Hop til indhold

Spisevaner


therealboeffie

Recommended Posts

Hej til jer alle sammen.

 

Mig og min kæreste er begge dyreglade, og vi har en masse "bur-dyr" (hvis man kan kalde dem det) så som kaniner, rotter og slanger. Jeg kunne så godt tænke mig et dyr der ikke var i bud, og efter en rimelig mængde overtalelse fik jeg ham til at gå med på ideen med at få en kat. Vi var så heldige at finde en rigtig dejlig kat, som forrige ejer var nødt til at komme af med pga. allergi og vejrtrækningsproblemer. Da vi hentede hende fik af vide at hun ikke brød sig om at spise dåsemad - kun vådfoder fra pose.

Min mor arbejder på en hunde- og kattefoder fabrik, og hun kan så få fire enheder med hjem pr. måned til hendes hund, men i din ene enhed, var halvdelen af dåserne så kattemad, og vi sagde ja tak til at få dem. Det skader jo ikke at prøve om hun ville spise det. Hun har så fået det et par dage, og hun kan godt lide det - eller hun spiser det i hvert fald, men for at hun spiser det er det nødt til ikke at være i skålen. Enten skal jeg give hende det på en teske, eller også skal jeg ligge det på gulvet. Men når hun får vådfoder fra pose, så må det gerne ligge i skolen.

Er der en forklaring på hvorfor det skal være sådan? Er det fordi hun ikke kan lide det? Eller er det bare fordi det er noget andet end det hun plejer?

Link til kommentar
Del på andre sites

er det permanent den for våd foder ?

for det er ikke så smart pga. fordøjelsen og tænderne jeg gør det at min for tør fodder om dagen og lidt våd foder om aftenen

hvis han ikke vil spise det så lader jeg det bare stå han skal nok gå til det når han er sulten

katte er utrolig kloge på fodder områet hvis man giver efter og bare lader katten få det den vil havde så bliver den automatisk kræsen

man skal ikke være bange for at den sulter den kan godt lade være med at spise i et par dage i bar protest

men den skal nok 100% gå til føden når det er

Link til kommentar
Del på andre sites

er det permanent den for våd foder ?

for det er ikke så smart pga. fordøjelsen og tænderne jeg gør det at min for tør fodder om dagen og lidt våd foder om aftenen

hvis han ikke vil spise det så lader jeg det bare stå han skal nok gå til det når han er sulten

katte er utrolig kloge på fodder områet hvis man giver efter og bare lader katten få det den vil havde så bliver den automatisk kræsen

man skal ikke være bange for at den sulter den kan godt lade være med at spise i et par dage i bar protest

men den skal nok 100% gå til føden når det er

 

Jeg er absolut ikke enig i noget som helst af det du siger...

Hverken med at vådfoder skulle være dårlige end tørkost, og med at sulte kræsne katte...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke enig i noget som helst af det du siger...

Hverken med at vådfoder skulle være dårlige end tørkost, og med at sulte kræsne katte...

 

Jeg er til gengæld 100% enig med "Trunte-pigen" ang. det at sulte kræsne katte. Endnu er ingen kat død af sult ved siden af en fuld madskål.

 

Angående det med tør og vådfoder, der er jeg så til gengæld meget Uenig. Min kat får ALDRIG tørfoder, men der imod råt kød og marvben. Det sidste er rigtig godt for tænderne (mod tandsten).

Link til kommentar
Del på andre sites

Lige som i den anden tråd er jeg ikke enig i at katte skal sulte...

Men den diskussion har vi allerede haft :)

 

Du kan prøve noget forskelligt tørkost, herhjemme har jeg fem forskellige stående 24/7 ingen problemer i det :) (får nr. 9 kat hjem næste uge)

 

Og lige som Peter, prøv noget forskelligt vådfoder, samt råt kød, det er altså sundere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun får også tørkost, fordi det var hvad tidligere ejer gjorde. Hun fodrede dog katten 3 gange dagligt med vådfoder - det er blevet skåret ned til morgen og aften. Tørfoder har hun adgang til hele døgnet, og hun spiser skam af det.

