Hop til indhold

Kattemad


Mette89

Recommended Posts

Min kæreste og jeg går med tanken om at få to kattekillinger..

Men inden, er der nogle ting jeg gerne vil have på plads først, hvad foder angår.

 

Nu har jeg læst flere steder at det ene foder indeholder for meget af noget, for lidt af noget andet og mangler det tredje..

Hvordan skal en fordeling af de forskelling ting være i et foder, før det lever om til det killingerne skal have?

 

- Mette

Link til kommentar
Del på andre sites

Optimal fodring af en kat består i, at minimum ca to tredjedele af dens samlede fodermængde består af det man kalder råt/vådt-foder.

Råt foder giver sig selv, det er forskellige kødprodukter. F.eks. svin, okse, kylling, fisk som katten får i rå tilstand, gerne med brus og små knogler i for at vedligeholde kattens tænder.

 

Vådt foder er enten færdigkøbt dåsefoder eller kogt kød/fisk/kylling, hvor man gerne må give katten kogevandet med.

Blot huske på, at katte aldrig må få stegte eller kogte knogler.

 

Råt/vådt giver man som regel i form af mindst et mættende måltid om dagen.

 

Og derudover kan katten have tørfoder af god kvalitet til rådighed hele tiden og selvfølgelig altid en skål frisk vand.

 

Man må aldrig hoppe på den med, som nogen desværre anbefaler, at katte skal have foder opmålt i portioner....og at de sagtens kan leve kun af tørfoder....for det kan de ikke i det lange løb, men får uoprettelige skader på kroppens organer, der som regel ikke opdages før det er for sent.

 

 

Det man skal passe med omkring foder, det er at det indeholder nok vitaminer...det gør det meste færdigkøbte kattefoder.

 

Men vigtigere er næsten det der ikke må være for meget af.

 

Magnesiumindholdet skal være lavt og ligeledes indholdet af kulhydrater, fordi for meget af de to ting øger risikoen for at katte får urinvejs- og nyreproblemer.

 

Der er rekordmange katte der aflives i ung alder grundet nyreproblemer og mange døjer unødigt med dannelse af urinkrystaller.

Det skyldes til dels det nævnte omkring magnesium, men endnu mere, at katte der måske kun får tørfoder simpelthen "brænder sammen" fordi de ikke får nok væske.

Nogen katte er gode til at drikke vand nok, mens andre ikke er.

 

 

Og det er fint, at I forsøger sætte jer ind i sådan noget som fodring før I anskaffer killinger.

 

Forhåbentligt gør i det samme med alt det øvrige der hører med til at have kat, altså katteadfærd, hvilke krav der stilles til at indrette hjemmet kattevenligt o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...

Hej! Jeg har selv to katte og jeg bruger altid Orijen foder, fordi der er mest indhold af kød og vitaminer. Derudover bruger jeg også råt foder og det samme gælder for mine hunde. Jeg plejer at købe min foder her: http://www.mypets.dk/shop/orijen-six-fish-cat--6-8-kg-16810p.html, men du kan finde foderet mange andre steder også :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...