Hop til indhold

Dobbeltsidigt brok hos voksen kat?


Pinny

Recommended Posts

Min ene hunkat har fået brok i begge sider af bugen, lige efter bagbenets start. De popper åbenbart ud, når hun ligger på ryggen. Jeg opdagede det ene Lillejuleaften, og det andet i dag. Hun har to- de er ikke ømme og kan stoppes ind. (Hvad de nok ikke bliver ved med)

 

Hun fik også brok ifb med hendes neutralisation. Der sagde dyrlægen, at hvis det ikke groede sammen, var det et farvel.

 

Brok *kan* jo betyde tarmslyng, og eftersom dyrlægen først er kontaktbar på mandag- vil jeg gerne vide: Hvad står den type operation i?

Er aflivning bedre?

 

Jeg hælder mest til det sidste, det er en sød kat, men hun er ved at være dyr. Og Nok er nok. Hvis hun har tendens til svag bugmuskulatur, så er det måske bedre hun får fred. Fremfor vi venter på en omgang tarmslyng, der vil gøre rigtig meget ondt på katten.

 

(og jeg vil stå og tude i medens)

 

Men jeg skal lige høre dr dyr på mandag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er en underlig beskrivelse...eller rettere, jeg synes faktisk ikke det lyder som beskrivelse af brok.

Men på den anden side ved jeg sgu heller ikke helt hvad det så er....

 

Brok vil da normalt ikke "poppe ud" når katten ligger på ryggen, skulle jeg mene, men derimod "falde ud" når katten står op og tarmenes vægt tynger på bugvæggen.

 

**Brok *kan* jo betyde tarmslyng** Tjae...en indeklemt brok = at udfaldne tarme efterhånden fyldes så meget op, at tarmindholdet pludselig ikke kan passere afklemningen, vil selvfølgelig betyde tarmstop og at akut operation derfor vil være nødvendig.

 

Operation af selve brokken består i, at der hvor mavemuskulaturen /bugvæggen er "skredet" fra hinanden, der stoppes tarmene ind på plads og bugvæggen syes sammen.

 

Brok er ikke noget der på nogen måde kan "vokse sammen", da der ikke er tale om at der er et sår/en flænge, men vævsfibre der er skredet fra hinanden.

 

Hvis først der er tale om tarmstop er det mere kritisk hvis der går for længe, for så er der risiko for, at de afklemte områder af tarmene begynder at nedbrydes, men ellers handler det om, at få skaffet passage i tarmene og derefter få dem stoppet ind på plads igen før vævet sys sammen.

 

Hvad der er tilrådeligt omkring katten, altså operation eller aflivning, så synes jeg ikke det er en "forbrydelse" hvis en kat er svagelig og/eller man måske synes det er for dyrt at reparere på den, at få aflivet sådan en kat.

 

Men som du nævner, lad dyrlægen vurdere og så håbe at dyrlægen er en af dem, der ikke med fandens vold og magt vil udsætte dyr for noget urimeligt blot fordi ha kan og for at tjene penge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Undskyld- jeg blev lidt hysterisk: Hun har navlebrok- og et brok i sin højre side ved bagbenest start. Man kan mærke og se dem- når hun har spist!

Så er de tydelige- når hun ligger på ryggen... Og kan proppes tilbage.

 

Nu fik hun et brok i forbindelse med sin neutralisation- hvor det sad som en klump på *ydersiden* af bagbenet, og hun blev halt og smertepåvirket. Det var også ved det bagben!

 

Hun er en sød kat, men meget ude (det er hendes afkom også), og derfor har jeg ikke opdaget det før nu. Men jeg tror ikke, hun har gået med det meget længe. Men jeg er nervøs for indeklemt brok (tarmslyng). det er jo ingen skovtur- og her er ingen vagtdyrlæger.

 

og jeg har ikke lyst til selv at aflive. (jeg kan godt- men.. )

Link til kommentar
Del på andre sites

Selv aflive, den går sgu ikke med en voksen kat, medmindre man har en relevant uddannelse eller på anden måde har lært hvordan man gør. Altså relevante uddannelse er eks. slagter, dyrlæge o.s.v. og jæger.

 

Eneste undtagelse er hvis det er for at udfri en svært tilskadekommet eller akut syg kat, hvor aflivning er eneste udvej og der kun hvis det kan gøres under henvisning til dyreværnslovens §§§ omkring aflivning af dyr.

 

Omkring navlebrok, så havde jeg en kat der havde en stor navlebrok.

Det var en bette killing der pludselig var her som tilløber og for at hun ikke skulle opereres to gange så blev det vurderet at hun skulle have brokken fikset sammen med steriliseringen.

Så der gik 5-6 måneder hvor vi blot skulle holde øje med det ikke blev værre.

 

Brok kan i øvrigt komme af flere årsager...et hårdt slag som hvis katten f.eks rammes af en bil, efter operation som du har oplevet det, fysisk svaghed...og navlebrok kan være arveligt..

 

Men det lyder som om din kat er noget svagelig, så det er da muligt det mest hensigtsmæssige er, at tage den til dyrlægen inden længe og få den aflivet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...