 

Jeg ville egentlig gerne lade maden stå til hun spiste af det, men jeg synes også bare at når det har stået i hendes skål en hel dag, så er det lidt klamt og ikke særlig spændende længere, så der skifter jeg det altså. Dog giver jeg hende ikke en pose, bare fordi hun ikke har spist det fra dåsen.

I en dåse er der nemlig til 4 gange "fodring".

Ellers får hun lidt kød engang i mellem når jeg synes hun har opført sig godt :) Forkæles det skal man da når man er kat :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun får også tørkost, fordi det var hvad tidligere ejer gjorde. Hun fodrede dog katten 3 gange dagligt med vådfoder - det er blevet skåret ned til morgen og aften. Tørfoder har hun adgang til hele døgnet, og hun spiser skam af det.

 

Jeg ville egentlig gerne lade maden stå til hun spiste af det, men jeg synes også bare at når det har stået i hendes skål en hel dag, så er det lidt klamt og ikke særlig spændende længere, så der skifter jeg det altså. Dog giver jeg hende ikke en pose, bare fordi hun ikke har spist det fra dåsen.

I en dåse er der nemlig til 4 gange "fodring".

Ellers får hun lidt kød engang i mellem når jeg synes hun har opført sig godt :) Forkæles det skal man da når man er kat :D

 

Hvis katten ikke har spist inden for en time, så fjerner du maden og sætter det i køleskab, og serverer det igen som næste måltid. Katte kan godt være stædige, men du bør være mere stædig og i sidste ende, så er det dig som vinder. Som sagt, så har jeg aldrig hørt om en kat, der døde ved siden af en fuld madskål.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis katten ikke har spist inden for en time, så fjerner du maden og sætter det i køleskab, og serverer det igen som næste måltid. Katte kan godt være stædige, men du bør være mere stædig og i sidste ende, så er det dig som vinder. Som sagt, så har jeg aldrig hørt om en kat, der døde ved siden af en fuld madskål.

 

Så vil jeg prøve det, og se om hun så ændrer opfattelse. Jeg vil gerne have hende til at spise, men det skal altså være mig der bestemmer hvad hun får.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så vil jeg prøve det, og se om hun så ændrer opfattelse. Jeg vil gerne have hende til at spise, men det skal altså være mig der bestemmer hvad hun får.

 

Selvfølgelig skal det være dig som bestemmer. Men vær opmærksom på, at der kan altså godt gå fem til seks dage, hvor katten afprøver sin stædighed. Bare husk at servere nøjagtig det samme HVER gang. Og husk at tjekke, at det ikke er sygdom der er årsagen til, at katten ikke spiser. Dette kan du tjekke ved at servere en lille bitte smule af det katten godt kan lide. Spiser katten dette, så er det ikke sygdom. Bare husk, at du skal altså være mere stædig end din kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig skal det være dig som bestemmer. Men vær opmærksom på, at der kan altså godt gå fem til seks dage, hvor katten afprøver sin stædighed. Bare husk at servere nøjagtig det samme HVER gang. Og husk at tjekke, at det ikke er sygdom der er årsagen til, at katten ikke spiser. Dette kan du tjekke ved at servere en lille bitte smule af det katten godt kan lide. Spiser katten dette, så er det ikke sygdom. Bare husk, at du skal altså være mere stædig end din kat.

 

Jeg er sikker på at det ikke er grundet sygdom at hun ikke vil spise det, for hun spiser gladeligt af hendes tørfoder - som hun jo har adgang til hele døgnet - og hvis jeg ikke er hurtig til at få ryddet op efter aftensmaden så er hun der til at tage resterne, hvilket hun ikke får lov til.

Men jeg takker mange gange for rådene, og vil nu være mere stædig end hende.

