Hop til indhold

Hvordan kan det dog være (om neutralisering af killinger).


Hundenørden

Recommended Posts

Jeg overvejer at udvide min lille familie (bestående af mig og min flatcoated retriever) til også at omfatte en killing. Jeg kigger udelukkende på racekatte, for at være sikker på at vores nye ven kan trives med kun at være ude i sele eller i kattegård.

 

I min søgen efter potentielle opdrættere er jeg dog stødt på et lidt underligt (når man kommer fra hundeverdenen) fænomen, som består i at man kun kan købe neutraliserede killinger, med mindre man gider betale det dobbelte. Det er ikke fordi jeg ikke vil betale penge for det avlsarbejde der ligger forud for en parring, men jeg forstår ikke at en killing koster det halve hvis man får en neutralisering med i prisen. Det virker jo helt godnat,.. den burde jo koste mere. Og hvis man nu godt kunne tænke sig at prøve at have et kuld killinger, er man så tvunget til at købe den killing der egner sig til avl, fremfor den killing der evt. passer bedst til ens familie?. Det er noget underligt noget, og helt vendt på hovedet i forhold til hundeopdræt, hvor alle vil tage sig til hovedet hvis en opdrætter får den idé at neutralisere et kuld. Jeg håber nogle kan forklare mig hvordan det virker og hvorfor det er så anderledes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er fordi, du ikke skal avle "racekatte"- med en eller anden anden huskat, der ligner noget ægte.

Hvis du ikke vil avle, så gå efter det, der kaldes "kæledyrstypen", som er vaccineret og neutraliseret. Og har stamtavle!

 

Mvh

Pinny

Tak for svar, men jeg synes godt nok det er at gå lidt over stregen mht. at ville bestemme over noget der trods alt er en vare man sælger. Det virker lidt som om der eksisterer et katte-kartel, hvor man aftaler at score lidt hurtige penge på noget man får til at lyde etisk korrekt.

 

Hvem siger at en køber vil sprøjte det ene kuld blandingskilliger ud efter det andet, bare fordi denne ønsker sig en intakt killing. Lad os lige lege med tanken, at man bare er modstander af at neutralisere dyr i en mental modningsproces,... så koster killingen køberen det dobbelte. Sådan en køber vil jo netop overveje at købe en racekilling uden papirer og på den måde er de "moralske vogtere" jo med til at øge efterspørgslen på uægte katte og dermed holde priserne oppe i noget der virker vanvittigt for en kat uden stamtavle.

 

Og vi kan lege med endnu en tanke. Hvis en køber købte en intakt killing til dobbelt pris, fordi vedkommende gerne ville prøve at opleve at have et kuld,.. hvad ville så forhindre ham/ hende i at forsøge at tjene noget af den sum ind igen, ved at avle mange kuld, eller ved at spare lidt penge ved at bruge naboens huskat?.

Link til kommentar
Del på andre sites

I modsætning til hundeverdenen, lider katteverdenen jo af et voldsomt stort problem - nemlig en ufattelig overproduktion.

Overproduktionen er godt nok ikke et reusltat af den formaliserede avl, men det ændrer for mig at se ikke på, at alle ansvarlige katteejere/elskere bør gøre hvad de overhovedet kan, for at begrænse yderligere tilgang til et oversvømmet marked - så med de briller på, synes jeg det er intet mindre end fantastisk, at avlere af racekatte kun sælger fertile katte i begrænset omfang...

 

Man kan jo så håbe på, at huskatte-ejere generelt begynder at tage samme grad af ansvar - hvilket nok omtrent er lige så sandsynligt som fred i verden og medvind på cykelstierne...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sådan set, se det samme med hunde. Der er der også en del "billige" "ægte"- uden papirer...

 

Nu har jeg selv haft meget yndige "semilanghårs" af huskat x huskat- og dem beholdt jeg, simpelthen fordi, ingen skulle avle med dem. De var ikke ægte- altså de var ægte katte! :) Men racerene- nej.

 

I øvrigt kan man risikere, at de der katte- aldrig må sætte poterne udenfor en kattegård. Det står også i købskontrakten!

 

Sådan er det bare. Med hunde vil fhv avlsdyr også være neutraliserede.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

I modsætning til hundeverdenen, lider katteverdenen jo af et voldsomt stort problem - nemlig en ufattelig overproduktion.

Det er desværre ikke så meget i modsætning til, i forhold til førhen. Hundeverdenen har ændret sig en del i de senere år og hvor flere avler racekatte, er det gået den stik modsatte vej mht. hundene, hvor det er blevet på mode at lave såkaldte "designer-racer".

 

Overproduktionen er godt nok ikke et reusltat af den formaliserede avl, men det ændrer for mig at se ikke på, at alle ansvarlige katteejere/elskere bør gøre hvad de overhovedet kan, for at begrænse yderligere tilgang til et oversvømmet marked - så med de briller på, synes jeg det er intet mindre end fantastisk, at avlere af racekatte kun sælger fertile katte i begrænset omfang...

Jeg kan overhovedet ikke se hvordan det skulle kunne mindske noget som helst.

 

Man kan jo så håbe på, at huskatte-ejere generelt begynder at tage samme grad af ansvar - hvilket nok omtrent er lige så sandsynligt som fred i verden og medvind på cykelstierne...

Jeg er helt enig, men det er jo en helt anden snak.

 

Du kan sådan set, se det samme med hunde. Der er der også en del "billige" "ægte"- uden papirer...

Præcis, men det er kun racen labradoodle man neutraliserer fra opdrætteren af. Alle andre racer sælges intakte.

 

I øvrigt kan man risikere, at de der katte- aldrig må sætte poterne udenfor en kattegård. Det står også i købskontrakten!

Og det er jo det glade vanvid.

 

Sådan er det bare. Med hunde vil fhv avlsdyr også være neutraliserede.

Det er muligt at det sker (nok oftere for tæver end for hanhunde) men det er absolut ikke normalen.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...