Hop til indhold

Aggressiv adfærd hos pige steriliseret kat?


ElizabethLund

Recommended Posts

Hej..

 

Vi har en kat på halvandet år, hun har efterhånden fået nogle ret dårlige vaner. Eksempler:

 

- Hun bider og angriber rigtigt hårdt og virkeligt bider og kradser til, nogle gange helt ud i den blå luft og det er så det bløder og gør meget ondt. (Man bliver selvfølgelig meget overrasket, når det er ud i den blå luft) Inden kan man nogle gange efterhånden mærke og se at hun ligger op til angrebet. Problemet er at det er kun mig hun bider og ikke min kæreste, hvilket ikke rigtigt giver nogen mening for os. Dette har vi snakket med dyrlægerne om flere gange og de virker bare til at være ligeglade, hvilket vi overhovedet ikke forstår, og derfor står vi i denne situation med at vi virkelig ikke har nogen anelse om hvad vi skal gøre og at det de sidste par uger desværre er blevet værre med at angribe og bide.

 

- Hun har masser af kradsetræer og legetøj men alligevel så kradser hun på væggene og vælter glas ned fra borde så de går i stykker osv.

 

Skal lige siges at jeg er rigtigt meget hjemme ved hende i løbet af dagen (hvilket min kæreste ikke er), men at hun altså får en del opmærksomhed og hun virker tit stille og rolig og vil gerne kæle, ligger stort set hele tiden i nærheden af os når hun sover men også følger os rundt i lejligheden. (Hun er indekat), vi har tænkt over om det vil hjælpe om hun kom udenfor i snor i løbet af dagen? (vi har ikke mulighed for at lukke hende ud alene, desværre)

 

Vi håber meget at der er nogen der har nogen forslag som kan hjælpe os, og ikke mindst vores ellers dejlige kat :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er faktisk ikke unormalt at en aggressiv kat kun angriber et bestemt familiemedlem - ofte kvinden i familien. Katte er vældigt gode til at spotte hvem der 'reagerer' på angrebene og hvem der er mere ligeglade. Og det er ofte manden der i højere grad ikke synes det 'er noget særligt'.

 

En indekat, der ofte keder sig lidt, kan nogen gange netop bruge aggressivitet for at få lidt afveksling i tilværelsen. I alvorlige tilfælde mener jeg at det adrenalin-kick katten får ud af at angribe bliver selvforstærkende, hvilket dermed forstærker adfærden, fordi det sådan set er det eneste 'spændende' der sker i kattens liv. ......det bestemt ikke sagt at det er så alvorlig med jeres kat :)

 

I første omgang ville jeg for det første tænke på at foderaktivere jeres lille kat rigtigt meget - det kan udfylde en stor del af indekattens hverdag og erstatte noget af den tid en udekat ville bruge i haven (du kan læse mere om hvorfor foderaktivering af indekatte er så godt, efter min mening, i det sidste nummer af Dyrefondets blad som du finder via www.dyrefondet.dk). For det andet skal jeres lille kat ikke mere have success med adfærden, hvilket betyder at du ikke skal reagere når hun angriber. Det er jo RET svært, så jeg vil anbefale du et par uger har solidt tøj på - jeans, tykke sokker, og solide trøjer. Du skal sidde helt stille MENS hun angriber, men så belønne når hun er fredelig og rolig, gerne med sjov leg med et fiskestangs legetøj - brug ALDRIG hænder til leg! Hun vil prøve mere inderligt et stykke tid, fordi det har været sjovt at angribe dig før - så det er vigtigt du er vedholdende og holder ud!

 

Pas dog på! - en angribende kat kan være farlig! Og hvis det lykkes hende at bide dig skal du kontakte din læge med det samme - kattebid kan give rigtigt grimme infektioner.

 

Håber det hjælper lidt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej..

 

Vi har en kat på halvandet år, hun har efterhånden fået nogle ret dårlige vaner. Eksempler:

 

- Hun bider og angriber rigtigt hårdt og virkeligt bider og kradser til, nogle gange helt ud i den blå luft og det er så det bløder og gør meget ondt. (Man bliver selvfølgelig meget overrasket, når det er ud i den blå luft) Inden kan man nogle gange efterhånden mærke og se at hun ligger op til angrebet. Problemet er at det er kun mig hun bider og ikke min kæreste, hvilket ikke rigtigt giver nogen mening for os. Dette har vi snakket med dyrlægerne om flere gange og de virker bare til at være ligeglade, hvilket vi overhovedet ikke forstår, og derfor står vi i denne situation med at vi virkelig ikke har nogen anelse om hvad vi skal gøre og at det de sidste par uger desværre er blevet værre med at angribe og bide.

