Hop til indhold

Livlig Main Coon killing


Recommended Posts

Hej.

Jeg er ny her på siden og vil meget gerne have nogle råd ang. vores nye Main Coon killing "Malou", som vi har haft siden 1. august 2013.

Malou har fra starten været en meget livlig og ekstrem nysgerrig kat. Og hendes kæmpe glæde for vand gør, at hun er med overalt. Det er både meget hyggeligt, men også lidt svært, hvis man ikke vil have hende på køkkenbordet under madlavning osv..

Vi bor i en lejlighed på frederiksberg, så hun er 100% indekat. Det er vores 2. kat, men første Main Coon.

Vi er mig selv (fuldtidsarbejdende med fritidsjob oveni hver tirsdag eftermiddag), en teenagedreng på 17 år og min datter på 11 år, som er hende, som er hende, som primært tager sig af Malou. Dog er min datter skilsmissebarn og er her derfor 8 dage ud af 14 dage.

Så jeg er lidt bekymret for om Malou er for meget alene hjemme og om det var en fejl at købe lige præcis en Main Coon eller om vi burde have to katte osv.

Malou er også en meget kælen kat, men de sidste par uger, er hun blevet lidt mindre kælen og vil hele tiden drøne rundt og lege, når hun er vågen.

Bl.a. har hun fået en meget irriterende vane tidlig om morgen at ville lege med mine fødder. Altså kæmpe sig ind under min dyne og nappe efter fødder, knæ eller hænder. Det er meget irriterende. Hun har hele tiden ville have opmærksomhed om morgenen, men ville gerne kæle i starten. Dog på en meget insisterende og aktiv måde, hvor hun kartede rundt oven på min brystkasse og ville kæle (ikke specielt hyggeligt). Det er hun gået helt bort fra nu og går bare på jagt for at komme under min dyne.

Jeg har prøvet alt muligt; blive ved med at vippe hende ud af sengen (det tænder hende bare endnu mere), prøve at kæle med hende og aflede hende, lege med hende, tage dynen af (så der ikke er noget at lede efter, men så angriber hun bare mine bare ben).

De sidste par dage har hun heller ikke villet kæle så meget med hverken min datter eller jeg, når vi kommer hjem om eftermiddagen. Hun vil bare styrte rundt eller lege.

Jeg er lidt bekymret for, om hun bliver en rolig kat eller ej. Vi ønskede en meget kælen kat, da vores forrige var lidt reserveret.

Det er som om, at det er umuligt at "opdrage" på hende. Hvis vi f.eks. ikke vil have hende på spisebordet, når vi spiser. Hun bliver bare mere insisterende, når vi prøver at tage hende ned fra bordet eller lign.

Alle gode råd er velkomne nu, så vi får vendt dette dårlige mønster, hun er ved at tillægge sig.

Vi har i øvrigt købt alt muligt legetøj, et lille kradsetræ, vand fontaine, permente baljer med vand osv.. Så hun har noget underholdning og vand at lege med.

Mvh Tina og min datter Sara :)

Link til kommentar
Del på andre sites

**Jeg har prøvet alt muligt; blive ved med at vippe hende ud af sengen (det tænder hende bare endnu mere), **

 

Tillykke, du har nemlig fundet ud af noget af det mest elementære omkring en killing/ungkat med den adfærd..nemlig at modstand tager katten som en opfordring til at fortsætte.

 

Det bunder i, at katte bruger meget tid som killinger/unge på at lege, angribe, træne kamp- og jagtteknik, motorik o.s.v.

Og når der ikke er en anden kat i nærheden må alt andet der bevæger sig holde for.

 

Det er der så en ulempe ved...når katte tumler rundt har de visse indbyrdes signaler for at fortælle modstanderen hvornår det er tid at stoppe. En killing vil typisk gøre sig passiv, lade være at tage opfordringen op og tilmed give lyde fra sig, at "nu gør det ondt og du skal stoppe".

 

Men så er det bare at når mennesker udsættes for en alenekats angreb, så forstår de ikke "stopsignalet", men skubber måske katten væk, skælder ud, ja nogen dasker endda til den.....og det tager katten som opfordring.

 

Men derimod handler det om, at lære katten hvornår den skal stoppe...og det gør man ved at forsøge efterligne hvad en anden kat ville have gjort....nemlig at gøre sig helt passiv og sige "av-lyden".

 

Okay vil nogen sige, det er sgu ikke sjovt når misser kommer og springer på en og borer alle kløer til bunds, at holde foden/hånden/armen helt stille...men det er altså den eneste måde at lære katten det på, ikke lige fra den ene dag til den anden..men med lidt tålmodighed.

 

Og så er det vigtigt, at man ALDRIG lader katten fange efter fingre og tæer i leg...heller ikke som i "kilde-på maven"-leg hvor katten tager ved med kløerne og sparker med bagbenene....og en kat som den der må man heller ikke geare helt op i voldsom leg når den har svært ved at finde grænser..

