Hop til indhold

Kastrert hannkatt som ikke er kastrert?


Lilja

Recommended Posts

Heihei!

 

Jeg håper dere alle kan tilgi meg for at jeg skriver norsk, eventuelt hvis det er vanskelig for dere å lese kan jeg skrive på engelsk! :)

 

Jeg har 4 katter per nå. To av dem fra dyrebeskyttelsen. Hun ene vi har funnet ute har vært inne hele tiden, men en av de to fra dyrebeskyttelsen har gjort henne drektig. De skal begge to være kastrerte, men en av dem har ikke vært det. Hun skal ikke ha ungene da dette ble oppdaget da de var igang med steriliseringen. Har noen av dere vært utenfor dette før? De sier at begge to skal være kasterte - men en av dem er tydeligvis ikke det.

 

Jeg og min kjæreste har ei liten til som skal bli sterilisert så fort som mulig. De to hannkattene vi har er to katter som er veldig sky og ikke går inn i bur eller koser med oss. De er innekatter og egentlig vil være alene. Det er ikke muligheter for å få dem inn i bur i det hele tatt.

 

Jeg vil egentlig bare høre om noen har vært utenfor det samme, og eventuelle tips?

Link til kommentar
Del på andre sites

Muligheden foreligger, at den ene hankat er kryptokid altså at den ene testikel ikke har været på plads i pungen og i stedet sidder inde i katten et sted og den derfor ikke er fjernet ved kastrationen.

Så er katten fortsat fertil, selv om sædkvaliteten plejer være dårlig.

 

Men så må du også have bemærket, at det lugter vældig meget af hankatteurin, den kraftige lugt forsvinder jo normalvis når katte kastreres.

 

Hos dyrenes beskyttelse er katte jo også registreret før de sendes ud i nye hjem, der vil det også fremgå om katten er kastreret.

 

Er det muligt at hunkatten kan være blevet drægtig før I fik hende lukket ind?

 

 

Et dyrlægetjek bør kunne fastslå om hankattene er kastreret eller om den ene måske er kryptokid.

 

 

 

Og en kommentar, som ikke lige just hører til emnet. Men den beskrivelse af de to hankattes adfærd.

 

Hvad er deres historie. Hvordan har de levet før de kom på dyrebeskyttelsen...Det er absolut ikke optimalt for kattes trivsel, at de skal leve som indekatte når de er så sky og helst vil være alene. Og især ikke hvis de måske tidligere har haft adgang til at være ude og måske har levet som halvvilde katte......Og det kan jo blive nødvendigt at få dem i et bur, om de bliver syge og trænger dyrlægehjælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kattene jeg har er ikke egnet til å gå ute da de er alle døve eller/og blinde. De har løsnet mye opp og han ene koser med meg og samboer. Så jo, jeg vil si det er optimalt. Det er bedre enn der de kommer fra.

 

Jeg har ikke luktet noe fra noen av dem. Sånn egentlig. Jeg fikk dratt han ene på sjekk idag. Han er ikke sterilisert selv om dyrebeskyttelsen sa så. De har gjort en saksfeil i denne saken.

 

Han har blitt sterilisert idag. Han har det fint og sover. Han andre skal steriliseres på mandag.

Jeg fikk de inn i bur. Jippi!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kattene jeg har er ikke egnet til å gå ute da de er alle døve eller/og blinde. Så jo, jeg vil si det er optimalt. !

 

Nej, det er ikke optimalt, sådanne handicappede katte ville være bedre at aflive....og det er ikke for kattenes skyld de holdes i live, deres livskvalitet er væsentligt forringet som døv, blind, eller begge dele.

 

De har vært innekatter hele livet på en kattefarm uten menneskelig kontakt!

 

Og det gør det endnu mindre optimalt at holde dem som indekatte tvunget til selskab.

 

Nogen gange lider katte på grund af det som jeg kalder misforstået godhed

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...