Hop til indhold

Lille lejlighed - stor tomhed uden mislerne.


NKRF

Recommended Posts

Halloej!

Jeg er nitten og fik egen lejlighed for et aar siden, men savner mine egne katte som bor hos min mor.

Selskabet og kaerligheden, og bare at have nogen at tage sig af, som ikke stiller spoergsmaal eller svarer igen ;).

Nu har jeg en kaereste som af og til besoeger mig, og han er desvaerre allergisk og jeg maa indroemme at jeg ikke har raad til at koebe en Sibirer.

I oevrigt bryder jeg mig heller ikke meget om racen, og det er derfor at jeg blev ellevild da vi besoegte min kaere ven som er ejer af en lille norsk skovkat med en forkaerlighed for min mand -

der var ingen allergitegn overhovedet! Og det skal saa siges at den lille pige kravlede rundt i haaret og paa skuldrende af ham, noget som ellers havde faaet ham til at loebe skrigende vaek med snoeft, atju og roede oejne i tre dage. Saa derfor har jeg bestemt mig for at anskaffe mig en saadan en men det er her jeg er i tvivl.

Jeg bor i en 34m2 ungdomslejlighed paa tredje sal, saa det skal vaere fra killing da hun jo bliver indekat. Jeg har et stort badevaerelse med god plads til kattebakke og kattebadning,

og masser af vaegplads (jeg er ikke typen til at have mange hylder) saa det er god plads til en slags kravetrae rundt vaeggen i toppen som jeg har taenkt mig at bygge - mine misser hjemme hos mor eeeeelskede den slags. Og da jeg ikke har nogen beskaeftigelse har jeg masser og masser af tid at bruge sammen med hende. Men her er saa spoergsmaalet; er det for lidt plads? Jeg har set folk have indekatte i disse smaa boliger foer, hvor de har set ud til at trives fantastisk men jeg har selv kun haft udekatte i hus med stor have saa jeg har brug for lidt raad her.

 

Nu skal det ogsaa siges at jeg leder efter en killing, jeg er ikke interesseret i avlskatte osv, og jeg har heller ikke raad til at give 4000 kroner for et pragteksemplar. Hvad jeg soeger er en soed lille ven som bare skal have en masse kaerlighed, og leges med dagen lang. Gerne hvis nogle private har killinger de saelger/giver vaek. Jeg har ogsaa brug for at se dem an med min mand, for at tjekke hans allergireaktion selvfoelgelig :o).

 

Paa forhaand tak for hjaelpen. :-)

Redigeret af NKRF
info
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil også sige, at i sagtens kan have kat i jeres lejlighed.

I kan evt. få lidt ekstra kvm. ved at sætte hylder op på vægen til missen og med et kradsbræt fra gulv til loft.

 

Er ikke meget inde i den norske skovkat, men den er jo stor og alle katte skal jo have motion og aktiveres, især når de er alenekatte.

Du kan jo google om info eller tage på biblioteket først, man kan aldrig vide for meget om et dyr, før man anskaffer sig et.

 

Økonomisk skal du tænke på, at en killing skal vaccineres 2 gange det første år. Oveni det er det klogest at få den neutraliseret og mærket i samme ombæring, da man kan få et pakketilbud hos doktor dyr.

En hankat skal kastereres på et tidspunkt ellers vil den tisse rundt omkring i jeres hjem, når den bliver kønsmoden.

 

Kradsbræt og andet kan i jo kigge efter på gul og gratis ;-)

 

Det med allergien syntes jeg måske er jeres største problem, da der godt kan gå uger eller måneder, før det viser sig.

Det kunne være en ide, at finde ud af en nødløsning, i tilfælde af, at det ikke går.

Ville jo være frygtelig, at skulle aflive katten, hvis i ikke kan finde et nyt hjem til den...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det oekonomiske har jeg taenkt paa, og jeg ville da aldrig i mit liv faa en mis aflivet fordi nogen ikke kan taale den! Min mor bor heldigvis i hus og kan overtage hvis nu det bliver noedvendigt - jeg haaber paa at kunne faa en mis paa proevetid hvis der er nogen der goer den slags :-)

Motion og aktivering har jeg foer taget mig af med en anden kat, men hun elskede ogsaa selen. Jeg har praktisk talt altid tid til at lege og pusle saa det skulle ikke vaere det store problem.

 

Ideen med gulv til loft kradsetrae og hylder er praecis hvad jeg tankte, og jeg tror lige jeg kigger forbi det guld og gratis der, tak :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvom pladsen er lille i dine øjne, vil jeg faktisk anbefale dig to katte, hvis du vælger killinger. De vil få så meget glæde af hinanden, og så længe du bare sørge for at de kan komme op i højden er plads ikke noget problem.

