Hop til indhold

Stort råb om HJÆLP!


Recommended Posts

Hej alle.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med den her.

Vi har fået en lille Ragdoll Killing ved navn Duchesse i fredags.

Hun er en sød og rolig kat som nyder livet.

Her er problemet: Hver aften omkring ved en 22 tiden for hun et flip.

Hun spæner simpelthen rundt i lejligheden som en skoldet skid, og der er

intet vi kan gøre for at berolige hende.

Første aften løb hun ind i vægge og alt muligt.

I går fik hun også et flip hvor hun pludselig spænede rundt og pludselig hang oppe i

en stander-lampe som var ved at tippe. Og nu har hun lige haft en igen.

Det er som om hun bliver bange for et eller andet. Men vi ved det ikke.

 

Nogen som har haft lignende tilfælde?

 

Håber en kan give svar på hvad der sker, hvorfor og hvordan vi kan berolige hende.

(Hun falder som regel selv til ro lige pludselig, men synes det er væmmeligt at se på)

 

Kærlig hilsen en bekymret mor:confused::confused::confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi prøver tit det samme med vores lille hellige birma på 1år, han løber fra den ene ende af lejligheden til den anden, og ryger tit ind i døre eller køleskabe pga han ikke kan stoppe, og bare man nævner hans navn imens bliver han mere kulret, altså som mange nok ville råde til er at lege hende træt om aften, men tror det er fordi hun keder sig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med de øvrige - det er helt naturlig adfærd for en killing at få disse 'flip' - specielt hvis hun keder sig lidt :) så prøv at aktivere hende grudigt i løbet af aftenen, både med leg og med mad-aktivering. Og som Henriette skriver kan man overveje at anskaffen en kammerat til hende - men stadig aktivere dem begge, selvom de naturligvis også aktiverer hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg slutter mig til alle de andre. Heeeelt normal killinge-adfærd. Og ja det kan godt skyldes at hun ikke har brændt nok energi af i løbet ad dagen.

 

Mine katte er begge to lige blevet voksne, og lige nu (og resten ad natten), ligger de og sover, fordi de har været udenfor hele dagen og brændt alt deres energi af på leg og jagt.

 

Men HVIS jeg engang imellem ikke får lukket dem ud en hel dag, så får jeg ikke meget søvn, for så spæner de rundt det meste ad natten :P

 

Så aktiver, aktiver, aktiver! :)

Dels får du bedre nattesøvn, og dels er det dejligt at se ens katte være helt udkørte om aftenen. For en udkørt kat er som regel en glad kat :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres gode svar. :)

Hun bliver aktiveret meget i løbet af dagen da min kæreste, desværre, går hjemme for tiden.

Hun er lige haft samme flip, trods vi lige har haft leget med hende i ca 1 time, med mus, drillepinde og alt muligt.

 

Det er bare mærkeligt at det altid er omkring samme tidspunkt.

 

Hun har ingen problemer med at falde til ro når vi går i seng. Så lægger hun sig i bedroll'eren (som hun har fundet yderst behagelig at ligge i) og sover hele natten lang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg slutter mig til alle de andre. Heeeelt normal killinge-adfærd. Og ja det kan godt skyldes at hun ikke har brændt nok energi af i løbet ad dagen.

 

Mine katte er begge to lige blevet voksne, og lige nu (og resten ad natten), ligger de og sover, fordi de har været udenfor hele dagen og brændt alt deres energi af på leg og jagt.

 

Men HVIS jeg engang imellem ikke får lukket dem ud en hel dag, så får jeg ikke meget søvn, for så spæner de rundt det meste ad natten :P

 

Så aktiver, aktiver, aktiver! :)

Dels får du bedre nattesøvn, og dels er det dejligt at se ens katte være helt udkørte om aftenen. For en udkørt kat er som regel en glad kat :)

 

Jeg hyler også med i koret her. Jeg kan også tydeligt se, om min kat har været ude at rende eller har været lukket inde det meste af dagen. Har han været ude at rende, så er det en meget træt kat jeg har om aften. Har han ikke været ude at rende enten pga. regnvejr eller at jeg ikke har været hjemme, så skal der bare ske noget om aften.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres gode svar. :)

Det er bare mærkeligt at det altid er omkring samme tidspunkt.

