Hop til indhold

Ragdoll alene hjemme ?


Emil Cæsar Frydendal

Recommended Posts

Hej Katteforum,

 

Jeg har lavet den her bruger fordi jeg gerne vil høre jeres vurdering inden jeg anskaffer mig en kat.

Min kæreste og jeg har bestemt os for at anskaffe os en inde kat, og vi er faldet pladask for Ragdoll racen.

dog arbejder vi begge fuldtid, er der nogen af jer der kan sige mig hvordan det går overens med ragdoll racen ? og kan den tåle at være alene hjemme i en weekend ? (det vil langt fra ske ofte men det vil ske)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen så vil jeg starte ud med at fortælle, at nogen katte godt kan tåle at være alene hjemme i en weekend, man at det er ulovligt at lade en kat (eller andre dyr) være alene hjemme i en weekend....medmindre altså, at der sørges for tilsyn med dyrene mindst en gang i døgnet. (Du nævner så selvfølgelig heller ikke om det er planen der skal sørges for "kattesitter")

 

 

Og så spørger du specielt om Ragdoll.

Altså alt det der med, at der påhæftes forskellige egenskaber, temperamenter og adfærdsmønstre på de forskellige katteracer, det kan du ikke bruge til ret meget....højest som en meget løs rettesnor, da det ikke er racen der bestemmer hvordan en kat befinder sig, opfører sig og den slags....men det lyder jo flot og smart i racebeskrivelserne ;-)

 

Udseendet er det der først og fremmest udgør forskellen på racerne...og ikke meget andet.

 

Det gør derimod fortrinsvis de omgivelser og det miljø katten anbringes i..og så den prægning den har fået hvor den er opfostret de første 12 uger af sit liv, eller for ældre kattes vedkommende, det liv de har haft tidligere.

 

Du risikerer en af flere ting ved at anskaffe en kat, der skal være alene hele dagen:

 

At den befinder sig udmærket i sit eget selskab hele dagen og at den ikke bliver helt overgearet når i kommer hjem, men bare gerne vil have noget nus og kæl og lidt leg.

 

At den keder sig og bliver deprimeret og passiv, "gider" ikke meget andet end at spise, drikke og gå på kattebakken...lader næsten som om I ikke er der.

 

At den keder sig og mistrives, men i stedet bliver destruktiv og adfærdsforstyrret.

Og at I allerede på vej hjem fra arbejde gruer for hvad katten har bedrevet i løbet af dagen, hvor meget der er smadret og ødelagt, hvor mange potteplanter der er raseret, om der er tapet tilbage på væggene og hvem af jer det kommer til at gå ud over når katten vil "lege" og ligger på lur og angriber som den ville gøre med en anden kat og en rask lille slåskamp for sjov.

 

Og desværre ved man jo ikke på forhånd hvordan det bliver.

 

Nogen argumenterer så for, at katte ikke bør være alene, men at man skal have mindst to...og især når de skal være alene i længere tid hver dag.

 

Det er også korrekt, at to katte kan have fornøjelse af hinanden, og at man ved, at to katte til at vokse op sammen er det eneste der kan forhindre, at en kat udvikler det der kaldes Play-agression...det jeg omtalte før om kat der angriber og vil slås med mennesker i mangel af en anden kat.

men det er også igen noget man ikke kan forudse, fordi katte er fra naturen ikke flokdyr, og nogen katte er fuldstændig ligeglade med andre katte mens andre elsker en katteven at lege med og sove i bunke med.

 

Men to katte er også dobbelt op på udgifter og arbejde....og især for langhårskattene som ragdoll jo er, de skal børstes og redes igennem flere gange om ugen for at undgå filter i pelsen

 

Så omkring Ragdollen, som det lyder til I er meget opsat på:

 

Det er en af de racer, hvor jeg ikke vil anbefale at købe noget uden stamtavle.

 

Fordi, 99 % af de katte der sælges som ragdoll uden papirer, de har aldrig været i nærheden af en ragdoll.

Men der er efterhånden fremavlet en del blandingskatte her i landet, som har lidt lang pels og farvetegninger som ragdoll og desværre tror mange på sælgers forsikringer om, at blandingerne er ægte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...