Hop til indhold

Kat eller ej?


Gæst Julie Meta Monefeldt

Recommended Posts

Gæst Julie Meta Monefeldt

Hej allesammen!

 

Jeg har lige oprettet min profil for at skrive det her indlæg. Så håber meget på noget feedback :D

Jeg vil meget gerne anskaffe mig en kat, og det skal være en indekat. Mit spørgsmål går på, om det er forsvarligt under de her omstændigheder:

 

47 kvm, 2 værelses lejlighed i stueetagen. Det er to okay værelser, da både køkken og bad er meget små rum og altså optager meget få af mine 47 kvm.

 

Jeg er betænkelig ved at skulle holde en kat inde, da jeg hjemmefra har været vant til almindelige huskatte, der kunne gå ud og ind som de ville. Men samtidig ved jeg jo godt, at det er normalt at holde racekatte som indekatte. Og det er netop en abyssinier jeg gerne vil have; primært pga. dens livlige temperament og udadvendte personlighed.

Jeg har læst, at abyssiniere kan lære at gå i snor, så det vil jeg helt klart prøve, hvis jeg anskaffer mig en.

 

Så ville det være forsvarligt at have en indekat på 47 kvm?

 

Mvh. Julie.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville ikke gøre det, men det er så fordi jeg generelt er modstander af indekatte, uanset hvor meget eller lidt plads de så har....både fordi jeg ikke mener det er foreneligt med normal katteadfærd...men også fordi jeg for 40-45 år siden i min ungdoms naivitet ikke gjorde indsigelser da vi derhjemme pludselig skulle forsøge at have indekatte fordi vi fik nogen meget små killinger hjem som det ikke var forsvarligt at lukke ud til gårdens hankatte....og nej, indekatte...aldrig mere.

 

Nå, men bortset fra det, så er der jo masser af mennesker der har indekatte og som påstår, at deres katte trives udmærket.

men det stiller krav til katteejeren at være indekatteejer...fordi alt det en kat har af instinkter og naturlig adfærd...det være sig lige fra at fange mus/fugle, til at klatre i træer o.s.v.....det skal katteeejeren forsøge at efterligne i indretning af hjemmet.

 

Med andre ord, hvis man vil have indekat der trives, så skal der være gulv-loft-løbe- og klatremuligheder flere steder i hjemmet....der skal være steder katten kan trække sig tilbage og være i fred...man skal være forberedt på...og acceptere, at det ikke er sikkert man kan lære katten den ikke må hoppe på bordet, rage blomster ned fra vinduet (selvfølgelig planter man har sikret sig ikke er giftige for katte), ikke kradse i møblerne o.s.v.

 

Og også være forberedt på, at nogen indekatte kan udvikle diverse adfærdsforstyrrelser hvis de vokser op helt uden selskab af andre katte...adfærdsforstyrrelser som f.eks. at katten i mangel på en andenkat at lege med/træne kamp og jagt med, i stedet vil begynde at angribe mennesker uopfordret, men også ved leg og kæl, at den ikke kender sine begrænsninger.

Ikke fordi katte er flokdyr på nogen måde..og mange katte trives da også alene...men jeg ved at mange opdrættere ikke sælger deres katte ud som enekatte..

 

M.h.t. at gå i snor, så er det noget alle katte kan lære.

Men om det er en god ide...ja det vil jo altdi være et spil i lotteriet...fordi hvis gåturene tricker kattens udeinstinkt....så er løbet kørt. Så står man med en kat der vil blive en plage for sine omgivelser fordi den bare vil ud hele tiden.

 

Og det ved man aldrig på forhånd, om katten forstår at en daglig gåtur er det det kan blive til...og ikke mere.

 

Omkring Abyssinieren, så er det også en dejlig race, smukke katte...vær dog obs på at i visse af linierne er der massive tand- og tandkødsproblemer hvor kattene i relativt ung alder risikerer at skulle have fjernet de fleste ...eller alle, tænderne..

 

Og en sygdom som oftest kræver operation, Løse knæled. Patella Luxation, ses oftere hos Aby'er end andre racer.

 

 

Om det er en race hvor kattene trives alene....det stiller i hvert fald store krav fra ejeren omkring lang tids daglig aktivering af katten, netop fordi det ikke er en "doven" race..

 

Og hvis du læser om racen på nettet, anbefales det ikke at have den som alenekat

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg villle personligt fravælge en Abby som indekat, det er en kat med et højt gear. Jeg ville mere kigge perser og gider du ikke pelsplejen, så Exotic. (korthårdede persere) Ragdoll kunne også være fin.

 

Mine er huskatte, og dem med siam ude i tredje led snakker meget (MAU MAU MAU?!), huskattene farer kun rundt og siger MIJAU; MIJAU MIJAU?

 

Mine kommer ud!

 

Du skal huske, at hele kattens aktivitet, afhænger af dig. Så gode hylder kradsebrætter- og du skal lege med katten i mindst 2-3 x 10 minutter dagligt så den bliver meget træt- og ligger og gisper. Desden er "hjernetæningslegetøj" godt.

 

Men: Det er ikke en hund, så du skal ikke op klokken l' i snestorm og lufte den.

 

Ikke alle katte er meget aktive, men vær forberedt på, at de kan være det! Hvis du ikke har specielle præferencer, kan en internatkat gøre det. Og så sparer man turen til dr. dyr. (neutering)

 

Mvh

Pinny- der har en huskat der bliver urenlig (tisser), hvis hun ikke kan komme ud

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...