 

 

Går hun evt. på kassen i et 'stort ærinde' sådan cirka deromkring hvor hun også har sine 'flip'. Det udløser altså også nogen gange de HELT store løbeture :-D

 

OG - jeg hæfter mig lidt ved den MEGEN jagt leg hun får - katte kan faktisk, ligesom hunde, også blive overstimulerede. Dvs. komme op i et mega-højt stressniveau hvis der leges rigtigt mange jagt-lege. Og kan ikke komme ud af dette høje niveau når disse lege gentages hver dag. Jeg ville skifte mellem jagt-lege med mus og drillepinde etc. (for det skal ikke holde op :-)) og mad-aktivering, som faktisk også er super trættende hvis dyret skal tænke over hvordan den nu får fat i den dejlige mad der er gemt væk. F.eks. i en skotøjs æske med huller i, en 'toiletrulle pyramide', en toilet- eller køkkerulle hvor der er stukket huller i og enderne er lukket af med lidt papir, pakket ind i avis papir osv. For hunde mener man at ½ times mad aktivering er lige så trættende som 2 timers frisk gåtur med indlagte bold-lege etc.! Og samtidig sender mad aktivering ikke dyret op i det røde jagt-stress felt.

 

Så f.eks. lege jagt lege et par gange om dagen (5-10 min) og så mad aktiver på alt hendes tørmad, f.eks. i to forskellige madaktiverings-'dimser' om morgenen, og 3 om aftenen, den sidste efter i har leget og lige inden I går i seng.

 

Bare et par tanker...... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vores voksne hankat på 2½ år laver det show flere gange om dagen. Men næsten kun efter vores hunkat har gejlet ham op til at være totalt fjollet.

Han spæner op og ned af trapperne, ind og ud af dørene til terrasserne og flere gange har han væltet deres kradsemiljø i farten. Han kommer også med nogle lyde der nærmest lyder som om han brøler eller siger som en jetjager.

 

Vores hunkat tager også nogle sponseture om aftenen. Hun ligger så også og er halvvejs død hele dagen pga. varmen, så jeg tror bare det er for at få brændt noget energi af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Går hun evt. på kassen i et 'stort ærinde' sådan cirka deromkring hvor hun også har sine 'flip'. Det udløser altså også nogen gange de HELT store løbeture :-D

 

OG - jeg hæfter mig lidt ved den MEGEN jagt leg hun får - katte kan faktisk, ligesom hunde, også blive overstimulerede. Dvs. komme op i et mega-højt stressniveau hvis der leges rigtigt mange jagt-lege. Og kan ikke komme ud af dette høje niveau når disse lege gentages hver dag. Jeg ville skifte mellem jagt-lege med mus og drillepinde etc. (for det skal ikke holde op :-)) og mad-aktivering, som faktisk også er super trættende hvis dyret skal tænke over hvordan den nu får fat i den dejlige mad der er gemt væk. F.eks. i en skotøjs æske med huller i, en 'toiletrulle pyramide', en toilet- eller køkkerulle hvor der er stukket huller i og enderne er lukket af med lidt papir, pakket ind i avis papir osv. For hunde mener man at ½ times mad aktivering er lige så trættende som 2 timers frisk gåtur med indlagte bold-lege etc.! Og samtidig sender mad aktivering ikke dyret op i det røde jagt-stress felt.

 

Så f.eks. lege jagt lege et par gange om dagen (5-10 min) og så mad aktiver på alt hendes tørmad, f.eks. i to forskellige madaktiverings-'dimser' om morgenen, og 3 om aftenen, den sidste efter i har leget og lige inden I går i seng.

 

Bare et par tanker...... :-)

 

-Det er sjovt du skriver det. Vi synes ikke hun går så meget på kattebakken, men faktisk hvis hun får de flip så nogen gange kommer hun lige med et lang miav og så spæner hun på kattebakken og laver stort. Så måske det trykker.

Synes det er super det du har skrevet. For har selv haft tanken om hun faktisk blev overgearet. I går prvøede vi at lade være med at lege mde drillepinden og kun musen og der var ingenting.

tak for tippet omkring det med at madaktivering er lige så krævende som flere timers leg.

 

 

 

- Tak til alle som har valgt at svare på denne tråd. Synes det er rart med et sted hvor man kan spørge mere erfarne katteejere til råds. Tusind tak skal i have.

 

- kom endelig med en masse gode råd. :).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...