Hop til indhold

Indekat - Skal, skal ikke?


sephora13

Recommended Posts

Hejsa.

 

Jeg har i lang tid gået med tanken om at anskaffe mig en kat. Jeg bor alene i en lejlighed på 46 kvm. (2 sal) - katten ville derfor blive en indekat.

 

Så var det jeg faldt over en annonce med to hankatte (søskende), som gerne skal have et nyt hjem hurtigst muligt, ellers bliver de aflivet. Det kan jeg jo ikke holde ud, og vil rigtig gerne adoptere de to katte. De er født i April.

 

Mit spørgsmål går ud på, om det ville være 'ansvarligt' at holde dem begge som indekatte, i min lejlighed? Jeg har muligheden for bare at tage den ene til mig, men har også læst at det er godt katte at være sammen med andre katte.

 

Hvad synes i/hvilke erfaringer har i med indekatte? Vil rigtig gerne have nogle tips, da jeg vil sikre mig at de får det godt hos mig :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal glemme enhver tanke om netop de to katte hvis de nogensinde har haft mulighed for at komme ud.

 

Men hvis de ikke har det, så er sådan et søskendepar en ideel kombination, når blot de bliver kastreret, hvilket i det hele taget er en nødvendighed med kælekatte i lejligheder at både hankatte og hunkatte neutraliseres så de ikke skal plages af kønsdrifterne.

Og det vil da være synd at skille sådan et par brødre ad, synes jeg...de kan have meget fornøjelse af hinanden.

 

Afgørende for at det vil fungere med indekatte er, at de helst aldrig skal have prøvet andet og at deres forældre også helst skal have været indekatte.

 

Dernæst er det ikke "bare" at anskaffe to katte.

 

Når der skal anskaffes katte..og især indekatte...skal der tænkes meget i kattes behov for at udfolde sig fysisk og psykisk.

 

Med andre ord, lejligheden skal indrettes så kattene har mulighed for at løbe, klatre (klatretræer, hylder o.s.v.) for katte elsker højder, steder/huler de kan gemme sig, steder at sove, steder de kan (og må) kradse og hvæsse kløer...både lodrette og vandrette kradsesteder..aktiveringslegetøj der stimulerer deres jagtinstinkter o.s.v.

 

Så det stiller større krav til ejere af indekatte fordi det er en erstatning for et naturligt kattemiljø man skal forsøge at skabe.

 

 

Og så skal man jo være indstillet på, at det ikke er sikkert man kan lære en kat, at den ikke må kravle i gardinerne, vælte Det kongelige ned fra hylderne, ikke må kaste hårboller op i sofaen og kradse i samme....at der er visse potteplanter katte kan blive meget syge, eller endda dø af at gnave i...

 

M.h.t. om det er forsvarligt at have to indekatte på 46 kvadratmeter...så gør folk det jo. (jeg er dybest set modstander af indekatte).....Men det kræver som nævnt, at du tilgodeser kattenes behov og at det bliver på deres præmisser....katte kan man ikke forme og opdrage på som f.eks. en hund. At du ikke er sådan en der fester for vildt med vennerne hver weekend i lejligheden, for det vil være for stressende for dem..På den anden side skal du selvfølgelig også vide, at du vil være hjemme hver dag pånær ved specielle lejligheder hvor det kan være nødvendigt at overnatte ude.

 

Ligeledes skal du være forberedt på, at det er slut med åbne døre og vinduer medmindre der sættes netrammer i vinduet, bare en kat kan få hovedet igennem kan den komme ud af et åbent vindue..

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for hurtigt svar!

 

De ting du skriver, er noget jeg selvfølgelig tager højde for. Jeg har ét skråvindue i min lejlighed, hvor der er en god bred karm i de kan sove/muntre sig i. Derudover havde jeg tænkt at jeg kunne sætte nogle hylder op, samt et kradsetræ på væggen. Jeg har ikke nogle dyre ting de kan ødelægge, så de får frit spil til at muntre sig - med måde selvfølgelig ;-)

 

Da jeg bor i en bygning hvor der er ældreboliger, er det i forvejen ikke tilladt at holde fester og høre høj musik - jeg tror de ville nyde de stille omgivelser :-)

 

Du skriver du er imod indekatte, det har jeg også selv været. Men efter at have læst utallige debatter om folk der har indekatte som trives, og efter at have set min søster have indekat, synes jeg godt man kan 'byde' dem det. Så længe de er sunde, raske og glade!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...