Hop til indhold

killing skal have killinger :(


cathy

Recommended Posts

hejsa :)

Jeg har 2 søde og dejlige katte/killinger på godt og vel 8 måneder, men jeg frygter at min hunkat er blevet "voldtaget", og er bange for at det er for tidligt for hende at blive en god kattemor når den tid kommer, det er snart 4 uger siden og hun er begyndt at blive lidt rundt på maven og hendes digevorter er også ved at vokse lidt, synes jeg ...

nogen der har et par gode råd til hvordan jeg skal forholde mig??

 

ps. hun skulle have været ved dyrlæge og blive steraliseret en uge efter "overfaldet" ..

 

venligst Carina Thomsen

Link til kommentar
Del på andre sites

Puha det var da en uheldig situation. Jamen du skal jo tage stilling til om hun skal have de killinger eller ej? Jeg syntes under alle omstændigheder at du skal ringe til din dyrlæge og fortælle om din situation, de kan så fortælle dig hvilke muligheder du har, fx. abort samt bivirkninger osv. Hvis du vil lade hende få killingerne skal du sørge for at fodre hende med et godt killinge foder...men da hun ikke er ældre får hun jo nok killinge foder i forvejen? :)

Held og lykke uanset hvad enden bliver på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med maven og brysterne var det samme som ved min kat, så hun er sikkert gravid. Du kan have set det ved at der var en omgang "snask" i nakken på hende den dag det skete, for hankatten sætter nemlig tænderne i nakken på hunkatten når de parer.

Og det lyder lige som min kat der fik killinger inden hun selv var et år, og jeg vil råde dig til at overveje nøje hvad du vil, for killinger er et stort job, det var det i hvert fald ved mig.

Mine killinger er et halvt år, og har det meget godt, men Sally som min kat hedder, var også kun 8-9 måneder da hun fik killingerne og fordi hun ikke var lige så udviklet som en voksen kat, resulterede det i at hun fik 3 velskabte killinger, og så en dødfødt, fordi der ikke var nok plads nok inde i hende. Du skal også sørge for at hun får mad, som er til killinger, da det giver hende mere mælk i brysterne.

Derfor synes jeg du skal overveje om du vil have det nu, eller om du vil have hende steriliseret. Også i forhold til om du har tænkt dig at beholde flere, for efter egne erfaringer, synes jeg det var svært at komme af med vores killinger, hvilket har resulteret i at vi har beholdt 2 af killingerne sammen med moren, og nu er der 3 katte som skal steriliseres og have al den behandling der skal til for at de kan komme ud.

Du kan altid ringe til din dyrlæge og spørge til råds, det gjorde jeg nemlig også med vores, men ellers er der også mange bøger på biblioteket som fortæller meget om killinger og katte.

Jeg har endnu ikke fortrudt at jeg har beholdt mine katte, men håber du finder ud af det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

 

hun skulle have været ved dyrlæge og blive steraliseret en uge efter "overfaldet" ..

 

 

Jamen hvorfor pokker blev hun det så ikke? Jo før desto bedre. Men det er endnu ikke for sent, så bestil straks tid til neutralisering, så I slipper for de uønskede killinger - de bliver jo fjernet samtidig med at katten bliver neutraliseret.

(og få begge kattene fikset på én gang - og husk øremærkning)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

hej.

første gang min missemor blev gravid, var hun også alt for ung. (stadig killing)

det endte med at hun fik 4 killinger, alle dødsfødte og født for tidligt. det håber jeg selvfølgelig ikke der sker for dig, da det ikke er så behageligt at se på. vores missemor føder kun hvis jeg er i nærheden, så derfor var jeg der da det skete. Missemor virkede ikke til at have et problem med det, og vi fjernede de dødsfødte killingerne straks efter de alle var født. Missemor har ingen bivirkninger haft, selvom den tidlige graviditet, og har efterfølgene været gravid 2 gange siden, og født velskabte killinger. Vi har selv beholdt en han fra seneste kuld, og han er en meget fin kat.

 

men jeg synes personligt at du skal lade din killing føde ungerne, og ikke lade hende abortere, da jeg ikke tror det er godt for en kat- da det aldrig kunne lade sig gøre i naturen.

 

hvis killingerne er velskabte, men du beslutter dig for at den ikke skal have killingerne, da din egen killing stadig er så lille, så synes jeg du skal sørge for at fjerne dem med det samme efter fødslen, da din killing ikke skal nå at knytte bånd til dem. jeg tror på, at hvis du først fjerner killingerne efter at den har vasket dem osv, så har den allerede knyttet bånd og vil blive frustreret over hvor dens killinger pludselig er henne. det kan faktisk fører til at den vil lede efter dem og pive i noget tid efter. og det er bestemt ikke tegn på en glad kat.

 

men held og lykke med det hele ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Det er vist meget godt at Cathy har mistet interessen for sin egen tråd. Tænk om hun kunne finde på at følge et så modbydeligt råd som at lade katten føde sine killinger blot for at de skulle tages fra hende straks efter fødslen :-(

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil sige at hvis katten ikke har været gravid før, kan det godt være at hun ikke ved at hun er det, for sådan var det med vores lille kat, og hun klarede det rigtig godt i forholdet til hendes alder. At fjerne killinger fra deres mor lige efter de er blevet født og uden at hun har fået lov til at vaske dem, er en dårlig straf for katten da den lige når den føder faktisk knytter sig til killingerne. Om de så er dødfødte eller ej kan man først se når de er blevet født.

I min verden ville jeg faktisk sige at det er dyreplageri at fjerne killingerne fra deres mor så tidligt, for som du selv siger kan moren også gå og miave og være ulykkelig i lang tid efter.

Man kan også få killingerne, lade de anbefalede 12 uger gå før man giver killingerne væk, for så kan det også være at moren er blevet "træt" af killingerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg synes bestemt også hun skal have lov til at beholde dem - men i nogle situationer, helt efter hvilken kan og hvor mange killinger osv. kan det være svært at komme af med dem - så man skal virkelig overveje om man måske har mulighed for at have en killing eller noget, for når de først er har levet, så kan man altså ikke "fjerne dem" som man kan lide når de bliver født.

så hvis man tør løbe risikoen for at man ikke kan komme af med alle killinger, så synes jeg helt klart at missemor skal have lov til at beholde dem. man kan evt. også beholde 2 og fjerne resten eller hvordan man nu synes.

jeg synes også det er synd for missemor ikke at have hendes killinger, men nogle gange har man ikke råd til at skal have aflivet 4 killinger hos dyrelægen hvis man ikke kan få dem afsat.

men det er het op til dig selv hvad du vælger ;) lyt til alle de gode råd og følg dem du føler for, - er sikker på missemor i hvert fald nok skal klare hele situationen flot.

held og lykke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...