 

- Hun har masser af kradsetræer og legetøj men alligevel så kradser hun på væggene og vælter glas ned fra borde så de går i stykker osv.

 

Skal lige siges at jeg er rigtigt meget hjemme ved hende i løbet af dagen (hvilket min kæreste ikke er), men at hun altså får en del opmærksomhed og hun virker tit stille og rolig og vil gerne kæle, ligger stort set hele tiden i nærheden af os når hun sover men også følger os rundt i lejligheden. (Hun er indekat), vi har tænkt over om det vil hjælpe om hun kom udenfor i snor i løbet af dagen? (vi har ikke mulighed for at lukke hende ud alene, desværre)

 

Vi håber meget at der er nogen der har nogen forslag som kan hjælpe os, og ikke mindst vores ellers dejlige kat :)

 

En aggressiv kat skal aflives så hurtigt som muligt. Det nytter ikke noget at gå og være bange for at ens kat skal angribe en. En kat der angriber umotiveret er syg på en eller anden måde. Få den aflivet og anskaf så en ny kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

En aggressiv kat skal aflives så hurtigt som muligt. Det nytter ikke noget at gå og være bange for at ens kat skal angribe en. En kat der angriber umotiveret er syg på en eller anden måde. Få den aflivet og anskaf så en ny kat.

Peter - du vil bare altid aflive katten.... man kunne jo lige spørge sig omkring og prøve nogle ting, det kunne jo være der var et eller andet galt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter - du vil bare altid aflive katten.... man kunne jo lige spørge sig omkring og prøve nogle ting, det kunne jo være der var et eller andet galt..

 

Ja, en aggressiv kat skal sgu aflives. Det nytter da ikke noget, at gå og være bange for at ens kat skal angribe en. Jeg kan love dig for, at første gang min kat umotiviret angreb mig og bed hårdt igennem så det blødte, så var han aflivet på stedet. Og det samme ville for den sags skyld også ske for en hund. Man kan ikke have dyr gående rundt, der umotiveret angriber mennesker uanset årsag. En kat der angriber umotiveret er syg og derfor vil man aldrig kunne stole på den. Fandme om jeg vil gå i mit eget hjem og være utryg ved om min kat/hund ville angribe mig. Det kan kun gå for langsomt med at få aflivet sådan et dyr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha - jeg må indrømme at jeg nok slet ikke er enig i at man 'bare' skal aflive en aggresiv kat uden først at prøve at finde ud af hvad årsagen til adfærden er. Min erfaring er at adfærden faktisk i mange tilfælde kan ændres, specielt hvis den er grundet i kedsomhed og/eller at den er blevet belønnet af ejerens reaktion. Dermed ikke sagt at alle aggressive katte kan 'hjælpes', men som sagt har jeg selv set en del aggressive katte ændre adfærd netop gennem aktivering og målrettet træning.

 

Men i processen med at arbejde med en sådan kat er det altid på sin plads at advare mod den skade en aggressiv kat kan påføre - specielt kattebid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Uha - jeg må indrømme at jeg nok slet ikke er enig i at man 'bare' skal aflive en aggresiv kat uden først at prøve at finde ud af hvad årsagen til adfærden er. Min erfaring er at adfærden faktisk i mange tilfælde kan ændres, specielt hvis den er grundet i kedsomhed og/eller at den er blevet belønnet af ejerens reaktion. Dermed ikke sagt at alle aggressive katte kan 'hjælpes', men som sagt har jeg selv set en del aggressive katte ændre adfærd netop gennem aktivering og målrettet træning.

 

Men i processen med at arbejde med en sådan kat er det altid på sin plads at advare mod den skade en aggressiv kat kan påføre - specielt kattebid.

