Hop til indhold

Problemer med vejrtrækning


Kviller

Recommended Posts

Jeg har en lille killing på 12 år (Ja hun er måske lidt mere end en killing) Jeg er så bekymret for hende og kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre. Jeg skal til dyrelægen i morgen klokken 8:30, men har bare brug for lidt beroligende ord eller gode råd.

 

Her er en lille video af hendes åndedræt:

 

For at fortælle lidt om historien. I onsdag var hun en dejlig glad kat, men natten mellem onsdag og torsdag er der "indbrud" i huset hvor en anden kat kommer ind af kattelemmen og de slås rigtig voldsomt inde i huset.

 

Torsdag er hun meget anderledes end hun plejer, hun sover hele tiden og følger slet ikke efter mig (Gør hun ellers altid, kan ikke engang gå på toilettet uden hende) Hun rør slet ikke sin mad eller drikke og sidder lidt som om hun skal brække sig, men der kommer ikke noget. Jeg regner med at det er et chok over nattens slåskamp, så jeg ringer først til dyrelægen lørdag, da hun stadig ikke har hverken spist eller drukket. Dyrelægen siger dog at jeg ikke skal være bekymret og komme op med katten mandag.

 

Mandag (I går) kører jeg så katten til dyrelægen, hvor hun blev lyttet på og fik taget blodprøver, der var intet at høre eller mærke, samt blodprøverne så ok ud på nær hun havde enten for lidt eller for mange hvide blodlegmer, jeg kan desværre ikke huske om det var for mange eller for lidt, men det kunne skyldes en infektion fik jeg at vide. Hun fik så en indsprøjtning med noget smertestilende, selvom det ikke virkede som om der var noget galt. Da jeg så kom hjem med hende, gik hun direkte ud og spiste en smule mad, hvorpå hun gik ud som en positiv forandring, så var hun ude en halv times tid, men så kom hun ind igen og havde store vejrtræknings problemer. Jeg har sendt ovenstående vidoe til dyrelægen i går aftes og fik svar i dag om at jeg skal komme op med hende igen i morgen, til en røgten undersøgelse.

 

Jeg har selv siddet og læst på nettet som en gal, fordi jeg er så bekymret for hende, men har set at det kan skyldes brokitis, astma eller katte influenza, men samtidig kan det også skyldes stress så vidt jeg kan læse og da hun jo først blev rigtig slem efter at have været til dyrelægen tænker jeg lidt på stress oven på slagsmålet med den anden kat inde i huset. Hvis jeg så skal til dyrelægen med hende igen i morgen, vil det vil blot stresse hende endnu mere, men samtidig hvis hun er syg skal hun selvfølgelig have alt den behandling hun kan få.

 

Hvad ville I andre gøre? Dyrelægen kunne jo ikke høre noget på hende i går, men vejrtrækningsproblemerne opstod først efter vi kom hjem, så måske allergisk reaktion for det smertestillende?

 

Jeg vil ikke sidde og prøve at lege lomme doktor og vil tage til lægen med hende igen i morgen, men jeg har bare lidt brug for at få at vide om jeg gør det rigtige eller hvad der ville være det rigtige.

 

Det skal siges at jeg nok har et lidt overdrevet knyttet til min kat, men jeg håber på at finde andre der er lige så forelskede i deres kat her i dette forum. Jeg er som I sikkert kan se ny.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Jeg ville også være bekymret (eller rettere hysterisk :S) hvis en af mine katte havde sådan en vejrtrækning, og ville bestemt tage katten til dyrlæge.

Nævn din tanke, om allergisk reaktion på det smertestillende (eller har det været antibiotika? - du nævnte mulig infektion), for dyrlægen.

 

Jeg krydser fingre for, at dyrlægen, finder ud af hvad der er galt, og at det let kan behandles.

 

God bedring med hende!

 

Håber på positiv opdatering i morgen .....

