Hop til indhold

Min kat vil løbe ud af hoveddøren?!


nova_2010

Recommended Posts

Kære alle katteelskere.

 

Så har jeg behov for et godt råd ASAP.

 

Jeg er flyttet i en ny lejlighed for 6 dage siden og dette er en lejlighed med hoveddør ud i den fri natur (ikke i en opgang). Der hvor jeg boede før havde jeg hoveddør ind i en opgang, og min kat var ikke særlig interesseret i at skulle ud i opgangen når jeg kom hjem osv., hun blev for det meste liggende i sin kurv ellers stod hun ca ½meter fra døren og ventede på at jeg havde lukket døren.

 

Problemet er at her i den nye lejlighed er hun ikke til at styre når man kommer hjem og skal ind af døren. Døren åbner udad og hun står op ad den, så når man åbner den skal man være meget forsigtig for hun "falder" nærmest lige ud af døren når man åbner den, også er hun jo allerede ude og så går panikken hvor man skal til at fange hende. Hun er absolut 100% indekat (bortset fra om sommeren hvor vi går i sele), her i dette område må der ikke være katte ude, medmindre de er i snor. Det er vigtig hun ikke kommer ud da der er en stor byggeplads lige udenfor lejligheden!

 

Her kommer så spørgsmålene: Vil hun med tiden miste interessen for døren og blive inde i lejligheden så jeg kan komme ind uden en vild kamp, ligesom i den gamle lejlighed, hvis ikke, hvordan træner jeg det så? yderligere et spørgsmål er: inde i lejligheden kan jeg for det meste kalde hende til mig, hvis ulykken skulle ske og hun kommer længere væk end jeg kan nå at få hende ind umiddelbart, vil jeg så (evt.) kunne kalde hende til mig, hvis hun ikke er blevet skræmt og kommer for langt væk?

 

Undskyld det meget lange indlæg.

 

Hilsen novas bekymrede mor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Umiddelbart vil jeg hvæse når jeg kommer ind af døren, hvis hun forsøger at komme ud, simpelthen for at vise hende at det er farligt :)

Ved ikke om det vil virke, ellers prøv med vandstrint, kræver du har en blomsterforstøver til at stå udenfor døren...

 

Formentlig vil du kunne kalde hende til dig, medmindre der er noget der er mere spændende

Link til kommentar
Del på andre sites

hej. tak for det hurtige svar. Jeg er ikke stor fan af at bruge vand, men jeg vil prøve det med at hvæse af hende, selvom hun egentlig plejer at være ligeglad med det.. hvis ikke det virker må jeg prøve vandet.. tror du at jo længere tid vi har boet her, jo mere vil hun miste interessen for døren. Det virker nemlig som om at hun står der fordi hun har savnet mig enormt, måske pga de uvante omgivelser, for hun mijaver og vil kæles med med det samme når jeg kommer hjem.

Link til kommentar
Del på andre sites

hej. tak for det hurtige svar. Jeg er ikke stor fan af at bruge vand, men jeg vil prøve det med at hvæse af hende, selvom hun egentlig plejer at være ligeglad med det.. hvis ikke det virker må jeg prøve vandet.. tror du at jo længere tid vi har boet her, jo mere vil hun miste interessen for døren. Det virker nemlig som om at hun står der fordi hun har savnet mig enormt, måske pga de uvante omgivelser, for hun mijaver og vil kæles med med det samme når jeg kommer hjem.

 

Måske hun keder sig?

Link til kommentar
Del på andre sites

keder sig? hvad kan jeg gøre for at aktivere hende mere når jeg ikke er hjemme? hun har legetøj - både mus og det der "intelligent legetøj" ydermere nyder hun meget at sidde på badeværelsesvinduet og kigge ud i haven og kigge på fuglene og træerne... alternativet kan ikke være at få endnu en kat - det må jeg ikke have.. jeg leger meget med hende når jeg er hjemme og har hele dagen hjemme hver anden dag, så hun er ikke meget alene, selvom hun selv synes det..

Link til kommentar
Del på andre sites

nej, jeg gør meget i min kats sundhed og velbefindende.. netop derfor hun blev steriliseret, hun får næringsrig foder fra dyrelægen, som er med til at reducere sten, hun er til dyrelægen og bliver vaccineret og tjekket 1 gang om året, også får hun kattemalt, fordi hun døjer med hårboller.. alt dette på trods af at jeg kun har en SU at gøre godt med.