Jeg har selv boet på præcis samme plads med to katte, og der var intet problem.

 

Vælger du en racekat er de per automatik indekatte, nogle huskatte er også (i hvert fald fra mig - venter et kuld)

Køber du racekat er de fra de fleste opdrættere vaccineret to gange, chippet og neutraliseret, det følger som regel med i prisen. Det samme gælder huskat hos mig.

Derudover er der også internatkatte, der er de også med fuld pakke. Med fuld pakke vil du ikke skulle til dyrlægen før katten skal revaccineres (1 år efter).

 

Hvis du ikke bor for langt væk, er du mere end velkommen til at komme og kigge her hos mig :)

 

 

Jeg vil ikke anbefale dig at købe et brugt kradsetræ.... derimod vil jeg anbefale dig at tage et kig på zooplus.de og zooplus.co.uk på kradsetræer, de har nogle der er billige og de er udemærkede. Husk gerne et stort kradsetræ fra starten, da de små hurtigt bliver kedelige for katten. Husk også at der skal være plads til at katten kan strække sig op ad en stolpe, til fuld udnyttelse af kradsemulighederne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Saa mange dejlige raad!

 

Henriette, jeg ville elske at komme og se dine - men jeg ved faktisk ikke engang hvor eller for den sags skyld hvad Karup er men jeg er i KBH og har paa fornemmelsen Karup ikke er i naerheden.

 

 

Jeg har overvejet to - jeg har fundet to dejlige internat killinger faktisk, men igen, hvis han kun kan taale de norske bliver det en ekstrem dyr omgang at koebe to smaa.. Men jeg er aaben for muligheden hvis jeg kan finde en fin blanding maaske som han ikke nyser sig ihjel af :-). (Vi var heldige med en norsk/mc blanding foer) Taenker meget at det ikke er det store problem at have en alene da jeg som sagt altid er hjemme til at lege og pusle, men det kommer jo ogsaa an paa deres personligheder osv. Nu maa vi se. Lige nu er det store problem allergien og prisen paa fuldblods nordmaend )-:

 

MHT kradsetrae havde jeg aldrig taenkt mig at koebe et brugt produkt, men at kigge lidt rundt istedet t.eks. paa amazon eller ebay som jo for det meste er meget billigere her. Forresten, hvis jeg koeber et trae med platform eller hule, er det saa et sted at stille deres mad eller boer det vaere i koekkenet?

 

Tak for jeres hjaelpsomme svar :-)

Redigeret af NKRF
Link til kommentar
Del på andre sites

KBH og Karup tja ca 3,5times kørsel :P

Men rent faktisk er der jo allerede her d. 7/8 katteudstilling i Tune, ved ikke hvor langt det ligger fra KBH, men I kunne jo komme og kigge :) Og så kan du komme hen og hilse på Ares, Katelin og Alley Cat og selvfølgelig min kæreste Jannik og så mig :)

 

Mht. allergi, hans allergi kommer fra det skæl som kattene udskiller (er han testet hos lægen, ellers tror jeg altså ikke på det). Det kan således forbygges en smule, med henblik på hvilket foder kattene får. Min ene veninde, som altid har været allergisk overfor kat, har taget rigtig meget medicin gemmen tiderne, hun havde tre katte, så fiik hun et kuld killinger, og har ikke været allergisk siden. Så det kan sagtens lade sig gøre. Ellers kan han jo bare tage de piller eller få en sprøjte :P

 

Herhjemme har kattene deres eget værelse (find tråden kattenes sted), jeg vil ikke anbefale dig at have foder og vand på/i deres kradsetræ, det synes jeg er forbeholdt køkkenet. Husk at kigge på de to sider jeg gav dig, der er masser af billige ting, også foder osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt, hvis i kunne få et par katte :D

 

Du spørger om foderet må være i deres klatre-miljø.

Det synes jeg til dels godt det må. Jeg ved ikke hvilket foder du har tænkt dig at fodre med, men vådfoder/råt bliver nok noget gris at have i klatremiljøet, men jeg har hørt om mange katte der fik meget sjov ud af at man gemte deres tørfoder forskellige steder i lejligheden, så de blev aktiveret ved at gå rundt og lede efter det. :)

 

Og som de andre siger, så kan du da klart sætte nogle hylder op :)

Mine to katte elsker at ligge på hylder oppe under loftet. De opholder sig på mit værelse om natten, og der er ikke så voldsomt meget plads, men om dagen lukker jeg dem til gengæld ud, men jeg tror nu sagtens at de kan klare sig som indekatte i din situation, og du virker som om at du vil tage dig rigtig godt af dem :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...