Hop til indhold

god indekat til ældre


RBSphoto

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har fået den idé at min mormor skal have en kat, efter min morfar døde er hun blevet øh, hvad skal man sige..ja.. mere eller mindre ikke til at holde ud fordi hun aldrig har været alene og hvis min morfar, dengang han var ung, var ude og rejse havde de en hund og senere to børn :-).

 

Tror en kat ville være godt for min mormor så hun har en at tage sig af i stedet for at stresse rundt fra herodes til Pilatus for at have noget at give sig til..

 

MEN det skal jo være en katterace som evt at super kælen, da den nok vil blive kælet og have det som blommen i et æg. og som et ældre menneske kan tage sig af.

 

nogen der har en idé om hvilken kat vi skal kigge efter eller tror i det er helt umuligt :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med landbo i at "kælenhed" er et resultat af prægning i killinge stadiet, men tror også racen kan have lidt at sige. Jeg vil anbefale racen "hellig birma". Det er en yderst social race som for det meste trives godt med at være inde. Der er mange huskatte der kan have problemer med at blive holdt kun som indekatte. Din mormor skal uanset hvad være indstillet på at ligge noget arbejde i at aktivere katten når den ikke kommer ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er på sin vis enig i Landbos udtalelse. Dog ikke lige mht. sygdommene.

Nogle racer har nogle sygdomme, men det har huskattene altså også. Sjovt nok opdages de ikke altid på huskattene før de er døde. Derudover dør mange huskatte faktisk i en tidlig alder. Hvor mange racekatte gerne bliver 10-15-20 år gamle.

 

Hvis din mormor ønsker en stille og rolig kat, vil jeg varmt anbefale en semilanghårskat (såfremt hun kan holde til pelsplejen). Nu kan jeg ikke lige huske hvor du bor henne af (hvis du da har fortalt det), men anbefaler gerne nogle opdrættere i dit område, hvis du ønsker det. En kat på min. 1 år, vil være mit bedste bud på en til hende. Så skal hun ikke igennem killingefasen/ungdyrsfasen med en masse unoder.

En kat som har været brugt i avl, koster f.eks. ikke særlig meget, og man kender allerede der kattens temperament 100% og kan så lettere finde en kat som passer lige netop din mormor.

 

 

Held og lykke med jagten. Skriv gerne en PB hvis du ønsker kontakt til opdrættere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm, Henriette. Vedgiver dig at mange huskatte ikke opnår en så høj en gennemsnitlig levealder. Det skyldes dog ikke racen, men de omstændigheder kattene lever under. Hvis forholdene ellers var de samme vil jeg formode huskatten generelt vinder.

 

Kunne godt tænke mig og høre lidt om hvad det er for nogle sygdomme huskatte specielt skulle lige af som 'race' ?

 

Min gamle huskat (han) blev i øvrigt sytten. Grunden til jeg fik ham aflivet var gigt. Det koster at være en aktiv ude/indekat.

 

Gerne..

Mange huskatte, eller blandingskatte kan vi også kalde dem, kommer af at folk lader deres dyrindkøbte fertile racekatte løbe frit. Derved får vi blandet alle mulige sygdomme sammen. Således kan huskattene/blandingskattene faktisk lide af det hele.

Så vidt jeg ved har jeg ikke skrevet omkring nogen bestemt sygdom at huskattene skulle lide af.

 

Og jeg ved skam udemærket at huskattene kan blive gamle. Men i det der stadig er folk der behandler kattene som skidt, trækkes deres gennemsnitlige levealder ned, da det oftest går ud over de katte som smides i nakken på folk. Samt der bliver kørt utroligt mange katte over hver dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

:D

Nej, det er sgi også derfor jeg spørger ! Du skriver som om huskatten render rundt med enorme dårlig gener. Det mener jeg faktisk slet ikke er tilfældet, tværtimod. Som jeg ser det er der rigtig mange katteracer, der syntes at lide af de vanlige fætter og kusine syndrom, eller det der er være. Det selv racer, der siges at være en naturlige race fra et bestemt land/egn.

 

Sjovt nok har måden, som folk holder kat på, overhovedet intet at gøre med om en 'race' er sund eller ikke, det samme gælder også trafikdrab. Sidstnævnte indikere bare at katten lever et rigtigt spændende liv, altså set fra en kats synspunkt.

 

Jeg sælger jo heller ikke race katte/killinger og derfor ikke behøver at opfinde grunde til, at folk ikke bør have den lokale naturlige race. ;):D

 

Racekattene er udvundet af huskattene, hvor langt tilbage det går er forskelligt for hver race. Og nej huskatte er altså ikke fri for nogle sygdomme og det er racekatte heller ikke. Det har jeg aldrig sagt. Jeg har heller ikke skrevet at huskatte er mere syge end racekatte.

