Hop til indhold

adfærdstræning af lille killing


Recommended Posts

hej , jeg har for 14 dage siden fået mig en skøn lille forældreløs hunkilling , på ca 4-6 uger ifølge dyrelægen, hun har fået ormekur og ørekur, hun er meget kælen og spinner meget når jeg kæler med hende, Men, hun kan ikk finde ud af at holde sig selv ren bag i , så har vasket hende lidt engang imellem, med en fugtig klud , og hun vil desuden hellere ligge i kattebakken end i den kurv jeg har til hende , hun laver hendes "sager " på gulvet hvilket er endt med at gulvet er dækket med avis

 

hvad kan jeg gøre for at hun selv lære at vaske sig og kun laver i bakken , uheld kan selvfølgelig forekomme :)

 

håber i kan hjælpe mig :)

mvh Arne

Link til kommentar
Del på andre sites

Killingen er kommet alt for tidligt væk fra sin mor. Det er moren der lærer killingerne at gå i bakken, vaske sig selv og mange andre helt essentielle ting.

 

Så det er din opgave at tage hende væk fra bakken, hvis hun ligger i den. Katte vil ikke tisse der, hvor de ligger. Der imod skal du hver gang du ser killingen tisse eller gøre stort prompte sætte hende over i bakken, så hun lærer, at det er i bakken sådan noget skal foregå.

 

Mange folk tror, at katte af sig selv går i bakken, men det gør de absolut ikke, hvis de ikke har lært det af moren, og en kat der er født på f.eks. en gård på landet ville aldrig bruge en bakke. Den er jo vant til at gøre det, hvor den har lyst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan gøre det som loven foreskriver, nemlig at finde en ammekat der vil tage killingen til sig som sin egen...eller aflevere den på et internat, for jeg formoder at du ikke er godkendt til internatdrift elelr har dispensation fra loven til at opfostre moderløse killinger på under 12 uger ;-)

 

De ting du har problemer med omkring killingen er noget killinger skal lære af deres mor, sammen med en masse andre adfærdsting.

Der er en årsag til, at der er love omhandlende håndtering af killinger under 12 uger....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...