Hop til indhold

Fra udekat til indekat.


Mumimor

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg er helt ny her og har brug for et godt råd.

 

Jeg har en stor maincoon kat som i hans skønne 12 år har boet i hus på landet med egen ind og udgang. Han tilbragte en stor del af sin tid udenfor. De sidste par år dog mest med at sove, dovent studere fugle og sole sig i græsset, men anyway.

 

Nu har omstændighederne gjort, at jeg har været nødt til at flytte i lejlighed i byen. Der kan han desværre overhovedet ikke komme ud, men kun sidde i vinduet og betragte fugle osv.

Han har egentlig taget det pænt. Han går ikke rundt og hyler, lærte kattebakke fra dag 1 og sover størstedelen af dagen. Men han virker bedrøvet og som om han keder sig. Han kræver meget opmærksomhed, når jeg kommer hjem selvfølgelig, og jeg forsøger at lege og aktivere ham, men det gider han ikke. Når han ikke render foran mine ben, sidder han og kigger bedrøvet ud af vinduet. Natten bliver brugt til at gå rundt i lejligheden, hoppe op og ned af min seng, miave som om han mangler mad osv.

 

Jeg har den dårligste samvittighed over det jeg har gjort mod ham og aner ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har været omkring følgende beslutninger:

1. aflivning.

2. give ham til en sød familie, hvor han kan komme ud.

3. lade situationen være som den er, og håbe at han bliver glad igen.

 

Jeg hældte mest til at give ham til en sød familie, fordi han fortjener et bedre katteliv. Og det vil absolut ikke være fair at aflive ham, da han ligesom ikke kan gøre for, at jeg flytter ham. Jeg vil selvfølgelig helst være sammen med ham, men jeg kan heller ikke bære at se ham så bedrøvet. Gad vide om katte kan få en depression?

 

Jeg har rådført mig med en dyrehandel og hun siger, at jeg ligger menneskelige følelser i ham, og at det han allerhelst vil, er at være sammen med mig. At han ikke kan huske at han har været en udekat og at han i hans alder, slet ikke kan finde ud af at forholde sig til en ny familie, og at det ville være dyreplageri. Hun siger, at det så ville være mere humant at aflive ham. Det blev jeg ked af at høre, og synes at det er lidt hårdt.

 

Hvad ville i gøre i sådan en situation, gode råd, erfaring med lignende, alt er velkomment.

 

Hilsen Mumimor

Link til kommentar
Del på andre sites

1. aflivning - vil jeg vælge som absolut sidste løsning

2. hvorfor dog det, jeg tror ikke han vil kunne falde ordentlig til i en anden familie, han er en gammel kat.

3. det vil faktisk også være synd

 

Og så forstår jeg ikke du er gået i en dyrehandel og spørger? De har da absolut ingen forstand på katte... Så hellere en dyrlæge...

 

Jeg vil lave en punkt 4. på din liste

Find en god kammerat til ham - det synes jeg er det bedste og I vil begge få glade af det. Han keder sig simpelthen når du ikke er hjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar Henriette.

Jeg har også overvejet at få en kat mere som legekammerart. Men for det første tænkte jeg, at jeg ikke ville placere en kat mere i den situation og på 50 m2 og for det andet, ved jeg ikke om Totte vil acceptere ham og gider alt den aktivitet som en killing giver.

Plus at jeg muligvis kun bor i min lejlighed i et år eller to og skal så flytte igen. Der havde jeg jo et eller andet sted tænkt, at til den tid er Totte måske gået til de evige jagt marker af naturlige årsager, og så ville jeg ikke anskaffe mig flere dyr, som så skal flyttes osv. Så vil jeg jo stå med en to - treårig kat i samme situation som nu.

 

Hende jeg har talt med, er der hvor jeg køber foder osv. Og hun siger jo også, at det ville være synd at give ham til nye mennesker. Men jeg har rådført mig med rigtig mange, og har fået ligeså mange forskellige råd.

 

Foder aktivering er en super ide Ayoe. Hvad kan du anbefale.

