Hop til indhold

Katte venlige fødevarer uden jod til kat med forhøjet stofskifte?


Mækker

Recommended Posts

Jeg har en skøn kat på 20 år som desværre lider af forhøjet stofskifte (hyperthyroidisme).

Hun er derfor sat på special kost og bliver jævnligt tjekket hos dyrlægen så jeg er sikker på hendes stofskifte ligger normalt.

MEN.! Problemet er at hun kun må få dette special fodder og intet andet. Jeg kan få det her fodder i tørkost i én smags nuance og jeg kan få det som vådkost i én enkelt smags nuance, og meget forståeligt er min kat ved at være ret så træt af at spise det samme mad om og om igen. Hun får tørkosten som sit daglige fodder og vådkosten som en slags guf en gang i mellem, men hun er begyndt at blive uinteresseret i begge ting og har pludselig fået en enorm interesse i min mad, hvilket hun ellers ikke har haft før.

 

Humlen er at hun ikke må få mad der indeholde jod. Så nu er mit spørgsmål om i eventuelt kender til nogle katte venlige fødevare der ikke indeholder jod eller som har et utroligt lavt indhold af jod? Det kunne være utrolig dejligt hvis jeg kunne give mit kat lidt andet end hendes vante mad.

 

Det skal lige hurtigt nævnes at jeg ikke bare begynder at give min kat nyt mad uden først at have snakket med dyrlægen, da jeg ikke vil risikere hun pludselig får det dårligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad gør du så med drikkevand, som jo er en af de vigtigste jodkilder, op til 30 mikrogram pr liter alt efter hvor i landet det er (højest på Sjælland)...men selvfølgelig skal hun jo have et vist jodindtag..

 

men kød, lam/okse/gris er faktisk noget af det der indeholder mindst jod...fisk bør undgås.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...