Hop til indhold

P-piller, killingebakke og overgang til fast føde...


Jahirah

Recommended Posts

Hej,

 

Min hunkat har for 14 dage siden sat 5 dejlige små uldtotter i verden.

Det er mit første kuld og jeg har derfor ikke tilstrækkelig viden omkring et par enkelte ting som jeg håber I vil kunne svare mig på.

 

1) Min hunkat har før brugt p-piller og jeg vil gerne vide hvor lang tid jeg bør vente før jeg atter påbegynder brugen af p-piller efter hun har født.

2) Hvor lang tid tager missemor sig af killingernes toilet besøg, og bør jeg opstille en killingebakke tæt på deres kasse?

3) Hvornår bør jeg begynde at give killingerne mulighed for alm. fast føde? Kan det anbefales af bløde killinge tørkosten lidt op med vand det første stykke tid?

4) Én af de 5 killinger er meget lille og spinkel i forhold til de andre fire. Da den var 4 dage gammel vejede den 10 gram mindre end dens nærmeste søster og jeg vil gerne vide om jeg bør tilføre killingen xtraordinær nærring?

 

Mvh

Sara

Link til kommentar
Del på andre sites

1) Min hunkat har før brugt p-piller og jeg vil gerne vide hvor lang tid jeg bør vente før jeg atter påbegynder brugen af p-piller efter hun har født.

Du bør faktisk allerede starte nu. Hun katten kommer hurtigt i løbetid igen efter hun har født, og kan allerede nu være i løbetid igen. En tommelfingerregel er, at hunkatten allerede skal starte på sine p-piller igen ca. 10 dage efter hun har født. Min killing er også præcis 2 uger gammel nu, og mormis begyndte allerede efter en uge at vise tegn på en kommende løbetid, så allerede efter 7 dage fik hun igen sin første p-piller.

Ellers vil jeg bare råde dig til, hvis du ikke ønsker flere killinger, at få din hunkat neutraliseret. Du kan passende gøre det sammen med killingen når killigen er 12 uger gammel (det er også billigere for dig som regel når begge katte skal neutraliseres. Du får som regel rabat)

 

2) Hvor lang tid tager missemor sig af killingernes toilet besøg, og bør jeg opstille en killingebakke tæt på deres kasse?

Her må jeg desværre dig svar skyldig. Men jeg kigger lige over sidelinjen og ser hvad andre svare dig.

 

3) Hvornår bør jeg begynde at give killingerne mulighed for alm. fast føde? Kan det anbefales af bløde killinge tørkosten lidt op med vand det første stykke tid?

 

Du bør begynde at give killingen fast føde når den er ca. 4 uger gammel. Nogle kan allerede begynde at starte som 3 uger, men som 4 uger burde de være på fast føde.

Du kan roligt bløde dit foder op i vand, for at gøre det blødere. Det har jeg selv tænkt mig at gøre til den tid.

Men bruger du Royal Canin baby cat, burde foderstykkerne nu være fine nok som de er.

Da jeg selv kun har en' killing, får hun rigeligt med næring, så personligt vil jeg kun køre med RC Kitten til killingen. Disse stykker er dog hårde end baby cat, og derfor bløder jeg op i vand.

4) Én af de 5 killinger er meget lille og spinkel i forhold til de andre fire. Da den var 4 dage gammel vejede den 10 gram mindre end dens nærmeste søster og jeg vil gerne vide om jeg bør tilføre killingen xtraordinær nærring?

 

en rigtig god ide, hvis du ikke allerede gør det, er at veje killinger hver dag. Om den vejer 10 gram mere end de andre synes jeg ikke er alamerende. Men bliver hun ved med at falde i vægt, vil jeg helt sikkert give hende mælkeerstatning. Husk endelig ikke at give hende ko mælk, som du selv vil drikke. Købt noget der er beregnet til helt små killinger.

