Hop til indhold

Overgang fra indekat til udekat..


HulluBDullu

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg håber I kan hjælpe.

 

Min kat skal flytte hjem til mine forældre og være udekat nu, da det helt klart er det bedste for min meget livlige og aktive kat på 1 år.

 

Hun blev passet der i sommerferien i 3 uger - var så hjemme hos mig i ca. en måned og har nu boet hos dem indenfor i ca. 2 uger.

 

Hun er simpelthen faldet så godt til hos mine forældre og opfører sig som om hun altid har boet der og har stort set været alle steder i hjemmet.

Også ovenpå skabe osv. til min mors store skræk :)

 

Mit spørgsmål er nu: Hvornår er det bedst at introducere hende til udelivet og hvordan?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig kommentarer på det jeg har hørt/læst mig til indtil videre.

 

Alt vedr. sundhed er taget med en dyrlæge, så behøver jeg ikke kommentarer eller råd omkring :)

 

 

Det jeg har fået opsnappet indtil videre er vedr. overgang fra indekat til udekat:

 

- Hun skal føle sig tryg stedet hun er, og have været inde min. 14 dage

- Der skal spredes lidt fra kattebakken i haven så hun kan lugte sig tilbage

- Det er bedst ikke at give hende vådfoder før om aftenen når hun skal ind (normalt har hun adgang til tørfoder altid, får lidt vådfoder morgen og aften)

- Når man lukker hende ud, åbner man døren og så kan hun gå ud når hun vil og i eget tempo.

- Når hun så kommer ind, gives der lidt mad om aftenen, så hun ved hun skal komme tilbage ved aftentid. (vi vil helst have hende inde om natten)

 

Det er umiddelbart det - Jeg håber virkelig på svar.

Indtil videre er planen nemlig at jeg skal være der i weekenden og vi prøver i morgen tidlig med at åbne døren ud til haven.

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen det lyder helt rigtigt det du har opsnappet det der med at det er bedst bare at åbne døren og lade den være åben så katten hurtigt kan søge i sikkerhed hvis det er det den vil.

Omkring det med foder, så tror jeg ikke I behøver ændre på fodringstiderne.

 

Så held og lykke med det.

 

Og forhåbentligt er naboer med på, at der pludselig begynder at færdes en kat mere...og den er forhåbentlig også øremærket OG registreret, så eventuelle findere kan komme i kontakt med jer om uheldet skulle være ude og katten stikke af.

 

Omkring det med at have katten inde om natten, så kan I altså ikke forvente, at den vil være inde om natten....der er nu også det at sige til det, at jeg synes det er mere sikkert for katte at færdes ude om natten...ikke så mange menensker, hunde, biler og den slags ;-)

 

Selvfølgelig ville det optimale være en kattelem så katten kunne lære selv at gå ud og ind når det passer den, men i hvert fald skal dine forældre være obs på, især i den første tid, at holde øje med hvornår katten forlanger at blive lukket ind...katte hader at komme til en lukket dør og der er stor forskel på hvor meget tålmodighed de har og dermed vil vente på der bliver åbnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har gjort det sådan, at der altid var et åbent vindue. Jeg gik med katten(-ene) ud, og viste dem haven, så de vidste, at her bor de. Desuden har jeg lagt kattebakkens indhold langs hæk/skel, så der "duftede" af kattene.

 

Det sidste er muligvis ikke passende i en veltrimmet parcelhushave! Og kattegrus bliver til noget rædsomt pløre i vådt vejr.

 

Men ellers er det ret uproblematisk at lære en kat at komme ud.

 

Mine "går tur" med mig i haven, og så løber jeg og gemmer mig (jeg har førhen haft hund, så det sidder i mig endnu). Desuden har jeg et "allekald", som er trænet ved, at kommer de, så får de lidt tun i olie... (Man kan bruge andet guf). Mem det er lidt vigtigt at kunne kalde katten til sig, så det skal man træne, og katte kan sagtens lære indkald!

 

Katte kan lære mange ting, som hunde kan, de er bare lidt længere om det. Gryden koger ikke, når man står og ser på den... Min ene kat kan fx "Gimme five!"- jeg trænede det længe, da hun selv gerne ville løfte poten op, men da der ikke skete noget, så gik jeg fra det igen. Et halvt år efter prøvede jeg igen, og SÅ kunne hun...

nå det var en caprice.

 

Gå med katten ud i starten, træn indkald- og evt det med kattebakken.

 

God fornøjelse til dine forældre!

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...