Hop til indhold

Ny katteejer


beyourself

Recommended Posts

Ja så har min kæreste & jeg besluttet os for at få kat. Vi henter en 1 årig kat fra internatet her på torsdag, vi er førstegangskatte ejere og vi glæder os utroligt meget.

Vi har kattetræ, kattebakke.

Hvad ville i mere anskaffe?

Hvordan opdrager vi hende til IKKE at gå på køkkenbordet? (Der er jeg lidt hysterisk grundet hygiegne).

Gode råd & alt modtages rigtig gerne :-), derudover skal det siges hun er indekat!

Link til kommentar
Del på andre sites

Du er forhåbentligt 100 % sikker på, at katten ALDRIG har prøvet andet end at være indekat....ellers dur det ikke at tage den som indekat.

 

Omkring din indstilling til det med køkkenbordet...så skal du oveveje MEGET NØJE...og INDEN du henter katten, om du i det hele taget skal have kat....

 

Fordi, det med at overtage en voksen kat, som muligvis har været vant til at måtte være på bordene tidligere...det kan du godt droppe at lære den at lade være med hos dig.

 

Normalvis kan man lære de fleste katte, fra de er helt små, at de ikke må gå på bordene.

 

Og det hjælper ingenting at jage en kat ned af bordet hvis den først er hoppet derop...for det kan så fortsat gøre flere gange dagligt i lige så mange år en kat kan blive ;-)

 

katten skal lære, at det er handlingen at springe derop der er forbudt...med andre ord, katten skal mandsopdækkes, og hver gang den gør forberedelser på at ville springe op på bordet, så skal den stoppes....så den i stedet for lander på gulvet igen....lige i det katten hopper, så holder man en hånd for..og siger nej i en bestemt tone

 

Og hvis man ikke lige er i nærheden til at holde en hånd for, så have en vandpistol...og lige i det katten springer, så et enkelt sprøjt i hovedet på katten sammen med et nej

 

Det er NO-GO at baske til katten, at råbe højt af den...at springe op og rende hen for at jage den ned af bordet....det får man kun en stresset og nervøs kat ud af, der fortsat springer på bordene.

 

Men altså....en 1- årig kat.....jeg vil sige glem det.

 

Der er det med at anskaffe kat..og især indekat, det forpligter...og man skal være villig til at give køb på nogen principper.

man har pligt til, i så høj grad som muligt, at indrette hjemmet så katten kan leve så naturligt som muligt på den begrænsede plads.

man skal kunne leve med, at nogen katte altså bare hopper op på bordene, hylder, skabe, måske klatrer i gardinerne, kradser i møblerne...fordi alle de ting, det er ikke noget katten gør for at være uartig......det er derimod noget den gør for at følge sit instinkt og naturlige adfærd......og da man med indekatte fratager katten muligheden for at udleve sin naturlige adfærd i et for den, naturligt miljø....ja så er det den vil gøre de ting fordi det er erstatninger for de muligheder katten ville have udenfor.....

 

Udover kattebakke og kradsetræ...måske en mere kattebakke. Katte kan være underlige.

Nogen katte deles glad og gerne med andre katte om en bakke...andre katte nægter kategorisk, at både skide og tisse i samme bakke, men vil have en til hver ting.

 

kradsetræ? Forhåbenligt et højt et, og helst fra gulv til loft.

katte elsker højder...og jo flere steder der er mulighed for at komme op og ligge/sidde eller bare det at kunne klatre højt, kan spare mange smadrede ting i hylder, reoler, oven på skabe, vindueskarme o.s.v.

 

En sovehule vil være en god ide...katte elsker at have et sted de kan kravle ind og ligge og sove uforstyrret og måske gemme sig hvis den bliver utryg over for f.eks. gæster.

 

Og så skal man selvfølgelig sørge for der ikke ligger små ting katte kan komme til at sluge.

 

Legetøj...katte elsker at lege..vær kritisk med købelegetøj...små "glitrende" bolde/kugler dur f.eks. ikke.

Eller noget med små dele katten kan bide af og sluge

 

Ikke noget med legetøj der hænger i snore eller elastikker...og slet ikke i gavebånd.....katte kan komme slemt til skade (skære sig bl.a) eller få ødelagt benene og i værste fald hænge sig i sådan noget...og det tager kun de fem minutter det tager dig at handle i Fakta ;-)

 

Ofte kan katte meget bedre lide en tom papkasse...evt. med huller i som den kan "fange" ting igennem.

Bordtennisbolde er billigt kattelegetøj....kun fantasien sætter grænsr for hvad katte gerne vil lege med.

 

Nå ja, så skal du have foder- og vandskåle.