 

Tak for jeres tilbagemeldinger:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvem siger lige det er en killing du skal have?

Jeg vil helt klart vælge en kat med ro i sig selv, som er omkring 3-4år eller ældre.

50m2 er mere end rigeligt til to katte.

 

Jeg vil egentlig ikke være betænkelig ved at skulle flytte igen om to år og have katte. Vi flyttede sidste år, og skal også flytte igen om lidt over to år.

Kattene mærkede ikke noget ved vores flytning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men er risikoen ved at anskaffe en ældre kat ikke, at de ikke kan enes, og Totte ikke accepterer den. Da jeg boede i huset havde jeg to katte. En hunkat som jeg havde et år inden jeg fik Totte som killing. De afskyede hinanden og trods at de boede sammen i 8 år, blev det aldrig bedre. Hun katten blev desværre kørt ned. Da hun var væk, blev Totte en helt anden kat. Mere kælen, mere rolig og tilpas osv.

Den næste flytning ville måske indebære et job i udlandet og dermed ville jeg være væk i længere perioder af gangen. Så kan jeg jo ikke tage ansvaret for flere dyr. Det var mine betænkeligheder ved at anskaffe en lege kammerart.

Link til kommentar
Del på andre sites

Både ja og nej, de skal bare have længere tid til at finde ud af hinanden, og er de begge neutraliseret er det ikke slemt. Og så af samme køn.

 

Kan godt se at hvis du skal til udlandet vil det være synd for katten.

 

Så har du i mit hoved to valg. Forsøg at aktivere ham mere, og se om han får det bedre, ellers vil jeg personligt tage en tur ned til dr. dyr. Jeg tror næppe du finder en ny familie til en kat på 12år. Og at han vil falde til hos dem

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må ned i dyrehandlen og finde aktivitets ting, og så se om det gør en forskel.

 

Jeg har lejet mit hus ud med henblik på salg, så en kollega foreslog at spørge lejeren om han vil overtage Totte. Lejeren har en kat selv, så det kan også være svært territorie mæssigt osv. Men Totte ville så være hjemme i vante omgivelser, men med en ny sød ejer. Det er en mulighed, der hvis han sagde ja, måske ville fungere.

 

Jeg må gå i aktvivtets og tænkeboks i weekenden, og håbe at jeg finder den rigtige løsning for ham.

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Henriette - plus at du kan lave en masse ting selv. Du kan - til en start - gemme mad i tomme ruller fra toilet og køkkenruller og fra staniol. Lidt mere avanceret kan du klistre papir for hver ende af en tom køkkerulle og stikke en masse huller i og putte mad i den. Du kan klippe huller i skotøjs æske og putte mad i den. Og lave en 'pyramide' af tomme toilet/køkkenruller som du klistrer på et stort stykke pap (stående) så vælter den ikke så nemt. Eller du kan klistre den liggende på et stykke pap så din kat skal dimse mad op af rullerne. Mht. vådmad har jeg stor succes med at servere den i tomme syltetøjsglas (så små at katten ikke kan få hovedet ind i dem), i en tom plasticæske fra is med huller klippet i hver ende, og i en kop lagt på siden. Altsammen naturligvis anbragt på aviser på gulvet - ellers skal man vaske gulv hele tiden :-DHvis din kat tidligere blev meget glad over at blive alene efter at din hunkat døde ville jeg nok være meget forsigtig med at introducere en ny kat. Det kan naturligvis være at de to bare ikke kunne sammen, men det kan også være at din kat generelt har det svært med andre katte. På den anden side kan det også være en success - det er altid lidt af et chanceridt (synes jeg). Det sagt introducerede jeg selv en meget ung kat til to meget gamle katte sidste forår og det gik faktisk fint - i dag er den unge kat rigtigt gode venner med min gamle hankat og jeg tror han har stor glæde af hende. På den anden side syntes min gamle hunkat aldrig det var særligt fedt at den unge var kommet - og jeg gjorde meget for at gøre sammenføringen så smertefri som muligt.....jeg væver :-) Det var bare sådan lidt strøtanker :-) Held og lykke med aktiveringen!:-)Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med Henriette - plus at du kan lave en masse ting selv. Du kan - til en start - gemme mad i tomme ruller fra toilet og køkkenruller og fra staniol. Lidt mere avanceret kan du klistre papir for hver ende af en tom køkkerulle og stikke en masse huller i og putte mad i den. Du kan klippe huller i skotøjs æske og putte mad i den. Og lave en 'pyramide' af tomme toilet/køkkenruller som du klistrer på et stort stykke pap (stående) så vælter den ikke så nemt. Eller du kan klistre den liggende på et stykke pap så din kat skal dimse mad op af rullerne. Mht. vådmad har jeg stor succes med at servere den i tomme syltetøjsglas (så små at katten ikke kan få hovedet ind i dem), i en tom plasticæske fra is med huller klippet i hver ende, og i en kop lagt på siden. Altsammen naturligvis anbragt på aviser på gulvet - ellers skal man vaske gulv hele tiden :-D

