Hop til indhold

Kattelem - for og imod


Anne Steffensen

Recommended Posts

Kære Katteforum

 

Jeg håber I kan hjælpe mig: Vi har to killinger på 17 uger. De første uger holdt vi dem inde, men den sidste uges tid har vi haft havedøren åben for dem. Det er gået helt fint: De bevæger sig trygt ud i verden - og heldigvis hjem igen med jævne mellemrum.

 

Men nu trænger hverdagen sig på. Vi skal til at gå på arbejde hver dag, og jeg er nu i tvivl om vi er nødt til at have kattelem, så de selv kan gå ud og ind i løbet af dagen? Eller om jeg simpelthen bare skal holde dem inde mens jeg er på arbejde? Eller endelig bare skal lade dem være ude hele dagen, hvis de er ude, når jeg går om morgenen (og hvad så med vand og mad i løbet af dagen?

 

Jeg har hørt rygter om at en kattelem kan invitere andre katte indenfor. Men er ærlig talt i tvivl om det er en vandrehistorie... for katte er jo som udgangspunkt ret territorialt anlagt!

 

Jeg vil være taknemmelig for at høre jeres erfaringer!

vh Anne

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Anne. Hvis det var mig vil jeg anskaffe en lem, med magnetlås, hvor du gir dine katte "nøglen" i halsbåndet. Derved er lemmen kun åben når det er dine katte der skal ind:) har ikke samme problem selv, så har slet ikke undersøgt om det er muligt at få en udgave, hvor man har mere en en "nøgle" til halsbåndet.

 

Vh Rasmus

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en kattelem til min kat, og det går helt fint. Engang kom en rød fremmet kat en af vores kattelem i en periode, (nok mest for at æde af vores kattemad). En nat skræmte jeg katten væk, og den kom aldrig tilbage. Men hvis den gjorde, ku' jeg købe en chip så kun min kat kunne komme ind af kattelemmen, eller en slags magnet.. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har haft katte til at komme ind af kattelemmen før, og æde af katte foderet. Ja, vores egne katte har endda inviteret dem med ind, og vist dem hen til foderet. Men det er ikke værre end at vi hælder noget mere op, og jager den anden kat ud. De plejer ikke at komme tilbage, når man har fået den ud et par gange.

Du skal bare passe på med ikke at vænne kattene til at komme ind af andre døre og vinduer. Vi kan slet ikke få dem til at holde op med at banke på ruden ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv lige købt kattelem, da jeg blev træt af at rende og åbne døren for dem hele tiden. De bruger den fint. Har købt en almindelig lem, da katte har det med at smide deres halsbånd. Har ikke haft problemer med at andre katte kommer ind, er faktisk heldig hvis jeg bare ser en fremmed kat i haven, trods det at de fleste i området her har katte til at rende ude. Mine er dog alle øremærket.

Mine killinger har dog ikke adgang til kattelemmen, de er venligst blevet henvist til vinduet hvor vi har bygget kattebur på rundt om. Desværre kunne de gamle hankatte ikke affinde sig med det.

 

Henriette

 

Held og lykke med lemmen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...