Før boede vi på anden sal, og nu bor vi i fortovshøjde (uden opgang).. jeg tror også at det simpelthen er fordi hun er så nysgerrig anlagt..

Tror du nysgerrigheden tager af med tiden og hun ikke vil være SÅ ivrig ved døren?

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt at høre :)

 

Man kan da håbe nysgerrigheden aftager, men vil ikke love noget, det er altid spændende at se hvad der er på den anden side.

Jeg har selv en kat, som har fundet ud af hvordan man kommer ud igennem en chipkattelem, som hun slet ikke er chippet til, men det er åbenbart mere spændende derude. Dog kom hun tilskade for en 14dage siden, og har ikke vist interesse derfor siden :) Så nu håber jeg hun har lært det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun lever endnu, dog med en bar plet mellem øje og øre, men hun lever :) Og vi klarede det uden indblanden fra dyrlægen :)

Efter alt mit hønemor pjat, i starten, har jeg lært at det kan koste dyrt :) Så jeg forsøger altid at afhjælpe problemet selv først :) Vi klarede det med at rense såret de første par dage og tilse det :) Nu er der ved at komme hår igen :)

 

Selvfølgelig er det os der vælger vores dyr :) Herhjemme har vi en speciel konto til dyrerne :) Den består af deres lommepenge, som jeg kalder dem :) De år et vidst beløb hver måned som skal gå til foder, grus, hundetræning, katteudstillinger og dyrlægeudgifter :)

Link til kommentar
Del på andre sites

godt at høre hun har det godt.. som du nok kan regne ud på mit indlæg er jeg også hønemor - det har også kostet mig dyrt.. men alt for min mis, hvis jeg mener en dyrelæge er på sin plads, så er det det der skal ske :D det er faktisk en super god ide med den dyre konto - tror lige jeg nupper den ide til nova.. så kan jeg også se hvor mange penge jeg bruger på alt det legetøj hun har, suk suk.. jeg kan ikke lade være med at købe ting til hende...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er et plastik rør :) De sidder godt fast :)

Du sender bare en pb med adressen så sender jeg fredag :) Kan ikke nå det i morgen, møder kl 6 og er først hjemme igen omkring 22-23 stykker :)

De vil blive lavet ligeså længe jeg har katte og mulighed for at få rørerne gratis, har pt to store bærposer der skal deles i to og sættes fjer i :) Og jeg får flere og flere hver dag :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde det omvendte problem at naboens kat ville ind hos os.

Han hoppede op på dørhåndtaget og åbnede døren - lidt for smart til mig ;)

Men så begyndte jeg at have en kop vand stående ved hoved døren, så når jeg hørte ham åbne døren, skydte jeg mig ud og holdt fast i døren mens jeg tjekkede at det var ham ( var ved at give posten vand en dag ) og så åbnede jeg døren så meget op at jeg kunne hælde vandet i hoved på ham i et plask samtidig med at jeg råbte højt BØHH!!!!

Han fløj 2 meter bagud og blev MEGET forskrækket!

Han prøvede kun på det en gang til- med samme resultat - et chok + vandbad.

 

Derefter har han holdt sig væk fra vores dør.

 

Måske et chok og et vandbad kunne hjælpe på hendes nysgerrighed.

 

 

MEN helt ærligt så tror jeg ikke hun glemmer naturen udenfor - ligesom vi heller ikke glemmer duften af chokoladekage eller smagen af den bare fordi vi ikke har fået det i et par måneder.

Kattens hjerne er skabt til et liv udenfor, så duften af "udenfor" vil pirre hendes næse og instinkter - specielt når hun har været ude og gå tur i den!!!!

 

Et alternativ kan være trænning med positiv belønning.

 

Hver gang hun høre lyden af døren, kan du servere lækkerbidskner et andet sted i lejligheden.

Træn det med en hjælper som åbner døren eller giver hende mad.

 

Håber du finder ud af noget!

