Hop til indhold

Racer?


Druen0

Recommended Posts

Nej, Altså ved Race katte skal der være stamtavle og til hver race hører der et temperament med, man køber også racekatte hos avlere osv. Race katte er også væsentlige dyrere. Og man kan også se racen som killing (nogle racer)

 

Huskatte er katte uden stamtavle, men jeg ser huskatte som verdens bedste "race" :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunnebare være sjovt hvis man kunne se hvilke racer der "ligger bag" en huskat, f.eks. på pelsen, farverne, ansigtstrækkene osv. :) For den er vel en blanding af nogle racer?

 

Huskatten burde ikke være en blanding af andre racer. De første fund af tamkat i Danmark kan dateres til år 200, hvor den blev bragt hertil af romerne. Dvs. at racen har været i landet i omkring 1800 år.

 

Det vi i dag kalder racekatte, er katte fra andre dele af verden, som er bragt hertil i løbet af de sidste par hundrede år - dvs. tamkatte, som har udviklet sig efter de forhold, der var i deres hjemmelande (f.eks. siameser, burmeser, Maine Coon, Tyrkisk Van osv.). Desuden er nogle racer skabt ved at blande allerede eksisterende racer (ocicat, burmilla m.fl.), imens andre igen er blevet til ved en naturlig opstået mutation, som man har valgt at avle videre på (rex-kattene f.eks). Det er meget forskelligt, hvilke racer, de forskellige forbund anerkender.

 

Efter racekattene kom til Danmark har disse selvfølgelig blandet sig med huskattene. Desværre - synes jeg - netop fordi jeg synes den danske huskat har sin helt egen charme og det er synd at ødelægge den. Hvad der gemmer sig i en huskats gener kan være næsten umuligt at sige. Langhårsgenet kan stamme fra adskillige racer, det samme kan maskegener og øjenfarve, så det kan kun blive gætterier :)

 

Huskatten står mit hjerte nært, så jeg synes altid det er ærgerligt, når ejere ikke lader den være nok "i-sig-selv". Jeg forstår ikke helt behovet for at kunne kalde den en blanding, 1/4 dit eller 1/2 dat :confused: Hvis man ønsker sig en racekat, så kan man da bare købe sig sådan een :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Huskatten burde ikke være en blanding af andre racer. De første fund af tamkat i Danmark kan dateres til år 200, hvor den blev bragt hertil af romerne. Dvs. at racen har været i landet i omkring 1800 år.

 

Det vi i dag kalder racekatte, er katte fra andre dele af verden, som er bragt hertil i løbet af de sidste par hundrede år - dvs. tamkatte, som har udviklet sig efter de forhold, der var i deres hjemmelande (f.eks. siameser, burmeser, Maine Coon, Tyrkisk Van osv.). Desuden er nogle racer skabt ved at blande allerede eksisterende racer (ocicat, burmilla m.fl.), imens andre igen er blevet til ved en naturlig opstået mutation, som man har valgt at avle videre på (rex-kattene f.eks). Det er meget forskelligt, hvilke racer, de forskellige forbund anerkender.

 

Efter racekattene kom til Danmark har disse selvfølgelig blandet sig med huskattene. Desværre - synes jeg - netop fordi jeg synes den danske huskat har sin helt egen charme og det er synd at ødelægge den. Hvad der gemmer sig i en huskats gener kan være næsten umuligt at sige. Langhårsgenet kan stamme fra adskillige racer, det samme kan maskegener og øjenfarve, så det kan kun blive gætterier :)

Meget interessant, tak for info :)

 

Huskatten står mit hjerte nært, så jeg synes altid det er ærgerligt, når ejere ikke lader den være nok "i-sig-selv". Jeg forstår ikke helt behovet for at kunne kalde den en blanding, 1/4 dit eller 1/2 dat :confused: Hvis man ønsker sig en racekat, så kan man da bare købe sig sådan een :)

Hov, hov...der er du vist lidt for hurtig i vendingen. Hvorfor konkluderer du at jeg vil have en racekat eller kalde min kat andet end en kat? Nysgerrighed efter hvorfor den ser ud som den gør er vel ingen forbrydelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hov, hov...der er du vist lidt for hurtig i vendingen. Hvorfor konkluderer du at jeg vil have en racekat eller kalde min kat andet end en kat? Nysgerrighed efter hvorfor den ser ud som den gør er vel ingen forbrydelse.

 

Det var egtl. bare en generel betragtning og ikke møntet specielt på dig :) Jeg ser oftet på (visse) fora, at huskatte helst kaldes blandinger af alle mulige racer uden nødvendigvis at være det. Måske derfor opstår der den misforståelse, at huskatte er raceblandinger :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal jeg ikke kunne svare på, jeg har bare læst at man kan forstå sin kats temperament lidt bedre, hvis man ser hvilken race den ligner mest af udseende og så ser på hvilket temperament den race har. Derfor fik jeg den idé at der lå nogle racer "bag" min kat og var jeg nysgerrig efter hvad man i så fald skal kigge efter (hovedform, farver el andet) for at finde ud af hvilken race den ligner mest. Det kan jo have betydning for om den kan trives inde og hvor meget den skal aktiveres osv. osv.

Jeg har bevidst valgt racekatte fra (og ikke af økonomiske årsager) og ønsker ikke den skal være en racekat. Jeg vil bare gerne forstå den så meget som muligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...