Hop til indhold

Min mors problem kat.


AngelPlys

Recommended Posts

Den 8/6 sidste år fik min mor en ny kat og allerede samme dag som de fik den hjem fandt de ud af at det var en ”fejl” kat, de bad om en hunkat og fik en hankat, men de valgte at beholde den da min lille søster allerede havde forelsket sig i ham. Han er en sød kat, men et stort problem viste sig hurtigt, han miaver og han miaver MEGET og højt og insisterende lige indtil man endten lukker ham ud i udestuen som er mere eller mindre lydtæt eller indtil man opfylder hans krav.

Et andet af de store problemer er at han konstant gerne vil ud, men området de bor i må man ikke have katte gående løst, så de har deres to katte i snor, den ene finder sig i at blive i haven efter at være blevet hevet ned fra hegnet et par gange, men ”problem-katten” forstår det ikke og bliver ved med at hoppe om på den anden side, min mor har undersøgt om man må forhøje hegnet med fx hønsenet eller andet smart, men det er ikke tilladt. Så når kattene skal ud skal man sidde og holde skarpt øje med ham indtil de igen bliver taget ind igen og det kan man jo nemt blive træt af, fordi man indimellem ofte skal ud og hente ham ned fra hegnet eller tage ham ind i haven igen efter at han er nået ud på den anden side.

Og mit spørgsmål er om:

1: Der er noget man kan gøre ved hans miaven.

2: Man kan forsøge at gøre noget ved hans udbryder-lyst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. hans miaven er der kun en ting at gøre, og det er, at være stædigere end katten og ignorere dens miaven. Du må for alt i verden ikke efterkomme det katten gerne vil med sin miaven. Den skal simpelthen ignoreres. Det kan desværre godt tage lang tid. Og med lang tid mener jeg flere måneder måske. Min egen kat begyndte også på et tidspunkt at miave, når han ville ud, men det blev ignoreret. Og med ignoreret mener jeg, at man helt og aldeles skal ignorere katten, når den miaver. Man skal hverken gøre eller sige noget til den. Nu har min kat fundet ud af, at det ikke hjælper at miave, når han vil ud, og det er han så stoppet med.

 

Tag en blomsterforstøver og fyld den med ganske almindelig postevand og sprøjt på katten hver evige eneste gang, at den hopper op på hegnet. Så skulle den gerne forbinde det med at hoppe op på hegnet er lig med at blive våd, og det kan de fleste katte ikke lide. Og nej katte tager ikke det mindste skade af at blive våd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænkte nok at det var det man skulle gøre, det er desværre nok bare ikke muligt da min lille søster og storebror bor hos min mor og de 3 har svært ved at gøre tingene ens, min storebror går amok når han høre katten mijave da han synes det er irriterende så han lukker den ofte bare ud i udestuen og min mor har også fået svært ved det eftersom at den især mijaver når de skal sove, min lille søster er OK til at ignorere det, men det hjælper jo ikke når man kun er 1 der gør det.

Angående vandsprøjteri, så købte de faktisk en til at få ham til at stoppe hans mijaven, men det hjalp selvfølgelig ikke, så den droppede de, plus at brugen af den ikke var konsekvent, men tilgengæld tilfældig efter hvem der lige var i nærheden og så var der delte meninger om hvordan man skulle sprøjte, om det var flere gange eller kun 1 gang.

Men jeg må fortælle dem om det du har sagt og se om de vil gøre noget. :) Tak for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sådan som din familie gør, så er det jo lige præcis katten der kommer til at bestemme, og det har katten fundet ud af. Hvis den miaver, så kommer den ud. Der skal sprøjtes vand på katten, indtil den hopper ned. Et sprøjt burde være mere end rigeligt, og hvis det ikke er det, så er det fordi, forstøveren skal sprøjte mere vand ad gangen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du må leve med din KAT - ELSK din kat som den ER! <3

 

Måske send den på ferie??? I:

 

ELSKER katte, så pas på din kattemuz <3

 

Kender også en KATTE HEALER - som kan snak med katten og få den til at forstå <3

 

Knus og bare skriv hvis du vil høre mere om kattehealeren :-)) <3

 

De allerbedste miaver

 

Missemor123 <3

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved det og jeg har forklaret sagen for dem, de (som i min mor og søster) er villige til at forsøge at ignorere ham om dagen, men om natten må de dog stadig lukke ham ud i udestuen ellers får de ingen søvn.