Link til kommentar
Del på andre sites

er det permanent den for våd foder ?

for det er ikke så smart pga. fordøjelsen og tænderne jeg gør det at min for tør fodder om dagen og lidt våd foder om aftenen

hvis han ikke vil spise det så lader jeg det bare stå han skal nok gå til det når han er sulten

katte er utrolig kloge på fodder områet hvis man giver efter og bare lader katten få det den vil havde så bliver den automatisk kræsen

man skal ikke være bange for at den sulter den kan godt lade være med at spise i et par dage i bar protest

men den skal nok 100% gå til føden når det er

 

det er helt korrekt at du foder med tørfoder og det er vigtig for kattens tænder. Så kan man give våd foder en gang daglig og der findes ingen kræsne katte...det er os der har gjort dem kræsne. Katte er lige som børn.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er helt korrekt at du foder med tørfoder og det er vigtig for kattens tænder. Så kan man give våd foder en gang daglig og der findes ingen kræsne katte...det er os der har gjort dem kræsne. Katte er lige som børn.

 

Mht. til tørfoder er jeg bestemt IKKE enig med dig. Tørfoder giver tandsten, hvor i mod et godt f.eks. nøgleben med både kød og marv på er rigtig godt for tænderne, og samtidig modvirker det tandsten. Min kat har ikke en eneste tandsten og har aldrig haft det, men han bliver også fodret med råt kød hver dag. Og får så ben nogle gange.

 

Mht. til kræsenhed er vi 100% enige. Jeg har aldrig haft hverken en kræsen kat eller en kræsen hund.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret nu. Er det godt eller dårligt at den får tørfoder?

Når du siger råt kød, er der så noget bestemt det skal være? Okse? Svin? Lam? Eller er det ligemeget? Her tænker jeg lidt på kattens mave og fordøjelse?

 

Jeg tror bare jeg holder mig til at den får vådfoder morgen og aften, samt har adgang til tørfoder hele døgnet. Og så får den lidt kød eller andet når den har fortjent det eller vi rigtig hygger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret nu. Er det godt eller dårligt at den får tørfoder?

Når du siger råt kød, er der så noget bestemt det skal være? Okse? Svin? Lam? Eller er det ligemeget? Her tænker jeg lidt på kattens mave og fordøjelse?

 

Jeg tror bare jeg holder mig til at den får vådfoder morgen og aften, samt har adgang til tørfoder hele døgnet. Og så får den lidt kød eller andet når den har fortjent det eller vi rigtig hygger.

 

Herhjemme har de tørfoder døgnet rundt. Skal lige siges jeg har en på snart 7, som ikke har haft en sygdag, selvom han kun har fået tørkost hele sit liv.

Derudover får de så vådfoder ca. hver anden dag, da mine ikke er så vilde med det lige for tiden. Til vinter vil de få en gang hver dag, da alle kattene så er indendøre og der bliver spist mere. Så får de en gang eller to i ugen også råt, er dog ved at løbe tør for katteføde i fryseren, men det skal nok komme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret nu. Er det godt eller dårligt at den får tørfoder?

Når du siger råt kød, er der så noget bestemt det skal være? Okse? Svin? Lam? Eller er det ligemeget? Her tænker jeg lidt på kattens mave og fordøjelse?

 

Jeg tror bare jeg holder mig til at den får vådfoder morgen og aften, samt har adgang til tørfoder hele døgnet. Og så får den lidt kød eller andet når den har fortjent det eller vi rigtig hygger.

 

Tørfoder bliver ikke optaget nær så godt i kattens system gør som f.eks. råt kød. Det kan man tydeligt se ved, at katten skider meget mere. Der er ikke noget usundt i tørfoder, bortset fra, at det giver tandsten en masse, men katten kan sagtens leve fint af tørfoder.