 

Hvis din kat tidligere blev meget glad over at blive alene efter at din hunkat døde ville jeg nok være meget forsigtig med at introducere en ny kat. Det kan naturligvis være at de to bare ikke kunne sammen, men det kan også være at din kat generelt har det svært med andre katte. På den anden side kan det også være en success - det er altid lidt af et chanceridt (synes jeg). Det sagt introducerede jeg selv en meget ung kat til to meget gamle katte sidste forår og det gik faktisk fint - i dag er den unge kat rigtigt gode venner med min gamle hankat og jeg tror han har stor glæde af hende. På den anden side syntes min gamle hunkat aldrig det var særligt fedt at den unge var kommet - og jeg gjorde meget for at gøre sammenføringen så smertefri som muligt

 

.....jeg væver :-) Det var bare sådan lidt strøtanker :-) Held og lykke med aktiveringen!:-)Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Landbo

 

Ja jeg er også lidt overrasket over, at han tager indespærringen så roligt. Men jeg frygter også, at det ændrer sig, når foråret kommer. Jeg har en altan, og der kan han sidde og snuse igennem en revne jeg lader stå åben i vinduerne. Det bruger han meget tid på, og jeg tænker at han længes og savner.

 

Selvfølgelig sover han naturligt en del i hans alder, men når jeg endelig får ham aktiveret med en papir kugle eller lignende, kommer jægeren op i ham og der er fuld knald på ham. Men det varer ikke så længe, så går han han i tomgang igen. Jeg har købt diverse legemus osv. til ham, men enten synes han at de er uinteressante, eller også er han bange for dem. Igår købte jeg en dims til foder, så han skal arbejde for det. Men jeg fornemmer allerede, at det gider han ikke.

 

Jeg har også tænkt, at han hurtigt kan knytte sig til nye mennesker, da de giver ham mad. Og han er en nem og meget sød kat. For nogle år tilbage var han indlagt i en 4 dage på dyreklinikken og der intog han det hele. Det endte med at han var den eneste kat der kom ud af buret og fik lov at gå frit rundt. Så han blev klinik kat og de var så glade for ham, at jeg næsten ikke fik ham med hjem igen. Mht territorium, så lagde jeg mærke til, at det sidste år vi boede i hus, hvor der var en meget stor grund til, kunne han ligge lige ude foran havedøren og lade en anden kat spankulere forbi ude i haven, uden at han gjorde noget. Det undrede mig lidt, men jeg tænkte at han ikke gad længere på grund af alderen. Så det vil jo blive et problem, hvis han skal indtage et nyt territorium.

 

Som det sikkert kan fornemmes er jeg er forvirret og ændrer beslutning hver dag, omkring hvad der er bedst for ham. Og jeg tør måske i bund og grund, ikke tage den beslutning der skal tages. Det er jo min elskede kat igennem 12 år, som jeg måske skal sige farvel til, for hans bedste.

 

Tak for jeres indput. Jeg skal nok skrive en tilbagemelding, når jeg har taget en beslutning for lille Totte.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...