Hop til indhold

At introducere en ny kat til hjemmet


Lilleoglille

Recommended Posts

Hej Alle.

 

Min kæreste og jeg har haft vores fantastiske hankat i snart 2 år, vi har for 2 dages siden anskaffet sig en lille killing (15uger og hun-killing).

 

jeg havde godt læst inden at det var ikke sikkert at den eksisterende kat ville tage specielt godt i mod hende i starten, og det må man sige!

 

Den lille nye har ingen problemer, hvor imod vores store hankat (godt 8kilo og ikke fed, men en stor dreng!) hvæser og hyler af den hver gang den kommer inden for 2-3 meter og hvæser af mig og min kæreste hvis vi rør den lille kat mens han kan se det.

 

Når jeg google problemet er det ikke uhørt på nogen måde, men hele ideen med det var jo han skulle have lidt selskab, kan vi nå dertil hvor vi må konkludere han aldrig vil godtage den nye ?

 

Er der andre der har prøvet det, og kan give et prej om hvor lang tid man skal prøve? og/elller nogen fifs ?

 

Pt har de egne rum/mad/vand og toilet.

 

Han katten er kastreret og begge katte er Main Coon's hvis det har noget at sige.

 

På forhånd tak!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tror fejlagtigt at katten er et socialt dyr. De eneste sociale kattedyr der findes er løver. Alle andre er bestemt ikke sociale. De lever alene i naturen og mødes stort set kun under parring.

 

Men dette betyder ikke, at man ikke kan gøre dem sociale. De skal bare have lang tid til at vænne sig til hinanden. Og lad dem selv klare problemerne så længe at der ikke flyver hårtotter af, men de må gerne løbe efter hinanden og også gerne give hinanden et dask. Der kan gå flere uger, ja måneder før de to katte har vænnet sig til hinanden. Så det er bare at væbne sig med en stor portion tålmodighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Din hankat opfører sig helt normalt...og det er også normalt hvis han knalder til den lille så hun ryger hen ad gulvet....det må I ikke blande jer i for det vil komplicere tingene yderligere.

 

Katte er solitære dyr og det er aldrig en kats ønske at blive belemret med artsfæller som den skal dele alting med, det er kun en menneskelig forestilling....det eneste dokumenterede situation hvor man ved det hjælper med artsfæller er hvis en ungkat mangler en anden kat at "krudte af med" hvis den er ved at udvikle adfærdsforstyrrelsen Playagression

 

Men de fleste katte kan..måske...lære at leve sammen.

nu har jeres kat været alene, formoder jeg, i næsten 2 år.så det kan godt tage noget tid for ham at acceptere andre katte på sine enemærker......og med egne rum mener du forhåbentligt ikke, at i har skilt dem ad og så bare forsøgsvis lukker dem sammen nu og da...for det vil kun forsinke processen betydeligt.

 

Lad dem gå sammen og selv finde ud af det...de skal have indarbejdet rangordenen og jo hurtigere det går jo hurtigere bliver der ro.

 

Og der må I kun blande jer såfremt hankatten er virkelig agressiv og flyver på henden med tænder og klør så pelstotter og bloddråber ryger omkring dem og I er alvorligt bange for, at han er ved at slå hende ihjel...og hvis det er så galt, må I ikke skælde ham ud...blot fjerne hunkatten.

Men det er sjældent en velfungerende voksen kat vil gøre en killing noget

 

Hvornår det er tid at erkende at projektet er mislykket?

 

Det er så lidt sværere at svare på, for det afhænger udelukkende af, om man fornemmer at en eller flere katte lider under det..ikke blot fysisk, men mere psykisk, altså uro, nervøsistet, stress o.s.v....for det er sådan med sammenføringer af katte, at der kan gå alt fra få minutter, hvilket I så har fundet ud af det ikke var..... til aldrig.

Og jeg vil ikke afvise, at katte nemt tager varig skade på psyken af for langvarige sammenføringsforsøg

 

Jeg mener ikke det er forsvarligt at lade der gå en måned eller mere hvis tingene ikke er i tydelig bedring, en måned kan såmænd også være for længe.

Fordi det er som regel aldrig for en kats skyld der anskaffes flere, det er bare meget sjældent at folk melder ud, at det er fordi de selv vil have flere katte, det er ligesom de tror det lyder lidt formildende at sige de mente katten trængte til selskab...når tingene er gået i hårdknude.

 

Men hvis I bare vidste hvor mange der kommer til at stå med katte de ikke kan komme af med ved fejlslagne anskaffelser hvor man gik ud fra den gamle kat ville elske selskab....eller hvor mange katte der må leve i mistrivsel fordi for mange katte under samme tag ikke trives sammen, men ikke har noget valg fordi de må leve på menneskets præmisser

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...