Hop til indhold

foder til 5 ugers killinger?


Louise

Recommended Posts

Vi får to killinger imorgen før planlagt tid, da kattemor ikke vil dem mere. Da jeg gerne vil gøre det bedste jeg kan for dem, når nu de må undvære deres mor, har jeg brug for hjælp.

 

Jeg har søgt lidt på nettet og er kommet frem til at jeg kan give dem killinge vådkost og modermælkserstatning. Hvor meget skal de have om dagen?

 

Kan jeg blande erstatningen i vådkosten? eller skal de have det i en skål ved siden af?

 

Jeg har også tænkt mig at give dem flaske to gange om dagen indtil de er 9 uger, så de får deres suttebehov dækket. Hvor mange ml?

 

Er der nogen rettesnor mht. vægt når de er 5-6-7-8 osv uger?

 

Da vi har en killing på 4 1/2 mdr i forvejen, skal jeg så holde deres foder adskilt? Han får killinge tørkost eller er det bedst at vi holder de små for sig selv i et af værelserne eller skal vi lade dem gå sammen? Jeg tænker at de måske vil blive glade for at der er en "større" kat i huset.

 

Jeg vil blive rigtig glad for hjælp :)

 

Katte hilsner fra Louise

Link til kommentar
Del på andre sites

Først lige, hvordan kan du være sikker på morkatten ikke gider dem mere? Sikker på hun ikke bare opdrager på dem? Morkatten skal have perioder, hvor hun afviser sine killinger. Det er ganske naturligt.

 

De kan som fem uger gamle sagtens selv drikke modermælkserstatning af en skål. Du kan sagtens blande den med vådkosten, men du kan også server dem hver for sig. Ved købet af modermælkserstatning, får du en lille flaske med, hvis du køber RCs (Royal Canins), samt en lille brugsanvisning, så at sige.

 

Mht. vægten, ja ca. 100gram pr. uge. Dvs. er de fem uger skal de veje omkring 500gram, de kan også veje mere.

 

Jeg vil anbefale dig at købe RC Kittens, det kan de to nye spise, samt den i har i forvejen, og de kan sagtens deles. Kan godt være du i starten skal opbløde det lidt i vand, men det vil du hurtigt finde ud af om er nødvendigt.

 

Nu når i fjerne dem fra moren, så tidligt, har du vel tænkt på bakketræning... Brug i stedet for alm. kattegrus, havregryn og så en killingebakke. De vil/kan have svært ved at komme i en alm. bakke.

 

DOG inden du tager imod dem, så undersøg lige om det ikke bare er fordi morkatten opdrager på sine killinger. Det er og bliver ulovligt for både sælger og køber at tage dem fra morkatten før de er 12 uger! Jeg er ret sikker på at hun bare opdrager på sine unger...

Link til kommentar
Del på andre sites

Henriette, jeg kan sagtens forstå det du skriver. Jeg vil da også helst have dem når de er 12 uger, for der er da klart det aller bedste. Men nu var det, den besked jeg fik fra dem som har killingerne. Men jeg vil lige prøve at tale med dem om vi ikke kan finde en løsning til glæde for alle parter. For jeg har ikke noget imod at købe noget erstatning/foder som de så kan give dem indtil de er klar. Selvom det reelt ikke burde være mit problem, så gør jeg det gerne hvis det kan hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis de mener den er helt galt, synes jeg du skal tage ud og kigge, og se hvordan hunkatten reagere overfor killingerne. Var ikke for at støde dig på nogen måde, men har så tit set beskeder fra sælger at hunkatten ikke gider deres killinger, hvor det slet ikke passer, det er bare ren opdragelse.... Og ellers håber jeg at du får glæde af de to små, og håber at mit svar har kunnet hjælpe, omkring foder osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Syntes aldrig man skal tage killinger hjem for de er 12 uger. Hvis man gor det, saa opfordrer det bare de uansvarlige avlere til at "snyde" folk for at faa killingerne ud af doren saa hurtigt som muligt. Loven siger faktisk ogsaa at det er forbudt at saelge killinger under 12 uger. Hvis de er ordentlige avlere der behandler deres katte godt og tager sig af killingerne paa den bedste maade, saa fodrer de killingerne op og lader dem ikke flytte hjemmefra for de er mindst 12 uger !

Selv om mor misser maaske i meget sjaeldne tilfaelde gaar fra killingerne, saa betyder det altsaa ikke at man som avler skal loebe fra ansvaret og lade koberne overtage problemet. (men det er selvfolgeligt billigere ).

Syntes det lugter langt vaek af at de ikke gider have udgifterne paa at fodre killingerne, hvis de vil lade dem flytte saa tidligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

vi fik en killing for 5 år siden på ca 5 uger.. hun var blevet væk og sad i vores have, da hun havde været der konstant i 2½ døgn kun med det vand vi gav den, gav vi hende mad, og hun er nu min dejlige missekat.. hun blev hos os af egen fri vilje ( dette er blot for at sikre mig ikke at få smidt i hovedet at det er ulovligt)

men vi gav hende vidst alm tørfoder dengang og så lidt alm mælk og noget alm dåsemad... hun fik ikke noget specielt til killinger...

den vi lige har fået var 8 uger da vi fik hende (ikke fra avler men fra kollega) og hun får voksenfoder (dog er det det gode og dyre fra dyrlægen som den anden får, da vi ikke har mulighed for at give dem seperat mad) og har det fantastisk..

 

men prøv at hør en dyrlæge om hvad der er godt for sådan en lille killing

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...