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er et plastik rør :) De sidder godt fast :)

Du sender bare en pb med adressen så sender jeg fredag :) Kan ikke nå det i morgen, møder kl 6 og er først hjemme igen omkring 22-23 stykker :)

De vil blive lavet ligeså længe jeg har katte og mulighed for at få rørerne gratis, har pt to store bærposer der skal deles i to og sættes fjer i :) Og jeg får flere og flere hver dag :)

 

øhh jeg ved ikke hvordan man sender en PB?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde det omvendte problem at naboens kat ville ind hos os.

Han hoppede op på dørhåndtaget og åbnede døren - lidt for smart til mig ;)

Men så begyndte jeg at have en kop vand stående ved hoved døren, så når jeg hørte ham åbne døren, skydte jeg mig ud og holdt fast i døren mens jeg tjekkede at det var ham ( var ved at give posten vand en dag ) og så åbnede jeg døren så meget op at jeg kunne hælde vandet i hoved på ham i et plask samtidig med at jeg råbte højt BØHH!!!!

Han fløj 2 meter bagud og blev MEGET forskrækket!

Han prøvede kun på det en gang til- med samme resultat - et chok + vandbad.

 

Derefter har han holdt sig væk fra vores dør.

 

Måske et chok og et vandbad kunne hjælpe på hendes nysgerrighed.

 

 

MEN helt ærligt så tror jeg ikke hun glemmer naturen udenfor - ligesom vi heller ikke glemmer duften af chokoladekage eller smagen af den bare fordi vi ikke har fået det i et par måneder.

Kattens hjerne er skabt til et liv udenfor, så duften af "udenfor" vil pirre hendes næse og instinkter - specielt når hun har været ude og gå tur i den!!!!

 

Et alternativ kan være trænning med positiv belønning.

 

Hver gang hun høre lyden af døren, kan du servere lækkerbidskner et andet sted i lejligheden.

Træn det med en hjælper som åbner døren eller giver hende mad.

 

Håber du finder ud af noget!

 

puha smide vand ind i lejligheden, sikke noget gris.. tror det med belønning/træning er en rigtig god ide, som jeg klart vil forsøge.. hun har nogle bløde godbidsstænger som hun bare ikke kan modstå! Jeg har kunne træne hende til andre ting, så mon ikke hun kan trænes til at ignorere ting..

Link til kommentar
Del på andre sites

Min Tarzan sidder også parat ved hoveddøren når jeg kommer hjem og han må ikke komme ud den vej..

Jeg lader simpelthen min taske gå ind først.. åbner døren på klem, holder tasken foran og skubber den ind først og skubber ham væk mens jeg siger nej...

 

Men det er helt klart et problem at hun er så ivrig for at komme ud, gæster kan jo nemt komme til at lukke hende ud uden at ville det... jeg ville sætte en seddel uden på døren, hvor du beder folk om at passe på at hun ikke smutter imellem benene på dem...

Link til kommentar
Del på andre sites

Min Tarzan sidder også parat ved hoveddøren når jeg kommer hjem og han må ikke komme ud den vej..

Jeg lader simpelthen min taske gå ind først.. åbner døren på klem, holder tasken foran og skubber den ind først og skubber ham væk mens jeg siger nej...

 

Men det er helt klart et problem at hun er så ivrig for at komme ud, gæster kan jo nemt komme til at lukke hende ud uden at ville det... jeg ville sætte en seddel uden på døren, hvor du beder folk om at passe på at hun ikke smutter imellem benene på dem...

 

Hej, ja det er et problem, dog har jeg låst døren når jeg er hjemme, så hvis det ringer på lukker jeg hende inde i stuen, mens jeg lukker gæsterne ind og igen på samme måde når de går... dog er hun ikke så ivrig ved døren, når jeg er hjemme og heller ikke når jeg går fra hende, det er næsten kun når hun har været alene hjemme... jeg gør også det med tasken, men alligevel lykkedes det hende i weekenden at smutte forbi mig - fik guds ske tak og lov hentet hende ind igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

kære alle jer der har svaret..

Lige en lille update, jeg har i dag da jeg kom hjem fra Uni, prøvet at hvæse/suse af nova, hvor hun trak sig tilbage og pustede sig op.. da jeg nogle timer senere skulle ud og handle og kom hjem kunne jeg allerede se en lille forbedring, idet at hun ikke stod op af døren, men ca 10cm inde i gangen og ikke gik hen mod døren da den blev åbnet.. jeg håber denne udvikling fortsætter..

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...