Hop til indhold

Kat hører ikke efter..


Kamds

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har en norsk skovkat på 26 uger, og hun er begyndt at stoppe med at høre efter hvis jeg siger nej til hende.

I starten stoppede hun, men de sidste par uger "ignorere" hun mig bare hvis jeg siger nej.

Ved i hvad det kan skyldes?

 

Det skal siges at hun hopper op på bordet, angriber gardinerne og er begyndt at bide hvis man kæler med hende? :mad:

 

Håber i kan hjælpe mig!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har det samme problem og er seriøs begyndt at overveje om en kat kan have damp. Min killing ( 8 mdr) hænger i gardiner på dørkarme, vinduer,borde, møbler og i øvrigt alt hvad der højt.mine blomster har ingen blade mere.troede at mine lædermøbler var af den gode kvalitet det kan jeg så konstantere at det er de ikke. hænger på ryggen af den gamle kat ved angreb.Og så til det posetive det er faktisk en fantastisk klog kat har lært at give pote og lægge sig ( uden godbidder ) ualmindelig kærlig især over for børn , men jeg kan åbenbart ikke tilfredsstille dens aktivitets niveau så derfor har jeg besluttet at få en killing mere SÅ HANKILLING PÅ CA. 10 MDR SØGES

Link til kommentar
Del på andre sites

Norske skovkatte er, ligesom Maine-Coons, kendt for at "høre det de vil høre".

Den hører dig skam, men den vælger ikke at lytte efter :rolleyes:

 

Det med at den bider når du kæler, skyldes måske at den vil lege. Kan du se/mærke på den, om den er agressiv eller eller om den "kæle-bider" ?

Nu ved jeg ikke hvor mange katte du har, men hvis den er alene-mis, så er den højst sandsynligt bare legesyg. Den savner nogen at slås med; at træne sine jagt-instinkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har netop læst en artikel i et katteblad om den adfærd. Iflg. den, handler det om at katten ikke bliver stimuleret nok. Det understreges at en kat ikke bare er en hyggebamse, men et rovdyr som skal ha stimuleret sine sanser ellers vil den gøre præcis som du beskriver.

 

Jeg har selv fundet min i gården, fuldstændig udsultet og gennemblødt da den var ca 6 mdr. Jeg kunne ikke li katte men jeg fik så ondt af den at jeg tog den med op og nu er der gået 3 år. Hun trives fint men jeg leger RIGTIG meget med hende. Hun gider ikke legetøj overhovedet, jo en lille bold, men ellers er det kun mig og en "drillepind" der dur. Jeg får indimellem stress af hende og føler mig snart mere bundet af hende end af børnene da de boede hjemme. Hun vil ikke andre dyr overhovedet, jeg har prøvet med en kat nr 2 men min, lå oppe på skabet i 12 dage og turde ikke gå i bakke eller madskålen hvis ikke jeg bar hende derud. Jeg sammenførte efter bogen som de anbefaler fra Inges kattehjem.

Jeg ville ønske jeg boede et sted hvor hun kunne komme ud, både for hendes skyld men også for selv at få mere frihed.

 

Jeg har været ude med hende i snor men hun er skrækslagen for ALT.

 

Hilsen H

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har netop læst en artikel i et katteblad om den adfærd. Iflg. den, handler det om at katten ikke bliver stimuleret nok. Det understreges at en kat ikke bare er en hyggebamse, men et rovdyr som skal ha stimuleret sine sanser ellers vil den gøre præcis som du beskriver.

 

Jeg har selv fundet min i gården, fuldstændig udsultet og gennemblødt da den var ca 6 mdr. Jeg kunne ikke li katte men jeg fik så ondt af den at jeg tog den med op og nu er der gået 3 år. Hun trives fint men jeg leger RIGTIG meget med hende. Hun gider ikke legetøj overhovedet, jo en lille bold, men ellers er det kun mig og en "drillepind" der dur. Jeg får indimellem stress af hende og føler mig snart mere bundet af hende end af børnene da de boede hjemme. Hun vil ikke andre dyr overhovedet, jeg har prøvet med en kat nr 2 men min, lå oppe på skabet i 12 dage og turde ikke gå i bakke eller madskålen hvis ikke jeg bar hende derud. Jeg sammenførte efter bogen som de anbefaler fra Inges kattehjem.

Jeg ville ønske jeg boede et sted hvor hun kunne komme ud, både for hendes skyld men også for selv at få mere frihed.

 

Jeg har været ude med hende i snor men hun er skrækslagen for ALT.

