Hop til indhold

min killing bider samt overfalder mig med hendes klør


Starke

Recommended Posts

Hej jeg er godt klar over at det er normal adfærd for en kattekilling at den bider

men min Fie som nu er omkring 15 uger

er mere interesseret i at bide i mine hænder og arme samt jage hendes klør i mig

end hun er i at lege med hendes lege tøj også selv om jeg leger med hende

og hendes klør og tænder er ved at være så skarpe at hun hele tiden bider samt klor mig til blods

hvilket både er smerte fuldt samt irriterende

Hvilket også går ud over min søvn da jeg ikke kan ligge mig ned uden at blive overfaldet

Hun er ellers en sød kat som er meget kælen og opsøgende når hun ikke lige er i lege humør

Så jeg håber at der måske er nogen der kan give mig et par råd eller tips om hvad jeg skal gøre

for at vænne hende af med den adfærd

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, det er ikke normal adfærd for en killing at den bider, men det er adfærden der vises fra en killing der mangler en anden killing at lege med, eller at nogen ved hvordan de skal lære den ikke at bide og kradse....så det prøver jeg nu at lære dig ;-)

 

Dette her ved jeg selvfølgelig ikke om du har gjort, fordi den adfærd du beskrives kan også komme af andre ting, men mange tænker altså ikke over at de gør det: Det er helt totalt forbudt, at lade killinger lege "fange-fingre-og-tæer" og at kilde killingen indtil den begynder at hage sig fast og sparke o.s.v.

 

man må aldrig lade killinger lege med fingre eller tæer.

 

Dernæst så skal du lære hvordan du (forsøger), at vænne den af med den uheldige adfærd, som hvis det tackles forkert, vil medføre en adfærdsforstyrret kat der er til fare for sine omgivelser. (Det kaldes Play-agression)

 

Du må aldrig skælde katten ud, skubbe til den, daske til den eller anden modstand når den begynder at kradse og bide.

 

og det må du ikke fordi det vil opfordre hende til at fortsætte, fordi sådan ville en anden killing der var med på opfordringen om en raske lille kamp nemlig gøre.

 

Årsagen er, at killinger i den alder prøver grænser af, de træner deres motorik og angrebsteknikker ved at slås indbyrdes....men da hun ikke har en anden kat at lære det af, så bruger hun dig som erstatning.

 

Det du skal lære det er at fortælle killingen den er gået for vidt.

 

Og et hurtigt kursus i katteadfærd: hvis det var to killinger der slås på den måde som det går ud over dig, så ville den der synes det bliver for voldsomt, og "nu skal du stoppe for det gør ondt", fortælle det ved at give et smertehyl fra sig og måske endda lægge sig for at vise at nu er det nok.

 

Og det du skal, det er at du skal lære hvordan du fortæller killingen, at nu er den gået for vidt.

 

Når den angriber, så skal du holde hånden helt stille mens du siger en lyd som du synes kan minde om hvordan en kat siger hvis det gør ondt på den.

 

Det skal du gøre hver gang og så bør din killing ret hurtigt lære det.

 

Det samme hvis den vil undvige og i stedet tror den skal angribe hvis du vil kæle for den.

 

Det tager måske noget tid før den har fattet det.

 

Det ideelle for en killing i den alder ville selvfølgelig være en jævnbyrdig killing, det er desværre ikke alle killinger der trives som alenekatte og kan derfor udvikle Play-agression

 

Og det kan du læse om her:

 

http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/a/aggression-ved-leg.aspx

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...