Hop til indhold

Killinger slikker og bider


Villads

Recommended Posts

Nu har jeg fået mine to killinger, Sinus, han på 13 uger og Trold, hun på 12 uger.

De er begge meget kontaktsøgende, og vil meget gerne ligge og ælte med kløerne, slikke og bide.

Jo nærmere hals og øreflip jo bedre.

Jeg tillader slik på hænder og arme, men afviser dem ved klør der kan mærkes, og ved al form for bid.

De får heller ikke lov at slikke fra halsen og opad.

Især Sinus, hannen, er helt vild med at slikke, og vil endda nøjes med en ankel, hvis det ikke kan være anderledes.

 

Er det alm. adfærd for killinger der lige er kommet væk fra mor, og har jeg ret i at tro det vil høre op, når bare jeg afviser dem ved uønsket adfærd.

 

Afviser betyder ned på gulvet når jeg sidder i min kontorstol, eller lænestol, og vendt bort hvis jeg ligger i min seng.

Jeg siger nej, med bestemt stemme, uden at hæve den noget videre.

 

Jeg har stuen fuld af akvarier, og da alle ved at katte elsker akvarievand, har jeg givet dem et lille et, som de har for sig selv.

Det virkede fint fra dag 1. Det står i vindueskarmen, og de fandt det før Susanne, som kom med dem, var gået igen.

 

Katteakv 1 small.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke adfærd for katte der lige er kommet fra deres mor, at de ligger og ælter og bruger kløerne til det.....det er adfærd for katte generelt, at de hygger sig på den måde...i hele deres liv, og normal katteadfærd bør man ikke forsøge at ændre på ;-)

 

Men slik og sutteri, det skal de ikke gøre, hverken på hænder , arme eller andre steder...for det er ikke normal katteadfærd.

 

Og enhver manglende reaktion mod noget der ikke er normal adfærd, det opfattes som en accept, og det er måske nuttet når betterøv på 12-13 uger ligger og sutter...det er det ikke når det med tiden er en stor kat, der vil være temmelig insisterende i bestræbelserne på at sutte løs...

 

Katten kan heller ikke forstå forskellen på at det er ok at sutte på arme og hænder, men ikke fra halsen og op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har i nogen bud på hvorfor de vil slikke og bide?

Jeg kan ikke mindes at ha' set det så stærkt hos andre katte.

Æltedelen er ikke helt som den jeg ellers kender fra andre katte, men det er svært at forklare.

Det ser ud til at de er ved at dæmpe sig lidt ned med det, så lidt har de vist lært.

 

Der kommer ikke fisk i "vandskålen", men måske rejer, når jeg har sat Javabregner og Javamos derned.

I alle mine er der guppyer. :cool:

Her to forskellige magentaguppyer.

 

[ATTACH=CONFIG]4468[/ATTACH]

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv, man kan ikke se billedet af guppyerne..jeg har selv guppier i to af mine akvarier.

 

:)

 

Hvorfor killingerne vil slikke og bide det kan der være flere årsager til, lige fra dåelig vane, ekstremt suttebehov til at de bare synes du smager godt;)

 

M.h.t at de ælter anderledes, det kan være fordi de ikke er så gamle endnu og stadig gør som når de dier hos deres mor

Link til kommentar
Del på andre sites

De er sørme også fine Felis.

Rigtig gode finner.

Hvor har du så fine guppyer fra?

Er det noget du gør noget ud af, eller kører det tilfældigt?

Selv har jeg mest arb. med dobbelsværd, men nu har jeg en enkelt triangelstamme.

Det er denne her. http://guppy-aktuell.com/IMG_1125.jpg

Jeg har endnu ikke taget billeder af den, da jeg fik dem lige fornylig.

Jeg er guppyot i særklasse, se selv her: http://www.guppyklubben.dk :o

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...