Hop til indhold

Maine Coon angreb mig da jeg vendte mig om


Charlotte1998

Recommended Posts

Kære alle,

Jeg sidder her - meget forskrækket - og håber, at I måske kan give nogle råd. Jeg har en 4-årig Maine Coon, en kastreret hankat, som aldrig har været agressiv eller gjort noget som

helst, der kunne tyde på en aggressiv væremåde.

Ikke desto mindre ligger jeg her til aften i sengen og kæler med ham som jeg gør hver aften, han er mega kælen, støder sit hoved ind i mig hele tiden, spinder rigtig meget osv., og det er alt sammen rigtig hyggeligt. Han smider sig ned på ryggen med alle poterne i vejret og jeg kløer/kæler ham på brystet/øverste af maven i 3-4 sekunder. Derefter vender jeg mig om, så jeg ligger med ryggen til ham og pludselig sidder han nærmest oven på mit hoved med forpoterne og kløerne inde i det og bider sindssyg hårdt i mit hoved, hvorefter jeg stivner fuldkommen og før jeg har set mig om, er han løbet ud af soveværelset og ud i stuen. Det gjorde sindssyg ondt og jeg rejser mig og går ud i stuen, hvor han ligger og skælder ham ud med et vredt (ikke højt) tonefald, holder et godt tag i hans nakkeskind, så han kigger på mig (igen, ikke hårdt, men bestemt) og lukker derefter døren til soveværelset. 20 min efter mijaver han og jeg lukker ham så ind igen og nu ligger han samme sted og vasker sig meget fredeligt (men jeg holder konstant vagt).

Nu er mit spørgsmål så, hvorfor en kat, der normalt er så fredelig pludselig går til angreb efter jeg vender mig om? Jeg er dybt ulykkelig og meget forskrækket, og det er faktisk anden gange inden for relativ kort tid han gør det, men sidst var det ikke så voldsomt, men under helt samme omstændigheder.

 

Nogen der ved, hvad der kan forårsage dette? Skal jeg tage ham til dyrlægen? Reagerede jeg forkert ved at skælde ham ud og tage lidt fat i ham? Det skal dog siges, at han lignede en, der godt vidste, at han virkelig havde gjort noget slemt.

 

Undskyld denne lange besked, men jeg håber inderligt på gode råd.

 

Mange hilsner fra en fortvivlet katteelsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder som om der er sket det, at katten er blevet "oversensitiv" af den intense kælen, at du måske har overset nogen signaler fra katten, at nu er det for meget...og især kan det have opildnet hans temperament, at han er blevet kløet på maven..det er der altså mange katte der slet ikke kan have..og det har han så villet fortælle dig ved at angribe når du vendte ryggen til...og derpå skyndt sig væk..

 

**jeg rejser mig og går ud i stuen, hvor han ligger og skælder ham ud med et vredt (ikke højt) tonefald, holder et godt tag i hans nakkeskind, så han kigger på mig (igen, ikke hårdt, men bestemt)***

 

Og det var så ikke smart..og i hvert fald slet ikke noget katten lærer noget af...fordi han fatter absolut ikke, at det er noget du gør fordi han tog ved dit hoved.

 

 

**Nu er mit spørgsmål så, hvorfor en kat, der normalt er så fredelig pludselig går til angreb efter jeg vender mig om?**

 

Fordi han sikkert ikke tør, hvis du ikke havde ryggen til ;-)

Mit bud er, at det er fordi du på en eller anden måde overskrider kattens grænser så det er en reaktion på for meget kæleri som katten ikke helt kan rumme.

 

Og det fortæller også lidt om det er sådan, ved at katten bagefter vasker sig, han "afstresser" sig..

 

Når det er anden gang han gør det på den måde og under samme omstændigheder, er der jo ingen tvivl om, at der er en sammenhæng mellem kæleriet og så det, at han pludselig siger fra.

Så læg mærke til hans adfærd...ændrer han sin måde at spinde på, får han et andet udtryk i øjnene, kan du mærke, at kan begynder at blive lidt spændt i kroppen når du aer ham, læg mærke til, om hans hale begynder at vippe/slå, først bare spidsen af halen...og lad være med at klø ham på maven..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Katten er usikker.

 

Den fungerer ikke som kat, og du fortæller den heller ikke, at nu er det slut! Jeg har godt nok en, der Mijav mijav mijav- vil dele min hovedpude- og det må han da godt, men jeg aer ikke hele tiden.

 

Jeg har haft katte i sengen (Tiger elskede at "strigle" mit hår i nakken), men jeg ruller som regel for meget rundt i sengen (har dårlig ryg).

 

Ja, katte kan lide at blive nusset på mavsen, men man skal stoppe før, det er for dejligt. Så de vil have MERE.

Hvis du nusser dem på mavsen- og kløerne kommer, bliver hånden slap- og du snakker ikke med den mere. SÅ ER DET NOK!

 

Nu ved jeg ikke om min "Bimseblå"- der pt gerne vil slå kabler ihjel, men ikke min hånd- jeg har rørt ved hans vilde poter- og han bruger ikke mere kløerne. Det har taget tid. Når de ælter- tager jeg poten i hånden fordi, at de ælter i mine lår gør ret ondt!

Han vil nu gerne myrde kabler, når de bevæger sig.

Og Plå ligger i min seng/mandens.

 

Jeg tror, man skal være rolig- og det, man ikke gider: Flyt katten og sig NEJ!

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...