Hop til indhold

Nyt medlem ;D


Britt Hammershøi

Recommended Posts

Hej og velkommen.

 

Jeg har luret din side, og den er flot og meget enkelt at finde rundt i, så det er skønt.

 

Jeg så du skrev noget HCM negativt ved dine Briter. Hvad betyder det?

Jeg har en kat der er meget brite i, hvis ikke hun er ren brite. Så jeg er lidt nysgerrig om hvad det er for noget. Og om det kunne være relavans for min kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Holsen

Tak for velkomsten ;) og tak for rosen til min hjemmeside..

HCM er en fortykkelse af hjertemusklen , se dette link http://www.norskeskovkatte.dk/hcm.htm

Denne sygsom er noget vi BRI opdrætter scanner vores svls dyr for en gange årligt , da BRI racen er en af de race katte som kan døje med denne trælse sygdom.

Persoonligt kunne jeg aldrig finde på at købe en BRI uden at spørge til HCM status på forældre. Desværre er det ikke noget man kan scanne for før de er omkring 1 år gammel , da det sjællent viser sig før den tid. Der er forskel på HCM. Nogle katte bliver kun lige 8-10 mdr gammel (den hurtige slags) og andre når at blive rigtig gamle og det behøver ikke at være HCM som er skyld i at de skal aflives. Nogle katte falder død om på stedet og andre kan gå på Betablokke i mange år og stadig have det fint.

 

Om du skal være bekrymret for din kat , kan jo være svært at sige.. Men alle katte kan have HCM også huskatte og man kan kun finde ud af det ved at scanne ....

Håber ikke at jeg har fået gjort dig alt for urolig. Men det er desværre noget vi som opdrætter er nød til at tage med i overvejelse når vi vælger avls dyr ...

Hej fra Britt

www.hammershoi.com

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for din forklaring og linket til forklaring af HCM.

 

Jeg synes da det var rart at få forklaret udtrykket, men jeg tror nu ikke jeg vil være meget bekymret for mine katte, har en huskat og en Brite.

Men jeg synes det er godt I er meget opmærksom på det, især når i avler.

 

Vi er nød til at være opmærksom på problemet , ellers får vi breds sygdommen ud over det hele... Men utroligt nok så er der stadig Britte opdrætter i DK der ikke scanner og af hvilken årsag aner jeg virkelig ikke.

Men vi er også mange som gør og det syntes jeg er en stor trøst , selv om at vi er langt fra at finde egnet som netop laver sygdommen.

Hej fra Britt

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...