 

Af råt kød, så får min oksekød og kalun (ko indermave og andre indvolde) og HELE kyllingeunderlår og en gang imellem så nogle ben med lidt kød og marv på. Af de to første (råt kød og kalun) så skal en voksen kat have ca. 2% af sin vægt. Det vil sige, at vejer den fem kg, så skal den have ca. ethundrede gram om dagen fordelt på to måltider (Altså ca. halvtreds gram pr. måltid). Og mht. til kyllingelårene, så får han dem hele og frosne. Så skal han virkelig arbejde for føden, og han spiser HELE låret inkl. ben. Min kat har ikke en eneste tandsten, og får aldrig børstet eller renset tænder hverken hos dyrlægen eller af mig, og det er af den simple grund, at der ikke er nogen.

 

Mht. til optagelse af næring, så kan man tydeligt se i kattebakken, at katten skider meget mindre, når den får det foder jeg giver min i forhold til tørfoder. Og vandet i vandskålen bliver stort set ikke rørt (fordi der er rigeligt med vædske i kødet) i modsætning til, hvis han får tørfoder, så kan han godt tømme vandskålen en til to gange på en dag.

 

Priser på råt kød kan variere meget, men jeg plejer at slå mig sammen med min niece, og så køber vi ethundrede kilo ad gangen, og så ligger på prisen på 12-15 kroner pr. kilo. Ofte får vi lige en sæk ben med gratis. Så det er væsentlig billigere end meget tørfoder og optages som sagt meget bedre i kattens system.

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter - nu har min kat på snart 7 år kun levet af tørkost, og han har stadig til gode at have en sygdag :)

 

Mht. tørfoder og efterladenskaber kommer det altså også an på hvilket foder de får.

F.eks. whiskas er noget skidt, og bakkerne vil blive overskidt i løbet af ingen tid.

Mine får RC, Sanabelle, FP21 og Iams lige for tiden, og der er kun en pølle for hver kat, hvilket der gerne må være. Men helst ikke mere. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til.

 

Kan også komme med et eksempel. Jeg havde sidste år to hankatte på pasning, i eget rum grundet fertile. De måtte for deres ejer kun så Whiskas. De blev installeret med en stor kattebakke, og selvfølge div som katte nu skal have. Jeg tømmer normalt 2-5gange om dagen. Mine 7 egne katte havde kun en bakke på daværende tidspunkt og levede hovedsagligt af RC. Der blev også givet 200gram vådkost foruden whiskas ovenpå, mine egne fik ca. 700gram.

Kattebakken hos de to, stank værre end noget andet i hele huset, selvom de gik for sig selv. Vinduet stod på klem, hele døgnet, og jeg kunne stadig ikke holde ud til at være i rummet (er ikke sart), de to sked mere end mine egne til sammen på et døgn. Jeg har aldrig oplevet noget så ulækkert. Whiskas er derfor bandlyst i mit hjem.

Ergo hvilket foder der bruges har rigtig meget at sige.

 

 

Og sige lige et spørgsmål, hvor køber du kødet henne? Jeg har overvejet mere kød end det de får af rester og kyller, men de slagtere jeg har snakket med vil ikke sælge rester...

Link til kommentar
Del på andre sites

Peter - nu har min kat på snart 7 år kun levet af tørkost, og han har stadig til gode at have en sygdag :)

 

Mht. tørfoder og efterladenskaber kommer det altså også an på hvilket foder de får.

F.eks. whiskas er noget skidt, og bakkerne vil blive overskidt i løbet af ingen tid.

Mine får RC, Sanabelle, FP21 og Iams lige for tiden, og der er kun en pølle for hver kat, hvilket der gerne må være. Men helst ikke mere. Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig frem til.

 

Kan også komme med et eksempel. Jeg havde sidste år to hankatte på pasning, i eget rum grundet fertile. De måtte for deres ejer kun så Whiskas. De blev installeret med en stor kattebakke, og selvfølge div som katte nu skal have. Jeg tømmer normalt 2-5gange om dagen. Mine 7 egne katte havde kun en bakke på daværende tidspunkt og levede hovedsagligt af RC. Der blev også givet 200gram vådkost foruden whiskas ovenpå, mine egne fik ca. 700gram.