 

Hilsen H

 

Jamen 12 dage er jo ingen tid. Det kan tage måneder at sammenføre to katte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen 12 dage er jo ingen tid. Det kan tage måneder at sammenføre to katte.

 

12 dage er, såvidt jeg er orienteret, den tid kattene skal bruge på at "glo" på hinanden. Finde ud af, at nu er de her altså begge 2 og acceptere det.

Derefter kommer arbejdet (og tiden) med at lade dem være sammen; lære hinanden at kende, sætte hierarkiet på plads og finde ud af hvem der er stærkest.

 

I den proces kan man som katte-ejer og -elsker nemt komme til at pylre om den nye, passe på den og forhindre kampe.

Dét er principielt det dummeste man kan gøre! Selvfølgelig er der grænser for, hvor meget de må slås. Men din gamle kat må endelig ikke få en følelse af, at den nye er mere værd. For så tager det endnu længere tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte er alle individuelle dyr, så derfor kan man ikke sige, at noget tager et bestemt antal dage. Det kan godt være, at det er gennemsnittet, men det holder som sagt ikke for alle par. Nogle par skal bruge længere tid og andre igen skal bruge kortere tid. Man kan ikke sætte levende væsener sådan i bås og sige, at det tager et bestemt antal dage.

 

Det du skriver i andet afsnit er vi til gengæld et hundrede procent enig om. Folk bliver alt for nemt pylrede om deres små dyr. De skal have lov til at finde ud af de sammen så længe, at der ikke flyver store totter afsted og nogen kommer til skade.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har en norsk skovkat på 26 uger, og hun er begyndt at stoppe med at høre efter hvis jeg siger nej til hende.

I starten stoppede hun, men de sidste par uger "ignorere" hun mig bare hvis jeg siger nej.

Ved i hvad det kan skyldes?

 

Det skal siges at hun hopper op på bordet, angriber gardinerne og er begyndt at bide hvis man kæler med hende? :mad:

 

Håber i kan hjælpe mig!

 

Jeg ved ikke hvor det "bestemt antal dage" er kommet ind i debatten. Jeg skrev at jeg opgav efter 12 dage fordi min gamle kat var så skrækslagen at hun hverken spiste eller ville i bakken. Jeg havde ikke forventning om at det kunne klares på 12 dage. 2 gange mødtes de uden gitter mellem sig og de sloges netop så totter af pels fløj rundt i stuen. Det kunne jeg ikke holde ud at se på.

 

Hilsen Hanne

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor det "bestemt antal dage" er kommet ind i debatten. Jeg skrev at jeg opgav efter 12 dage fordi min gamle kat var så skrækslagen at hun hverken spiste eller ville i bakken. Jeg havde ikke forventning om at det kunne klares på 12 dage. 2 gange mødtes de uden gitter mellem sig og de sloges netop så totter af pels fløj rundt i stuen. Det kunne jeg ikke holde ud at se på.

 

Hilsen Hanne

 

Jamen igen, så er alle katte jo individuelle dyr og ikke alle katte kan føres sammen. I naturen kunne de ikke drømme om at leve sammen, så det er noget vi mennesker har fundet på, og det er altså stik modsat naturen, så ikke noget underligt i, at det går galt en gang imellem.

Link til kommentar
Del på andre sites

da jeg først fik min kat, skulle han selvfølgeligt lære hvad han må og hvad han ikke må. 2 ting virkede for mig:

1. min kat reagerede meget på mit kropssprog. hvis jeg for eksempel stod ved køkkenbord og kunne se, at han overvejer at hoppe op, sat jeg en hånd lige foran køkkenbordet (altså helt oppe ved køkkenbordet), så han ikke kunne se hvor han hoppede henne eller om der var plads til ham på den ande side af hånden). Hvis jeg kunne se at katten overvejer at gå på sofabordet, kunne jeg finde på at læne foran med min overkrop og stirre på ham -> lidt alfa-agtigt...

jeg ved godt at jdet lyder sært, men det virkede på min kat, så kunne det jo godt være at det også hjælper på din kat :-D

2. hvis skaden allerede er sket (katten er hoppet op hvor han ikke må eller lign), synes jeg at det har været praktisk og fungeret godt herhjemme at udvikle en lys som er "kattens nej lyd". Igen, jeg ved godt at det lyder sært, men da jeg var i gang med at opdrage min kat, kunne jeg se på ham at han ikke altid forstod et nej, eller blev forvirret hvis min kæreste og jeg hævede stemmen. Derfor plejer jeg at råbe ææææ!!! efter katten, for så ved han at det er HAM der gør noget forkert og at det er HAM der skal stoppe lige nu med alt det han har gang i.

Håber at du kan bruge det til noget :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...