 

 

Og nu har du så sikkert allerede gættet, at den mest hensigtsmæssige måde at forhindre katten i at videreudvikle den uheldige adfærd med at springe på fødder og hænder, og som i øvrigt kaldes Playagression, det er at anskaffe en jævnaldrende legekammerat til katten.

 

Det eneste tilfælde hvor man med sikkerhed kan sige, at det er godt med mere end en kat, det er til killinger/ungkatte med Playagression..

 

 

Og dernæst er det vigtigt når der er tale om indekatte hvor boligen i høj grad skal tilgodese en kats behov for fysisk udfoldelse, at der er muligheder for katten...muligheder for at løbe, klatre, springe..og katte elsker at komme i højderne, det er i kattes instinkt, at højder der er overblik og sikkerhed.

 

Så altså gulv-loft klatrestativer, gerne forskudte hylder (med skridsikkert underlag) der giver adgang til ovenpå klædeskabe o.s.v.

 

 

M.h.t. at være på bordene, så forstår en kat ikke helt det med at få skældud for noget den allerede har gjort.

Altså den forstår ikke, at du sætter den ned fordi den ikke må hoppe op på bordet..men den forstår hvis du lærer den, at det er forbudt at hoppe derop..

 

Når I sidder ved bordet og katten vil springe derop, så skal den tages i opløbet....når katten sætter fra, så er man hurtig med en hånd foran og et "NEJ" så katten dumper ned og lander på gulvet i stedet..den skal forhindres i at lande på bordet altså....og det samme når du står og laver mad.

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej. Tak for dit lange og gode svar.

Vi har nu prøvet med afledning, belønning for god adfærd med godbidder og stimulation.

Men hendes playagression er blevet værre. Vi kan slet ikke gå med bare tæer mere. Vi bor mig og min to børn på 76 m^ Og jeg sover i stuen uden en dør st lukke. Hun vækker mig hver dag Kl. 6.30 med først kælen og så angriber af fødder og ben. Meget irriterende.

Hvis vi skulke have en kat mere, hvilken race, hvor gammel, hvornår og hvordan skulle vi så gøre det. Jeg ville helst undgå de. Men det bliver ikke bedre nu.

Hun blev steriliseret for 2 mnd sidn og er fra 1/4-13.

Link til kommentar
Del på andre sites

Få noget legetøj, og leg hende træt. Hun skal ligge og gispe- det tager 10 minutter, en kat mere vil nok ikke hjælpe- ellers en af samme køn og alder (måske lidt yngre). Jeg ville gerne anbefale en (gratis) huskat, (fra et internat) men de er endnu mere forskellige. Vores "Lille Sorte"- er også et udmærket vækkeur- han mijaver og smider bøger på gulvet, så deet...

 

Man skal passe meget på med katte (og andre dyr), at man ikke belønner forkert adfærd med ros/godbidder- eller at man står op! Min ene begynder at kuigge på en anden, på en agressiv måde fordi, han er en bølle- og når han vil ud!

 

Men prøv en af de der "fiskestænger" og leg katten godt træt. De er ikke dumme- og de keder sig tit inde, så de finder på ting. Min Blå- hader, der ikke sker noget, så han får ting til at ske- og mine kommer endda ud.

 

Jeg giver aldrig godbidder, jeg roser med stemme og kærtegn. Men hvis man vil forstærke adfærd med foder (klikkertræning), så virker det mægtig godt. (hurtigere) Der findes en bog "Klikkertræning af din kat"- dit bibliotek har den. Den er god.

 

Mvh

Tine- der ikke klikker mine katte- de er for mange. Men éen kat, kan man nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var da træls, at hendes angreb på fødder blot er forværret.

 

Som regel er jeg aldrig for at anbefale anskaffelse af en kat mere i forsøg på at løse et problem.

 

Men som jeg nævnte tidligere, ved man at det kan gøre underværker hvis man har en kat med den adfærd du beskriver.

 

Men ikke en hvilken som helst kat...det bedste er en af samme køn (også steriliseret), nogenlunde samme størrelse, alder og aktivitetsniveau...racen er sådan set underordnet, hvis blot man holder sig væk fra katte man ved ikke er så aktive, som f.eks perser.

 

Men det vigtigste er, at det er en kat der aldrig har prøvet at være udenfor når den skal leve som indekat, og ellers kan det være alt, lige fra huskat, blanding til racekat.

 

Men det er jo noget du selv skal beslutte...for selvfølgelig er der flere ting at tage i betragtning.....dobbelt-op på diverse udgifter f.eks.

 

Og så vide, at det aldrig kan blive en 100 % garanti for, at din kat helt vil stoppe med at betragte jeres bare tæer som mus der skal nedlægges, men at det er det bedste forsøg du kan gøre

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...