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, hysterisk er nok også en bedre beskrivelse af min tilstand lige nu.. Jeg har ikke sovet siden søndag, jeg ligger her i sengen sammen med hende og tør dårligt at lukke et øje. Hun kan heller ikke sove, da hver gang hun ligger sig på siden, kan hun slet ikke få luft.

 

Jeg har fået antibiotika med hjem som piller til at give hende, det har jeg en del problemer med da hun ikke vil indtage noget som helst og jeg tør ike rigtigt at tvinge dem i hende, når hun har problemer med halsen / luftvejene, men det er lykkedes at få hende til at spise dem til sidst. Dyrelægen sagde det var smertestillende, men jeg må indrømme at jeg var lidt ude af den der oppe. Hun havde lige sagt at det jo var en gammel kat og måske var det bedst at hun fik fred.. Ja, det vil jeg give hende ret i, hvis der INTET andet er at gøre, men absolut ikke før.. Så jeg var lidt ude af den da hun snakkede bagefter.

 

Undskyld jeg skriver lidt usammenhængene, men jeg ved ikke hvem der lider mest under det her - Mig eller katten..

Link til kommentar
Del på andre sites

Status opdatering.

 

Jeg var til dyrelægen med hende i morges, hvor hun fik taget røgten billeder, som desværre viste sig at være vædske i bughulen. Derefter blev hun akut overført til Karlslunde dyrehospital hvor hun nu skal have lagt dræn og lavet en CT scanning. De mener der er mindst 300ml vædske i hende og det presser på hjerte og lunger som gør de symptomer der er.

 

Der er desværre stor chance for det er en kræft svulst som afgiver vædsken og betændelsen, men det kan også blot være en infektion af en art. De beholder hende i Karlslunde i et par dage, for at få drænet, scannet og skyllet med saltvand.

 

Savner min missekat og håber det alt sammen går i orden, så jeg har hende her hos mig igen på fredag helt frisk, men de sagde desværre at der ikke er gode odds :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Uh, det er slemt, når ens kat er så syg :-(

 

Kat indlagt på dyrehospital har jeg prøvet én eneste nat (og håber aldrig at skulle prøve det igen). Det var også pga. væske i bughulen - desværre var det kræft.

 

Kan man mon ikke påvise evt. infektion ved en blodprøve?

 

Jeg xxxxxxx'er fingre for hurtig bedring.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg blev ringer op af dyrehospitalet her for et par timer siden. Missen har fået drænet 250ml væske fra bughulen og straks der efter var hendes vejrtrækning normal, men det er jo kun at fjerne symptomerne, nu skal de finde årsagen. Hun bliver i bedøvelse til i morgen, hvor hun skal i ct scanner, hvor vi så forhåbentlig finder ud af årsagen til væsken. Dyrelægen sagde at jeg måtte IKKE tage det som en garanti for det ikke var kræft, men de havde ikke fundet nogen kræft celler i den væske de havde suget ud, men derfor kunne det godt være det. Hendes blodprøver viste kraftig infektion, men stadig ingen der ved hvor det kommer fra og hvorfor, håber af hele mit hjerte at det lille pus ikke går alt dette igennem uden grund. Jeg er lige kommet hjem til et helt tomt hus, det er så hårdt når man er vandt til en lille glad kat der kommer og kravler op på skulderen lige når man kommer ind ad døren.

 

Hvis der er forværing i hendes tilstand i løbet af natten, så skal hun have fred, det var beskeden jeg fik, men så ville de ringe, så lige nu håber jeg for alt i verden at min telefon ikke ringer før i morgen formiddag med gode nyheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
Det var kræft, som havde bredt sig, så hun har fået fred nu :(

 

Åh, trist det endte sådan :'(

Tænk på, at hun har haft et langt og dejligt liv, og fik fred efter kort tids sygdom. Men pyyyyha, det er værre end slemt at miste en elsket kat :'(

Jeg føler så inderligt med dig!

Redigeret af tinkavera
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...