Hvis du er helt på bar bund kan du også ringe til dyrelægen. Det koster i hvert fald intet at spørge over telefonen (med mindre du ringer til vagtdyrelægen )

Link til kommentar
Del på andre sites

1) "Hvis man ikke ønsker, at katten skal blive drægtig (gravid) igen, må man allerede 8 dage efter overstået fødsel, tale med dyrlæge om behandling med medicin, ( p-piller ), således at katten ikke kommer i løbetid."

 

2) De fleste mennesker jeg kender stiller en mini bakke frem til killinger ved 4 ugers alderen, og de har ikke haft nogen uheld, men det er jo kun dem jeg knder.

 

3) Det er meget forskelligt, du kan prøve dig frem men har læst de fleste gør de 3-5 ugers alderen.

 

4) Det har jeg ikke rigtigt noget erfaring med, men min killing var også den mindste, du kan bare blive ved som du gør, hvis det så viser sig det bliver værre, så skriv igen..

 

 

Alt det her har jeg læst på internettet så jeg har ingen personlig mening, da jeg aldrig har haft killinger.

 

Men håber det alligevel hjalp.

 

Der kommer nok nogen som ved lidt mere om det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej,

 

Min hunkat har for 14 dage siden sat 5 dejlige små uldtotter i verden.

Det er mit første kuld og jeg har derfor ikke tilstrækkelig viden omkring et par enkelte ting som jeg håber I vil kunne svare mig på.

 

1) Min hunkat har før brugt p-piller og jeg vil gerne vide hvor lang tid jeg bør vente før jeg atter påbegynder brugen af p-piller efter hun har født.

Det bedste er at starte ca. en uge efter hun har født. Så jeg vil helt klart anbefale dig at starte med det samme.

 

2) Hvor lang tid tager missemor sig af killingernes toilet besøg, og bør jeg opstille en killingebakke tæt på deres kasse?

Jeg stiller en killingebakke frem den dag de fylder tre uger, jeg putter havregryn i, da det ikke skader killingen - killinger har det med at smage på alt, ligesom små børn. Grus der klumper er et NO-GO

 

3) Hvornår bør jeg begynde at give killingerne mulighed for alm. fast føde? Kan det anbefales af bløde killinge tørkosten lidt op med vand det første stykke tid?

Jeg vil når de er tre-fire uger, tilbyde dem torskerogn med kaffefløde :) Det er simpelthen bare det bedste i verdenen ifølge sådan en lille størrelse. Når de så er fire-fem uger vil jeg tilbyde dem babykitten foder, Royal Canin har en rigtig god variant - køber du alm. killingefoder skal det blødes op, og du kan ikke være sikker på at de vil spise det. Derudover har morkatten også rigtig godt af at spise killingefoder.

4) Én af de 5 killinger er meget lille og spinkel i forhold til de andre fire. Da den var 4 dage gammel vejede den 10 gram mindre end dens nærmeste søster og jeg vil gerne vide om jeg bør tilføre killingen xtraordinær nærring?

Nu har jeg selv et kuld lige nu, hvor den ene bare slet ikke vil tage på, det er bare ikke sjovt... Men den er lige så livlig som alle de andre - dog er jeg nød til at støttefodre, så hun i det mindste kan holde vægten, for tage på tror jeg ikke jeg kan få hende til, hun æder og æder men intet sker der... Så jeg venter bare en uge mere så hun kan få fast føde, og håbe det hjælper.

Men de 10gram vil jeg overhovedet ikke frygte, sålænge hun tager på hver dag.

Mvh

Sara

Og tillykke med dem :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne man med succes bruge torskerogn med kattemælk? Eller siger du kaffefløde af en bestemt årsag? Umiddelbart tænker jeg jo laktose :S

 

Hvis du vil bruge kattemælk skal du købe Royal Canin mælkeerstatning. Tænker du på whiskas og andre slags mælk som er blandet skal de være over 6 uger.

Kaffefløde er rigtig godt og det feder :) Mine har altid fået torskerogn og kaffefløde som deres første måltid :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...