Men det med vand er de meget tvivlsomme med, de fortalte mig at deres kat muligvis er ligeglad med vand efter mislykkede forsøg dengang hvor de ville have ham til at stoppe med at mijave, ved brug af vand.

 

En katte healer er altid interessant at få lov til at få på besøg, men min mor står i gæld og har ikke råd til den slags luksus.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved det og jeg har forklaret sagen for dem, de (som i min mor og søster) er villige til at forsøge at ignorere ham om dagen, men om natten må de dog stadig lukke ham ud i udestuen ellers får de ingen søvn.

Men det med vand er de meget tvivlsomme med, de fortalte mig at deres kat muligvis er ligeglad med vand efter mislykkede forsøg dengang hvor de ville have ham til at stoppe med at mijave, ved brug af vand.

 

En katte healer er altid interessant at få lov til at få på besøg, men min mor står i gæld og har ikke råd til den slags luksus.

 

Hvis de ikke også ignorerer ham om natten, så hjælper det ikke spor.

 

Så er det fordi, at de ikke har brugt nok vand på ham. Hvis det er udenfor, så brug en hel spand vand og hæld over ham, hver gang han springer op på hegnet. Katten tager som sagt ikke skade af vand. Den bliver bare våd. Katte er ikke dumme og kan sagtens lære. Dog er de meget stædige, så det gælder bare om at være mere stædig end den.

 

Min egen kat går ikke på hverken borde eller reoler mere. Det tog sin tid at lære ham det, men nu gør han det ikke mere. Han har forbundet det med, at så bliver han våd, og det kan han ikke lide. Nøgleordet her er konsekvens. Hvis man ikke er meget konsekvent hver evige eneste gang, så kan der gå meget lang tid, før at katten lærer det.

Link til kommentar
Del på andre sites

mht deres indhegning. Det er vel ikke forbudt at lave en vinkel på 90grader med ca. 30cm udhæng ind i deres have? Det kan de fleste katte ikke klatre over, de skal i hvert fald gå armgang :)

 

Og ellers som Peter skriver, de skal være standhaftige :) Hvis deres døre ind til deres værelser bliver lukket om natten og der proppes ørepropper i, så kan de vel ikke høre katten?

Ellers kan de hver aften inden de går i seng, sætte ham i udestuen, med bakke mad og vand. Han må dog ikke miauve for at komme derud.

Link til kommentar
Del på andre sites

mht vandet. Det bruger jeg ikke herhjemme, da mine katte skal kunne vaskes inden en evt. udstilling. så en kat der forbinder vand med straf, kan ikke bo her i huset.

 

For at opdrage på kattene herhjemme bruges ordet NEJ. Meget højt og tydeligt.

Vi fik en killing i start april, og han er nu ved at finde ud af hvad nej betyder, og ved godt at man ikke må gå på bordene hvis der er mad på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det viste sig faktisk, at var begyndt at gøre begge ting, både ignorere og sprøjte med vand, da jeg kom tilbage et par dage senere, de indså nok at det i sidste ende var bedre at forsøge end at give op på forhånd. :)

Og mijave mæssigt virker det faktisk som om at det allerede går bedre. :)

 

Så igen rigtig mange tak for hjælpen, de elsker ham, men hans mijaven drev dem til vanvid, så nu kan de måske snart blive gladere. :)

 

Jeg overvejer også om jeg skal træne min kommende killing med "Nej" istedet for vand, og hvis det virker for dig, så tror jeg faktisk at det er det jeg vil gøre. :)

 

Det med den der udhæng, så var min mor faktisk nede på ejendoms kontoret og spørge om hun måtte lave én, men hun fik et nej, hvilket man ikke forstår da det jo ville være en god måde at kunne sørge for at der ikke render katte rundt, som der ikke må.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dejligt at det er begyndt at virke for dem :)

 

Det virker fint med NEJ herhjemme, man skal bare være bestemt. Selvfølgelig tage katten ned samtidig med at man siger NEJ de første mange gange :) Til sidst så lære de det.

Dem vi har nu, pånær den yngste på 6mdr, er sjældent sammen med os når vi spiser, de ved nemlig godt de alligevel ikke får noget :) Så hvorfor gøre sig besværet og rejse sig når man ligger og sover :D

 

Forstår da slet ikke det kontor. Et udhæng ind på egen grund kan da overhovedet ikke genere nogen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...