Hop til indhold

Katte i haven


therealboeffie

Recommended Posts

Goddag kære med-katteejere.

 

Et lidt anderledes emne.

 

Jeg bor i boligkvarter med lejligheder og rækkehuse. Jeg er så heldig at bo i stueetagen, så jeg har en lille have hvor jeg kan nyde sommeren. Min kat er indekat, og har derfor altid sele på hvis hun skal med ud, da hun er mest tryg så og ikke vil uden.

Lige siden jeg flyttede ind har jeg været plaget af fremmede/naboernes katte som kom ind i min have og pissede på mine vinduer i udestuen fordi de kunne se min kat på den anden side. Men det hjalp at gå ud til dem, og hvis de kom igen så fik de et lille skud vand. Det holdte dem væk.

Hen over sommeren er der dog kommet en ny kat til. En rigtig træls en. Den kommer ind i min have og begynder at hyle, så min kat også begynder at hyle. Noget hun aldrig tidligere har gjort. Den flytter sig ikke en millimeter hvis jeg kommer ud i haven. Rent faktisk går den til angreb på mig og sætter klør i mine ben. Så jeg er lidt bange for den. Hvis min dør i udestuen står i kip (så jeg kan lufte ud) så angriber den min kat igennem sprækken.

Det gør mig sur at min egen kat ikke kan være i fred i min lejlighed, specielt når der er regler for boligområdet om at katte skal være i egen have eller i snor.

 

Jeg har prøvet med vand på denne kat også. Først et lille sprøjt. Det fik den ud, men kom hurtigt tilbage. Så fik den en helt spand i hovedet. Den løb ud igen, og så gik der to dage før den kom tilbage igen. Men nu er den der ude næsten hele tiden. Det stresser min kat rigtigt meget, og det gør ondt i mit hjerte at min elskede lille pelsklump ikke kan falde til ro. Samt det ødelægger mit gulvtæppe i udestuen.

 

Er der nogle der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

 

På forhånd tak

Louise // therealboeffie.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, find ud af hvem der ejer katten og bed vedkommende om at holde den væk fra din have.

 

Det er ikke ulovligt at lade katte gå frit (medmindre der er interne regler om noget andet, f.eks i boligforeninger) , men man har altså ret til at bede sig fri for andres katte på sin egen grund.

 

Så hvis du finder ejeren kan du ganske roligt meddele vedkommende, at hvis katten kommer igen vil du få den indfanget og bortskaffet.

Og når du siger der er regler for området må der også være nogen der står for at håndhæve reglerne, så det var måske også en mulighed, at anmelde ejeren på den måde.

 

Det lyder ikke som om det er en vildkat, for den ville flygte så snart du nærmer dig, vil jeg mene.

 

Men hvis du ikke finder en ejer til katten, så find ud af om din kommune har en indfangningsordning for vilde katte...og hvis ikke, så forsøg at få hjælp til at få den fjernet af eks, Kattens Værn, Dyrenes Beskyttelse o.s.v.

 

 

Sidste udvej kunne også være at få haven indhegnet så katte ikke kan komme ind, men det er ikke sikkert det er tilladt at sætte hegn op et par meter højt og med overligger på, og det er også kedeligt at skulle have den slags udgifter grundet fremmede katte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det nemmeste vil helt klart være at blive ved med at smide en hel spand vand på katten (så den blive drivhamrende våd) hver gang, at den er i din have.

 

Og ja, der er skam regler. Mark- og vejfred lovens paragraf 1 siger klart og rydeligt, at husdyr skal holdes inden for egen matrikel. Dog bliver den ikke håndhævet mht. katte, fordi at der findes rigtig mange vildkatte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter, den diskussion omkring Lov om mark- og vejfred, den har været oppe utallige gange på forskellige kattefora...og det er IKKE korrekt, at katte er omfattet af den lov...og det er de IKKE fordi loven kun nævner, og dermed omfatter HUSDYR...og da katte defineres som KÆLEDYR, er de ikke omfattet af loven.

Du kan f.eks. heller ikke idømmes en bøde for at lade katte gå frit omkring, som med de dyr det er lovpligtigt at holde på egen grund.

(Og lad nu være med at henvise til Kattens Værns hjemmeside hvor de, stik imod god etik og moral, har ændret i lovteksterne de citerer og har erstattet ordet "husdyr" med "katte" og dermed vildleder folk)

 

Lov om mark-og vejfred indeholder dog i §14 regler for indfangning...også af fritløbende hunde og katte.

Men det betyder altså ikke at de er omfattet af loven påbud om at holde dem på egen grund (hunde er så omfattet af Hundeloven selvfølgelig, som udstikker reglerne for dem, men der findes ingen lovgivning omkring katte på lige det område)

 

 

 

Og så vil jeg lige sætte ind noget af min profiltekst som det står på et andet katteforum:

***Og lad mig sige, uden at røbe for meget, at jeg med god grund må påstå, at jeg ved temmelig meget om Lovgivning og hvordan lovtekster tolkes ;-)***

 

 

 

I øvrigt er der en lovændring undervejs, som begrænser de sanktionsmuligheder folk har overfor fritløbende katte...det vil ikke som nu være lovligt, at bortskyde katte efter forudgående advarsel...og ændringen, hvis den vedtages, kommer heller ikke til at indebære, som mange havde håbet på, at det fremover ville blive lovpligtigt at holde katte på egen grund..

