Hop til indhold

Min kat er i protest


Stineandersen

Recommended Posts

Vi har en Kat på 2½ år Han er en bladning af perser og rag-doll dog er han korthåret. for lidt over et år siden fik vi en datter men han var meget ligeglad med hende, og opsøgte stadigvæk vores opmærksomhed men her de sener pr. mdr er han begyndt at tisse på mit tøj (kun mit) og lave lort alle andre steder end i bakken. Vi køber Premiere sensitive katte krus og tømmer bakken hveranden dag (uden undtagelser) men tror han gør det i protest. Jeg ved bare ikke, hvor vi gør det forkert så han er sur på mig og os. Jeg arbejder hjemmefra, datter er i vuggestue og mand på job, så han har masser af tid sammen med mig og os. han er meget dominerende men han få meget opmærksomhed og vi kæler og putter en stor del og vi også aktive med ham. han elsker at lege fangelej og jage den pind med fjer. så ved ikke hvor det går galt og hvad vi kan gøre. Han har ødelagt 2 af mine ret dyre jakker og han har tisset på samtlige af mine bukser og her i morges var det en sportstaske. Jeg rigtig ked og skuffet over det ikke fungerer med ham. kæresten er sur og vil af med ham, da han kræver RIGTIG meget opmærksomhed også at han ikke engang tilfreds og laver lort alle vejene og tisser på mit tøj.Jeg vil ikke af med ham men syntes det dyrt at have sådan en besværlig racekat og hvis han ikke er glad hos os må vi jo gøre det som er bedst for ham. Vi har ikke lavet om på hans mad han få det samme select gold inddoor og jeg har ikke skiftet parfume eller vaskepulver, Jeg kan simpelthen ikke tænke andre tanker. Håber der en som har en ide til at hjælpe os til vi kan forblive en familie med kat vores kat Morgan.

Link til kommentar
Del på andre sites

For lige at rette en vildfarelse, så er en blanding af perser og ragdoll ALDRIG korthåret, for de har begge langhårsgen, og derfor er afkom også langhåret.

Så Morgan er en kat af ubestemmelig herkomst, kan man konstatere.

 

Nå, men det var ikke problemet, men derimod at katten af en eller anden årsag er blevet urenlig...og det leder egentlig til vildfarelse nummer to:

En kat pisser ikke på nogens tøj i protest...men en kat kan pisse på tøj af andre årsager.

 

Den allerstørste årsag til, at en kat begynder at tisse på tøj, det er faktisk at den er syg.

 

Nemlig at den har problemer med blære og urinveje...enten urinvejsinfektion, eller at katten danner krystaller i urinen, der medfører det gør ondt når den skal tisse...og derfor vil katten forbinde kattebakken med ubehag og smerter og bruger så i stedet at presse sig ned mod noget blødt og tisse på det, det være sig tøj, dyner, sofapuder o.s.v.

 

Og da jeg kan forstå, at katten fortrinsvis lever af tørfoder, så er det faktisk en pokkers stor helbredsrisiko for katten, da lige netop tørfoder er skyld i dårlige nyrer, urinvejslidelser, krystaldannelser...især hos kastrerede hankatte (hvilket jeg formoder han er.)

 

 

Og hvis den skider ved siden af bakken er det som regel udelukkende en hentydning til, at der er forhold omkring kattebakken, at katten ikke er tilfreds med, enten selve bakken eller i nærheden af bakken.....eller hvis der er tale om en ukastreret hankat, der gør det for at hævde territorium...eller paradoksalt nok helt modsat, at katten er utryg og derfor sørger for at sprede så kraftig en duft af sig selv som overhovedet muligt.

 

Jeg kender ikke lige det mærke kattegrus du bruger, men omkring renholdelse af kattebakke bør man fjerne efterladenskaberne en til to gange dagligt (absolut nemmest hvis det er klumpende kattegrus, så det er lige til at skovle klumperne op), og så tømme bakken og skifte alt gruset ud efter behov, altså enten når der ikke er nok tilbage eller hvis gruset kommer til at lugte meget grimt....hvis det er ordentligt klumpende grus og man fylder nok grus i bakken, behøver man faktisk nogen gange kun skifte alt gruset ud ca en gang om måneden..

 

Nogen katte kan også komme i tanke om, at de ikke vil både pisse og skide i samme bakke.

 

Der er mange årsager til urenlige katte, men i første omgang mener jeg helt klart, at dyrlægen skal tjekke en urinprøve fra katten...for både infektion og krystaller..

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Felis- omkring det med bakkerne- og at katten bør se, den dyre doktor- meget hurtigt. Det handler ikke om dit barn- og ikke alle katte synes små er lykken, det er individuelt.