 

Bemærk at de fleste foderskåle til katte faktisk er for små i diameter..de fleste katte kan ikke lide at spise af noget hvor deres knurhår rører ved kanterne, fordi knurhårene er fyldt med følenerver og det derfor irriterer katten.

 

Så til selve foderet...katte skal spise sundt og varieret.

katte er ikke fra naturens side skabt til at leve af tørfoder alene....det ødelægger deres tænder/tandkød/nyrer.

Hvis de skal have tørfoder bør det maks udgøre mellem en tredjedel og det halve af kattens samlede fodermængde.

 

Nogen bruger slet ikke tørfoder men vælger at fodre kattene naturligt = en kost udelukkende bestående af råt fisk og kød...

 

Men de fleste gør som det anbefales:

At katten har tørfoder stående altid til fri afbenyttelse...og derudover skal den have mindst et mættende måltid dagligt, bestående af forskellige kødprodukter, råt eller kogt...og så kan man nogen gange bytte det ud med dåsemad.

Katte må gerne få al slags fisk/kød/fjerkræ råt...også ben, brusk og knogler...det er kun godt for deres tænder og tandkød.

 

Men de må absolut ikke få fiskeben og kyllingeben der er stegt eller kogt.

 

 

Nå ja, når I kommer hjem med katten...i den dertil indkøbte transportboks....sørg for at det forløber stille og roligt...og at I lader katten udforske hjemmet i dens eget tempo.

 

Vær forberedt på, at det er en meget stor omvæltning for en kat at skifte hjem og at den kan reagere ved at gemme sig og være sky de første dage.

Lad være at forsøge tvinge den frem og kæle...blot hold øje med, at den spiser, drikker og at den nemt kan komme til bakken så den ikke f.eks. skider bag sofaen fordi den ikke tør gå ud til bakken...

Link til kommentar
Del på andre sites

Held og lykke med katten! ;)

 

De foregående skribenter har vist rundet emnet tilstrækkeligt. Jeg vil dog lige nævne at potteplanter kan være giftige, at persiennesnore bør være udenfor rækkevidde (katten kan hænge sig i dem)- og at man kan aflede en kat fra uønsket adfærd, som at gå på køkkenbordet/hvæsse kløer i B&O højttalerne mv.

Jeg bruger som regel legetøj til dette: Et skarpt NEJ! (og fjern så katten roligt) og så: Men se HER denne må du *Gerne* lege med- og så leger man lidt med katten.

 

Katte er dog smartere end, man skulle tro, et par af mine har lært mig, at når de gør anstalter til noget forbudt, så sker der noget, de gerne vil... :cool:

En af mine vidste forresten udmærket, at han ikke måtte være på køkkenbordet- men han stjal altså kogte grønne bønner, som jeg havde ladet stå i en skål på bordet. Han hoppede op på bordet, tog en bønnebælg- og sprang ned igen- og åd den så... :D (Jeg vidste ikke katte åd grønne bønner- eller rødkål- eller tomat- eller...)

 

Nu må mine gerne være på bordene- bare ikke, når der er mad. Jeg tørrer alligevel mine borde af ret tit. Men det er et temperamentsspørgsmål. Vi er ikke ens- ejheller er kattene det. :rolleyes:

 

Mine har hundeskåle i metal, af typen med ombukket krave, til foderet- og en stor hundeskål til vand. De helt små billige plast katteskåle duer ikke! De kommer til at krumme og grise med dem. Modellen med vand- og mådskål i samme bakke, er heller ikke god. Det er upraktisk at skulle kassere foder fordi, katten har taget fodbad i vandskålen (som to af mine gør det!)- og vandskålen lige skal gøres ren.

 

Husk at kattens skåle også skal vaskes af dagligt, ligesom ens egne spiseremedier.

Kattebakken- fjern klatter dagligt (og kom klatterne i en pose- og smid den ud- de skal ikke i toilettet! Det stopper afløbet!). Hvornår gruset skal skiftes helt og aldeles, svinger lidt (efterfyld efter behov)- her er det ca. 1 gang om ugen (vinterhalvåret)- og så rengøres (afvaskes) bakken med varmt vand og sæbe. Men mine katte kommer ud og jeg har 10- og 4 bakker....

 

Og udover potteplanter, så er nips noget, der kan leve ret udsat. Katte er evige tyngdekraftsekspermentatorer- falder denne blyant på gulvet? Ja, det gør den! Falder denne lille røde bil? Ja, det gør de... ad nuseam. Men leg katten træt, så hjælper det meget!

 

Men katte er også søde, sjove, kælne, dumme- og de husker som regel, hvem der fodrer dem.:cool:

 

Mvh

Pinny- og kattebanden

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...