Hop til indhold

panda miaver efter opmærksomhed ligeså snart jeg er gået i seng


Pandamis

Recommended Posts

Hej. Jeg har en 1 årig inde-hankat, som jeg har et godt forhold til. Han elsker min opmærksomhed og er hele tiden hvor jeg er. Jeg forkæler ham meget og han får lov til alt, fordi jeg har haft så svært ved at sige nej til ham. Han forstår ikke et nej! Det går nu fint nok, selvom jeg til tider fanger ham i at gå på spisebordet. Han får opmærksomhed hele dagen, da vi bor 4 mennesker i mit hus. Han elsker mennesker og ikke andre dyr, men nu er han altså blevet alt for "jeg er kongen af huset"

Problemet er at han miaver efter min opmærksomhed når jeg er gået i seng. Det varer i ca. en time. Jeg går op og tjekker mad, vand, kattebakke, alt. Han mangler intet. Dørene står åbent, og hvis de ikke gør så sørger han selv for at gøre det. Hans problem er at jeg ikke må sove! Har i nogle råd til, hvordan jeg får ham til at stoppe? Skal jeg ignorere ham, ligesom man gør ved hunde? Kan det være andre ting end opmærksomhed? Er det fordi han er bange for mørke:)? Det driver mig til vanvid, fordi jeg står op og går i seng 8 gange på en time, for at sige "hva så panda?" og ae ham. Han gider ikke ind på mit værelse. Han står bare i gangen og piver efter os alle

.[ATTACH=CONFIG]3517[/ATTACH]

Link til kommentar
Del på andre sites

Ignorer ham :) Sålænge du giver efter, ved han at det virker.

Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed :)

 

Helt og aldeles enig med Henriette. Du har gjort dig selv en kæmpe bjørnetjeneste (ment efter ordets oprindelige betydning) ved at give ham lov til alt. Men det er absolut ikke for sent at begynde at opdrage på ham. Der er ikke noget værre end uopdragne dyr og børn, og det er jo slet ikke deres skyld, men der imod deres ejere. Min kat er overhovedet ikke i tvivl om, hvad han må og ikke må. Det gør ham bestemt ikke mindre kærlig. Han elsker at ligge hos mig og nusse og kæle, og sover for det meste bag ved mine ben hele natten. Han er nu 1 år og tre måneder.

Link til kommentar
Del på andre sites

tak for jeres svar :) jeg vil prøve at ignorere ham og håbe på at forstår at han skal stoppe

 

Bare du væbner dig med masser af tålmodighed, og ikke tror han lærer det på en uge eller to. Der kan sagtens gå en eller flere måneder. Du/I er bare nødt til at være mere stædige end katten, selv om det kan være svært. Det er den eneste vej frem.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Min kat gør akkurat det samme!

Kort efter jeg har slukket lyset og er gået i seng, begynder den at mijawe.

Det gør den så on/off i...ja, jeg ved ikke, hvor lang tid.

Muligvis en hel time, ligesom din kat gør.

Det varierer lidt, men det kan godt stå på i et stykke tid.

Først troede jeg også, der var noget galt, men nu har jeg fundet ud af, at det er der ikke.

Den vil bare have mig op, så jeg kan lege med den :)

Og det vel at mærke uanset hvor meget opmærksomhed, jeg så end har givet den i løbet af dagen.

Derfor: Tak for svarene!

Jeg har ignoreret den i nogle uger, men den bliver bare ved.

Nu ved jeg, at jeg skal væbne mig med tålmodighed :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde lukket døre hvis det var mig, jeg var blevet enormt stresset hvis mine katte havde hylet om natten..

 

Tarzan står tidligt op, det er blevet bedre nu hvor det er mørkt om morgenen, men hvis jeg har bestemt mig til at sove længere end til halv syv, lukker jeg døren..

Og ja, de andre kan så heller ikke sove i min seng, men det klarer de nok :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med Jer alle, katte er jo generelt natdyr, men jeg ved af erfaring, at man godt kan vænne dem til at når vi går i seng, så skal der være ro, så de sover altså også. Jeg har 5 katte, så jeg ved hvad jeg snakker om.....smiler, for når jeg går op og sover, er der ro i lejren, de liver først op når jeg kommer ned, og så skal der fodres og kæles godmorgen.

 

Jeg er måske ikke som andre, jeg siger godnat til alle kattene når jeg går i seng, og ligeledes godmorgen til dem alle, så føler ingen sig snydt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med Jer alle, katte er jo generelt natdyr, men jeg ved af erfaring, at man godt kan vænne dem til at når vi går i seng, så skal der være ro, så de sover altså også. Jeg har 5 katte, så jeg ved hvad jeg snakker om.....smiler, for når jeg går op og sover, er der ro i lejren, de liver først op når jeg kommer ned, og så skal der fodres og kæles godmorgen.

 

Jeg er måske ikke som andre, jeg siger godnat til alle kattene når jeg går i seng, og ligeledes godmorgen til dem alle, så føler ingen sig snydt.

 

Kan sagtens følge dig, her er der også ro, selv de to små killinger Sherry og Sylvester (Sherry søger nyt hjem :P) ved at her skal være ro når lyset slukkes i soveværelset :)

Kalder gerne alle kattene ind til mig når jeg går i seng, og så ligger vi og putter noget tid, inden jeg falder i søvn :) Om morgenen når uret ringer kommer de ind og siger godmorgen og vi ligger og nusser lidt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ingen natdyr her :) alle katte går pænt i seng når jeg gør det, og sådan har det altid været, med alle de katte jeg har haft de seneste ti år.. Jeg tror det er lidt af en skrøne at katte er natdyr, for mange år siden havde jeg katte jeg lukkede ud om natten og efter noget tid fandt jeg ud a.f at de fandt et sted hvor der var lunt, og sov der om natten...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ingen natdyr her :) alle katte går pænt i seng når jeg gør det, og sådan har det altid været, med alle de katte jeg har haft de seneste ti år.. Jeg tror det er lidt af en skrøne at katte er natdyr, for mange år siden havde jeg katte jeg lukkede ud om natten og efter noget tid fandt jeg ud a.f at de fandt et sted hvor der var lunt, og sov der om natten...

 

Helt enig med Bornholmeren. Når vi går til ro går vores dyr også til ro. Og sådan har det altid været med ALLE de husdyr, som jeg har haft.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...