 

Når katten tisser "ved siden af" bør man tænke i urinvejssygdomme, og når de besørger ved siden af bakken i, om bakken er ren nok. Mine er ret ligeglade med grusets type- men der må ikke være for meget bæ/tis i den.

Jeg fjerner klatter hver, hver anden dag- og jeg har 11 katte og tre bakker- men mine katte kommer ud.

 

En af mine katte havde blærebetændelse som yngre, og hun SKAL ud- ellers tisser hun på ting.

 

Så se dr dyr snarest- blærevrøvl er irriterende og gør ondt.

 

Nu er jeg uenig med Felis om tørfoder- mine får det (og det de selv fanger), men de får foder med lavt magnesium indhold- og de drikker en del vand. Men havde jeg kun éen kat ville jeg give det der Lux dåsemad fra Aldi, fx 1/4 ds pr dag. (mine har tidligere fået det- men Aldi er flyttet 15 km væk- og med 11 katte og kun knallert- er det for besværligt!).

 

(Mine får Super Premium nNutra Nuggets Indoor- den gule pose. Vi får det leveret gratis, det er middeldyrt, men mine katte elsker det- og er sunde (smukke pelse). Dyrlægerne er holdt op med at prakke mig deres fodermærke på, men hvis en af kattene er på diæt, så er dyrlægens ok).

 

Så sørg for at katten ser dr. dyr snarest!

 

Mvh

Pinny- hvis katte er ligeglade med gruset- bare det er rent!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej.

 

Jeg står lidt med samme problem, bare med min 5 årige hunkat. Hun er inden for den sidste måned begyndt at tisse uden for kattebakke og altid på mit tøj. Det er sket 4 gange. To gange hvor jge har været væk fra hende længere end jeg normalt er, ca et halvandet døgn. Jeg har altid været meget hjemme ved hende og vi er meget knyttet.

For 7 måneder siden flyttede jeg fra min kæreste som jeg havde 2 katte med. Vi valgte efter lang tids overvejelse og rådgivning at splitte dem, så den ene blev hos ham. De har aldrig virket tæt knyttet og hende der blev tilbage, var ofte meget afvisende og irriteret på den anden. Hun har hele tiden virket mere urolig end normalt i den nye lejlighed vi flyttede til, men det med at tisse uden for bakken, er som sagt først sket inden for den sidste måned. Vi er nu blevet nødt til at flytte ind hos min nuværende kæreste pga renovering i min lejlighed og her er det så os sket to gange og vi har nået at stoppe hende 2 gange, hvor det virkede meget bevidst "provokerende" da hun satte sig lige foran os. Har altid tømt kattebakken hver dag og hun har også brugt den normalt pånær de gange. Hun har altid fået det samme tørkost og en halv pakke af de små firkantede dåsemad om dagen og spiser og drikker normalt. Vil helt klart ta hende til dyelægen. Men jeg tror mere at hun prøver at fortælle mig at det hele har været lidt for meget med flytning og en ny person der tager min opmærksomhed. Hun er en meget kælen og legesyg kat og det har ikke ændret sig, det er bare det tisseri der har ændret sig og aner ikke mine levende råd til at hvordan jeg ska få det stoppet.

Dyrlægen bliver kontaktet imorgen, men håber også på nogle gode råd herinde fra.

 

Mvh Katrine

Link til kommentar
Del på andre sites

Katrine

 

Det lyder som en rigtig god ide at tage katten til dyrlæge så hurtigt som muligt...fordi, beskrivelsen at katten sætter sig, "meget bevidst "provokerende""....det er sandsynligvis ikke for at provokere....men et forsøg på at fortælle dig, at der er noget galt når katten tisser....altså sandsynligvis en gang urinvejsinfektion/blærebetændelse som gør ondt på katten...og også derfor katten vælger noget blødt tøj at tisse på i stedet for bakken...

Link til kommentar
Del på andre sites

Uover det! Så skriver du, at du har været væk fra katten i op til 1½ døgn!- Du er godt klar over, at du overtræder dyreværnsloven om at tilse dyr her?

 

Og nu er katten "PLIGTFLYTTET" Hvad det så end er?

 

Din kat tisser bare på dit tøj. Jeg synes. hun skal flytte hen til nogen, der er hjemme og bryder sig om hende! Hvor hun ikke er af pligt.

 

At se dr dyr- men denne vil nok sige det samme. Din kat er flyttet 2 x på ret kort tid- det tager sin tid. Det tager faktisk længere tid end man skulle tro. Både for hunde og katte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...