 

Og netop denne proces kan man ikke tillade sig at udsætte andre mennesker for. Og jeg kunne heller ikke drømme om at udsætte mig selv for denne proces. Og igen, hvis katten en gang har været aggressiv, så kan den nemt blive det igen af en anden årsag. Nu har katten jo lært sit "våben" at kende. Er man en gang blevet uprovokeret bidt af en kat/hund, så er man da dummere end dum, hvis man udsætter sig selv for det igen af den samme kat/hund. Sådan et dyr skal aflives prompte. Det kan kun gå for langsomt og ikke mindst af hensyn til alles i nærheden sikkerhed.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Hun "angriber" ikke andre end mig, så der er ikke noget andre skal være bekymret for om de bliver bidt.. Hun opfører sig eksemplarisk når vi har gæster.

 

Når det er sagt, kan man sige hun er mere end bare et kæledyr for mig og min kæreste.. Han arbejder en del og jeg er studerende så jeg bruger meget tid hjemme sammen med vores kat og derfor er jeg selvfølgelig blevet utroligt glad for hende da meget tid går sammen kun hende og jeg. :) Så en aflivning uden at være helt 100 % sikker på at det er det bedste for HENDE, er bare ikke et alternativ..

 

Men har prøvet nogle af de forslag der er kommet herinde, hvilket vil sige at jeg holder hende så meget kørende og legene i løbet af dagen som jeg kan. Hun er ude på terrassen, hun leder efter godbider, leger med mus på pinde osv.. På længere sigt er det meningen vi vil have hende med helt udenfor i sele og at hun skal "lede" efter sin tørkost mad, samtidigt med at hun skal fange "musen" inden hun får vådfoder om aftenen.

 

Indtil videre er resultatet at hun ikke har bidt mig i dag eller igår aftes.. Hun bed dog lidt igår, men kiggede meget ja, overraskende på mig, da jeg overhovedet ikke reagerede og så gik hun videre :)

 

Vi vil selvfølgelig rigtigt gerne høre hvis der er nogle der har nogle flere forslag, fordi vi vil for så vidt muligt undgå en aflivning :)

 

Men hvis det fortsætter sådan her, kan jeg da kun sige at det er positivt med de råd vi har fået herinde..

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter: Jeg tror vi må være enige om at være uenige på dette punkt.

 

Elizabeth og alle: Det lyder godt med fremgangen :) Husk hvad jeg sagde om at hun vil prøve mere før hun holder helt op - det at ignorere en adfærd kaldes udslettelse og det er meget normalt at se et såkaldt udslettelses-udbrud hvor adfærden bliver forstærket, før den bliver bedre (vi kender det fra os selv - hvis elevatoren pludselig ikke virker så trykker vi en HEL masse gange på knappen før vi giver op og tager trapperne :)). Jeg vil igen sige at jeg selv har været med til at ændre adfærden hos aggressive katte. I sommers arbejdede jeg med en kat der var blevet indleveret på et internat pga. angreb på den kvindelige ejer (og de turde heller ikke have den mere pga. af deres lille barn - det forstår jeg fuldt ud). Jeg klikkertrænede denne kat gennem en måned og brugte teknikkeker specifikt rettet mod at ændre kattens aggresssive tilgang til verden. Hun bor i dag sammen med en enlig kvinde som hun aldrig har angrebet!

 

Nogen gange med aggressive katte, hvis ikke teknikkerne herover hjælper, er det en god ide at kontakte en adfærdskonsulent der kan komme hjem og se på hele kattens baggrund og hverdag og forhold til ejerne, for herigennem at 'skræddersy' et program til at arbejde med adfærden.

 

Held og lylle med den lille 'furie' Elizabeth :)

Link til kommentar
Del på andre sites

I dette tilfælde angriber katten en person i familien, og som jeg kan læse tråden vil denne person (Elizabeth) gerne finde ud af om de er andet at gøre end at aflive. Derfor kom jeg med de råd jeg gav i starten af tråden. Jeg vil gentage fra tidligere i tråden at når jeg møder en aggressiv kat i mit arbejde så understreger jeg altid at en sådan kat er farlig. Desuden diskuterer vi hvordan kattens miljø kan kontrolleres mens arbejdet med at ændre adfærden pågår. Det sidste netop i de tilfælde hvor ejerne selv har bedt om hjælp fordi de gerne vil finde ud af om adfærden kan ændres inden de evt. beslutter at aflive katten. Miljø-ændring kan indbefatte at have solidt og 'kradse-og-bid' sikkert tøj på, som jeg har anbefalet Elizabeth, og - hvis det er gæster der angribes (hvilket det ikke er i dette tilfælde) at lukke katten væk fra gæsterne mens arbejdet pågår. I det sidste tilfælde skal der ofte bruges 'figuranter', dvs. gæster der er indstillet på og instrueret i arbejdet med katten. Disse gæster skal naturligvis også bære solidt tøj. Dog går meget af arbejdet ud på at undgå at katten angriber, da det, hvis det ikke ignoreres fuldstændigt, kan være selvforstærkende.