Kattebakken hos de to, stank værre end noget andet i hele huset, selvom de gik for sig selv. Vinduet stod på klem, hele døgnet, og jeg kunne stadig ikke holde ud til at være i rummet (er ikke sart), de to sked mere end mine egne til sammen på et døgn. Jeg har aldrig oplevet noget så ulækkert. Whiskas er derfor bandlyst i mit hjem.

Ergo hvilket foder der bruges har rigtig meget at sige.

 

 

Og sige lige et spørgsmål, hvor køber du kødet henne? Jeg har overvejet mere kød end det de får af rester og kyller, men de slagtere jeg har snakket med vil ikke sælge rester...

 

Jeg skrev jo også at katte sagtens kan leve af tørfoder, og at tørfoder ikke er usundt. Det giver bare en masse tandsten.

 

Jeg køber kødet oppe i Vipperød nær Holbæk hos slagter Henrik Hansen A/S. http://www.hhansenslagteri.dk/ Bare sig det er hundefoder du skal have.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skrev jo også at katte sagtens kan leve af tørfoder, og at tørfoder ikke er usundt. Det giver bare en masse tandsten.

 

Jeg køber kødet oppe i Vipperød nær Holbæk hos slagter Henrik Hansen A/S. http://www.hhansenslagteri.dk/ Bare sig det er hundefoder du skal have.

 

Der er nok lige langt nok, men vil da prøve de kære slagtere her i området igen.

Kan dog anbefale dig at prøve daggamle kyllinger :) Mine de elsker dem

Link til kommentar
Del på andre sites

Han får ofte rå kylling. Nogen gange fersk, andre gange frosen, så han lige skal arbejde lidt for føden. Og jo det elsker han også. Jeg har endnu ikke oplevet noget mad, som han ikke spiser. Han får også nogen gange tørrede griseører.

 

Mine render også og spiser hundens rester af griseøre, overvejer at bestille koøre og lammeøre hjem næste gang jeg bestiller.

Har prøvet kaninøre til kattene men de har ingen interesse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg takker både Henriette og Peter for svarene.

Jeg er ikke sikker på hvilket tørfoder min kat får, da det vi har lige pt. er rester fra tidligere ejer som bare står i en sæk. Mht. økonomi og tørfoder, så er det ikke det der vælter mit budget, i dét jeg kan få ca. 10 kg for 30 kr - alle mærker :)

 

Jeg vil holde lidt øje med hvor meget hun skider, for at sammenligne med når vi får næste tørfoder.

 

Mht. hvad vand angår, fik vi afvide af tidligere ejer at hun havde snakket med dyrlægen, fordi hun mente Fiffi ikke drak nok. Det skyldes dog den sovs der i vådfoderet - så jeg tror der gælder det samme for vådfoder som der gør med råt kød mht. væskeindtag.

 

Men igen - mange tak for rådene. Det er rart med flere synsvinkler på sagen. Og jeg er blevet mere stædig, og det begynder allerede at virke. Idag har hun næsten spist alt det fra dåsen som hun "ikke kan lide" ;) Det er dejligt med fremskridt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. hvad vand angår, fik vi afvide af tidligere ejer at hun havde snakket med dyrlægen, fordi hun mente Fiffi ikke drak nok. Det skyldes dog den sovs der i vådfoderet - så jeg tror der gælder det samme for vådfoder som der gør med råt kød mht. væskeindtag.

 

Der gælder præcis det samme for vådfoder som for råt kød. Der er masser af vædske i, så derfor drikker katten ikke ret meget ved siden af. Vådfoder består faktisk af ikke mindre end 81 (enogfirs) procent vand. Så det er noget af det dyreste vand man kan købe :-).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...