 

Og den sidste sætning er overhovedet ikke på sin plads.

Jeg opfinder bestemt ingen grunde til at folk ikke skulle have huskatte. Og det vil du også kunne se hvis du kiggede på min hjemmeside.

Jeg har selv hele 4 dejlige huskattekastrater til at gå herhjemme! Under samme vilkår som mine racekatte og de har de sku godt!

Derudover hvis du læste lidt om race Europe som jeg er nyopstartet opdrætter af vil du vide at denne race nedstammer fra den nordiske huskat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm, Henriette. Vedgiver dig at mange huskatte ikke opnår en så høj en gennemsnitlig levealder. Det skyldes dog ikke racen, men de omstændigheder kattene lever under. Hvis forholdene ellers var de samme vil jeg formode huskatten generelt vinder.

 

Her er jeg helt enig med "Landbo". Huskattene kan modstå flere vira end racekatte, og det er jo netop fordi, at langt de fleste huskatte ikke er indavlet som mange racekatte er. Et såkaldt gadekryds er langt mere modstandsdygtigt over for diverse sygdomme end en indavlet racekat. Indavl er ikke godt for nogen som helst dyr (heller ikke den lovlige indavl). Nu ved jeg ikke, hvad reglerne er i dag for parring med racekatte, men før i tiden så måtte man ikke far på datter, men søn på mor var helt lovligt. Og det er da indavl så det batter.

 

Min gamle huskat (han) blev i øvrigt sytten. Grunden til jeg fik ham aflivet var gigt. Det koster at være en aktiv ude/indekat.

Det synes jeg da er en meget flot alder for en udekat.

 

Min personlige mening er, at en kat skal have lov til at løbe frit. Det er sgu synd at spærre et dyr inde på X antal kvadratmeter. En kat løber over mange kvadratkilometer, når den får lov til det. Min kat kommer hjem hver dag glad og tilfreds og ikke mindst helt naturlig træt.

 

Jeg vil hellere have, at han lever måske 5 år på den måde og dermed har et godt, aktivt og indholdsrigt liv fremfor, at han sidder spærret inde i 15-20 år og bare sidder og kigger ud af et vindue. Og jo, der er da nogen som laver løbegård til deres kat(te), men det er stadig ikke det samme som mange kvadratkilometer, hvor katten(e) kan løbe og muntre sig på.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er far/datter, mor/søn parringer ikke noget der anses højt inden for racekattene...

Jeg er har bestemt mig for at der max må være en indavlsprocent i mine kuld på 5% compelete. Men det er helt og holdent op til den enkelte opdrætter. Og nogle mener sågar at alt under 20% er lidt.

 

 

Peter; du kender min holdning til fritløbende katte, så det vil jeg ikke komme ind på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er far/datter, mor/søn parringer ikke noget der anses højt inden for racekattene...

Jeg er har bestemt mig for at der max må være en indavlsprocent i mine kuld på 5% compelete. Men det er helt og holdent op til den enkelte opdrætter. Og nogle mener sågar at alt under 20% er lidt.

 

Efter min mening så burde den indavlsprocent være på et stort rundt NUL. Indavl er simpelthen noget svineri, og burde være nøjagtig lige så uacceptabelt og ulovligt på andre dyr som på mennesker. Ligesom det burde være ulovligt at avle alle slags dyr, som har problemer rent anatomisk så som vejrtrækning, bare fordi at nogle mennesker synes, at dyret ser godt ud på den måde. Det er ren egoisme fra menneskets side, og man er totalt ligeglad med, om dyret har det godt. Men problemet her er, at der er for mange penge i det. Så igen er det pengene der står højere end dyrene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening så burde den indavlsprocent være på et stort rundt NUL. Indavl er simpelthen noget svineri, og burde være nøjagtig lige så uacceptabelt og ulovligt på andre dyr som på mennesker. Ligesom det burde være ulovligt at avle alle slags dyr, som har problemer rent anatomisk så som vejrtrækning, bare fordi at nogle mennesker synes, at dyret ser godt ud på den måde. Det er ren egoisme fra menneskets side, og man er totalt ligeglad med, om dyret har det godt. Men problemet her er, at der er for mange penge i det. Så igen er det pengene der står højere end dyrene.

 

Der er absolut ingen penge i at opdrætte ! Det et stort underskud. Hvis der kan tjenes penge på at opdrætte, så er vi da flere der meget gerne vil have de vise sten til dette.

 

Kan lige oplyse dig om at total inbreed går helt ud efter 10. generation.

Her kan du se det match jeg laver næste år: http://pawpeds.com/db/?a=p&ids=3:1094226;2:972044&g=4&p=eur&date=iso&o=ajgrep

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...