 

Jeg finder det naturligvis ikke rimeligt at en kat eller et andet dyr angriber intetanendende mennesker, men det er ikke det der tales om her. Her er ejeren, den angrebne, selv indstillet på at arbejde med problemet, og så ville jeg naturligvis altid forsøge at give råd og hjælpe. Specielt fordi jeg ved at sådan en adfærd i mange tilfælde kan ændres, hvis den f.eks. er indlært, eller skyldes smerte. I forbindelse med det sidste vil jeg også sige at en ellers fredelig kat der pludselig umotiveret (som det skrives herover) angriber mennesker med meget stor sandsynlighed er syg eller har pludseligt opståede smerter. I dette tilfælde skal den naturligvis allerførst til dyrlægen for at blive undersøgt og hjulpet. Hvis der så ikke kan findes tegn på nogen sygdom eller smerter, og hvis der ikke kan findes anden årsag overhovdet til angrebene, ja så er vi hvor vi taler patologisk adfærd, og så er den sidste udvej nogen gange aflivning. Men som sagt, pludselig umotiveret aggressivitet fortæller ofte en helt anden historie om sygdom og smerter.

 

Så som svar på det sidste indlæg: Naturligvis er det ikke rimeligt at et aggressivt dyr angriber intetanende mennesker, og som sagt ville jeg anbefale miljøkontrol hvis ejeren vil arbejde på problemet. Men med det arbejde jeg har valgt at have ved jeg også - igen - jeg gentager mig selv - at agressiv adfærd kan ændres hvis man kender, og kan gøre noget ved, årsagen. Så mit første bud ville aldrig være aflivning.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Bornholmer du vil aldrig se realiteterne i øjnene med katte. Alt er en dans på den lyserøde sky for dig. Det er da ren logik, at hvis en kat bliver aggresiv har den det ikke godt, og skal aflives med det samme.

Hvad er det for noget pjat..! Der er ingen lyserøde skyer her..!

 

Men jeg afliver ikke en kat hvis jeg kan se grunden til at der er problemer.. Hvis katten bider fordi den er syg eller stresset, må man afhjælpe problemet hvis man holder af sin kat..

Mener du at så snart der kommer lidt på tværs, er det bare ud med katten..? Det er der mange der mener og det er jo deres mening, men jeg skal iverfald ikke nedgøres fordi jeg vil prøve at hjælpe katten i første omgang..!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad er det for noget pjat..! Der er ingen lyserøde skyer her..!

 

Men jeg afliver ikke en kat hvis jeg kan se grunden til at der er problemer.. Hvis katten bider fordi den er syg eller stresset, må man afhjælpe problemet hvis man holder af sin kat..

Mener du at så snart der kommer lidt på tværs, er det bare ud med katten..? Det er der mange der mener og det er jo deres mening, men jeg skal iverfald ikke nedgøres fordi jeg vil prøve at hjælpe katten i første omgang..!

 

Du har en utrolig stor tendens til at give udtyk for at en kat skal styre et menneske, og ikke som det burde være, at mennesket skal styre en kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har en utrolig stor tendens til at give udtyk for at en kat skal styre et menneske, og ikke som det burde være, at mennesket skal styre en kat.

Jeg må fanme have min mening lige så vel som du har din..! Og hvor har jeg så skrevet at en kat må styre et menneske..?? Det kan jo ikke lade sig gøre, nu må du stoppe med den hets imod mig..

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må fanme have min mening lige så vel som du har din..! Og hvor har jeg så skrevet at en kat må styre et menneske..?? Det kan jo ikke lade sig gøre, nu må du stoppe med den hets imod mig..

 

hets, hahahah den var sku god. Hvordan kan du tage kritik som hets? sært.

 

Det er jo ikke noget med at det er bogstavligtalt ment at en kat kan styre et menneske bornholmer. Hvis du kan tænke lidt metaforisk på det, så har du det jeg mener, som ellers er logik for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...