Hop til indhold

Lille kat, stor sult?


Recommended Posts

Efter min lille prinsesses uheldige fald, er alt som det plejer. Næsten. Jeg giver min kat vådfoder, for hun har og kommer nok aldrig til at spise tør.

 

Normalt levner hun sin mad. Hun skraber ved skålen og kigger tilfreds op på mig. Hvis hun ikke kan lide maden, så skraber hun med det samme og så ved jeg godt at jeg har fejlet. Whiskas er det eneste der dur.

 

Der står der er til 4 serveringer i en dåse (køber dog af og til de der bokse) - og min kat er faktisk meget lille. En majkat som man siger. Men for tiden har jeg lagt mærke til at hun nærmest slikker skålen helt ren for rester og vræler efter mere. Hun bliver fodret om morgen kl 6 - får nogle snacks til middag, fodret igen kl 3 og til sidst kl 9. Men hun virker ikke mæt som før. Jeg har tjekket for sygdom eller andet og har ringet til dyrlægen men det er ikke mere end en uge siden hun sidst blev tjekket efter? Hvorfor er hun ikke mæt! Hun skriger efter mad, godbidder, min mad og virker bare umættelig.

 

Hvad kan der være galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Der kan være det galt, og er det med 100 % sikkerhed, at katten bare ikke får nok mad.

 

Det burde egentlig være indlysende nok sådan som du beskriver det ;-)

 

Man kan ikke bare dele en dåse foder op og sige, at det er den mængde der anbefales, altså passer det.

Katten skal da have lov at spise sig mæt...og især da når den ret uhensigtsmæssigt kun fodres få gange i døgnet.

 

Katte er fra naturens side vant til at fordele deres fodermængde over hele døgnet, altså ville det ideelle være at katten har mad til at stå til rådighed hele døgnet.men jeg kan godt se problemet i det når der er tale om vådfoder som kan blive dårligt

 

 

Og årsagen til, at en majkat ikke er ret stor, det kan være så simpel en ting, som at den ikke har fået mad nok, for det er altså noget vrøvl, at majkatte skulle være små ;-)

 

Det der bestemmer om katte er små eller store, uanset hvornår de er født, det er arvelighed altså nedarvede gener (indavl giver f.eks ofte små katte) , fodring under opvæksten og helbredet.

 

Dernæst til Whiskas....som altså ikke er det eneste der dur hvis katten næsten udelukkende fodres med det.

 

Tværtimod kan kattes helbred i længden blive smadret af Whiskas fordi det indeholder for meget salte, sukker, skadelige stoffer/mineraler i for stor mængde....dog er dåsefoderet ikke helt så slemt som tørfoderet fordi der er mere væske i dåsefoderet.

 

Men altså "rendyrkede" Whiskaskatte det er på et tidspunkt i deres liv med stor sandsynlighed noget med urinvejsproblemer, dannelser af nyresten, urinkrystaller, nyresvigt o.s.v.....

 

Det er sådan set ok, at katten ikke gider tørfoder...for tørfoder er sådan helt basalt set ikke noget der gør noget godt for katte.....men du bør altså vænne din kat til at spise andet end whiskas...og der tænker jeg ikke på andet dåsefoder umiddelbart, men mere på at den ville have bedre af at bytte de halve af måltiderne ud med kød, fisk, kylling o.s.v....

 

Og ellers m.h.t. dåsefoder, så et tip og noget du kan spare en hulens bunke penge på hvis du har en Aldi-butik i nærheden. Det dåsefoder der hedder Topic (tidligere Lux)...det koster kun 4,95 for en dåse med 410 gram (whiskas koster vel mere end det dobbelte)...og det indeholder ikke nær så meget af det skadelige skidterads som Whiskas gør.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...