Dog bliver det så muligt hvis nogen føler sig virkelig chikaneret og gentagne gange har bedt folk holde deres kat væk, at idømme ejeren af katten en bøde

 

 

M.h.t. at smide vand på katten, så vil det ikke hjælpe en hujende fis...fordi det lærer katten ikke noget af og den har glemt det igen i morgen, hvor den frisk og frejdig vil dukke op igen ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry Felis og Peter, i læser lov om mark og vejfred som en vis Herre læser biblen. Loven gælder for både hus og KÆLEdyr. Så Loise, læs omtalte lov i gennem så kender dine muligheder. :)

 

Nej, det gør den altså ikke Landbo, ikke paragraffen om at holde husdyr på egen grund.

 

Ministeriet for Landbrug og Fiskeri, som er dem der forvalter Lov om Mark- og Vejfred definerer det således, at "det antages, at loven ud over husdyr, også omfatter visse kæledyr, herunder hunde og katte"....men lov kan ikke være´gældende for antagelser, formodninger, gisninger, gætværk....så indtil andet er fastslået, enten ved dom eller en lovændring der er "klar i spyttet", så kan man ikke påstå, at katte (kæledyr) er omfattet af Lov om Mark- og Vejfreds paragraf om, at holde sine husdyr på egen grund.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen Felis. forudsat du har citeret Ministeriet for Landbrug og Fiskeri korrekt, kan du da på ingen måde komme uden om at loven også gælder for katte og hunde. Foreligger der måske en dom om det modsatte ??????? ;)

 

Du må have misforstået mit indlæg, for

for du er kommet til det stïk modsatte resultat end det der står i det ;-)

 

Jo, selvfølgelig kommer jeg udenom, at loven skulle gælde for hunde og katte, for det er jo netop fordi det ikke fremgår tydeligt af loven, at der ikke er belæg for at sige at den gælder hunde og katte.

 

At nogen antager, at hund og kat er omfattet af loven....det betyder ikke at de er det...kun at de tror de er.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej Felis, har overhovedet ikke misforstået dit indlæg. Ligegyldigt hvor meget du end hopper på din tunge eller tastatur, er både hunde og katte omfattet af lov om mark og vejfred. At den ældgamle og utilsvarende lov er blevet overhalet indenom af den nye hundelov, når det gælder hunde, er i det sammenhæng bedøvende ligegyldigt. Og definiationen kæledyr findes, mig bekendt, ikke i dansk lovgivning så derfor holder dine argumenter ikke vand !

 

Dine beskyldninger mod kattens værn om citatfusk syntes ubegrundet, hvilket alle der gider selv kan kontrollere ved og sammenligne www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=8560 og www.kattens-vaern.dk/assets/vejfred.pdf

 

Og Loise, det er omtalte lovs $14 du skal anvende hvis du vil have det uvane husdyr (kat) fjernet fra din have. :)

 

 

Som jeg skrev tidligere:

 

**(Og lad nu være med at henvise til Kattens Værns hjemmeside hvor de, stik imod god etik og moral, har ændret i lovteksterne de citerer og har erstattet ordet "husdyr" med "katte" og dermed vildleder folk)***

 

 

Det er IKKE korrekt det Kattens Værn skriver, og jo, det er direkte citatfusk...og jeg ved de har fået flere henvendelser desangående, men nægter at ændre det...åbenbart fordi det på fejlagtigt grundlag får flere til at lukke kattene inde, hvilket passer bedre i deres kram.

 

Og´det andet link du henviser til står der INTET om, at hunde og katte er omfattet af loven:

**§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner**

 

 

Men jvf. ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeri, defineres den paragraf således:

 

**Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner.

Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte***

 

http://www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter03.htm

 

Jeg har forsøgt at fremhæve ordet "antages"....fordi det er det lille ord, der gør, at det er forkert at påstå, at hunde og katte (og kæledyr generelt), er omfattet af lovens paragraf om at holde husdyr på egen grund.

Ministeriet definerer hermed katte, hunde m.fl. som kæledyr...og ikke husdyr

 

Love kan nemlig selvfølgelig ikke være gældende på "antagelser"....hvilket vil sige, at enten skal der prøves en sag, hvor "antagelsen" enten be- eller afkræftes...eller loven skal tydeliggøres så der ikke er nogen tvivl om, hvad der er omfattet af den.

 

 

 

Du henviser til lovens §14, indfangning....ja, det er korrekt, at katte og hunde nævnes i den §, men det betyder stadig ikke, at katte og hunde også er omfattet af §1.

 

 

Og når/hvis forslag til ændringen af Lov om mark- og vejfred vedtages her engang i november, med ikrafttræden sandsynligvis fra 2014, så bliver det heller ikke pligtigt at holde katte på egen grund.

 

Citat, Tina Prakash, Center for Jordbrug ved NatruErhvervsstyrelsen, i en artikel i "Dyrekassen":

 

**En katteejer er ikke med lovændringen forpligtet til at holde sin kat på egen grund, men den må ikke være til væsentlig gene for andre, så kan man få en bøde.***

 

 

Og jeg kan så tilføje, at I øvrigt vil det blive op til domstolene, at beslutte om en kat er til væsentlig gene, og ejeren dermed kan idømmes en bøde...og ikke sådan, at en grundeejer bare kan ringe til politiet, som pr automatik vil udstede en bøde

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg takker mange gange for de gode input til hvad jeg skal gøre.

Og sikke en diskussion der kom ud af det. Det var ikke meningen, men tak alligevel.

 

Jeg har besluttet at jeg prøver at skrive et langt brev til viceværten om at det stor i lejekontrakten at katte skal holdes i egen lejlighed og have, eller i snor, samt forklare ham situationen og se hvad han så vil gøre.

For jeg har tænkt på at jeg skulle have hegn op i stedet for min hæk, men da min have grænser op til min nabos skal vi være enige, da jeg ellers vil miste 1 m have i bredden. Så det er ikke en mulighed for min nabo vil beholde hækken.

 

Men tak for jeres hjælp! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...