Hop til indhold

Gode råd søges - småtspisende kat


Karen Boye

Recommended Posts

[h=5]Hej katte-venner.

Jeg har brug for et godt råd. Jeg har en maine coon han-kat (kastreret) på 2½ år, som jeg har overtaget fra tidligere ejer for knap tre uger siden. Problemet er, at katten spiser alt for lidt. Den tidligere ejer sagde godt nok, at katten var småt-spisende og ind imellem havde problemer med forstoppelse. Nu har han imidlertid tabt sig flere hundrede gram, siden han flyttede ind hos os - og lige meget, hvad jeg prøver på at give ham af lækkerier, luksus-foder, skåne-kost osv. - så spiser han kun ganske lidt af det. Jeg har forsøgt at give ham A-38 og Zoo-lac for maven, men han vil kun have ganske lidt af det.

Det skal siges, at vi har seks andre katte - men det har været en nem "katte-sammenføring", og han kommer godt ud af det med de øvrige, så jeg tror ikke, den manglende appetit skyldes stress. Jeg har prøvet at lade ham spise i et rum alene, væk fra de andre katte, for at undgå stress.

Jeg er bange for, at han skal blive syg og underernæret... Er der nogen, der har erfaringer med småtspisende katte - og gerne råd til, hvad man kan gøre? [/h]Venlig hilsen

Karen Boye

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænderne! Er de tjekket ved dr dyr? Der finds en Ganske modbydelig tandsygdom, der hedder FORL, som gør at kattens tænder nærmest smuldrer, og tandrester skal opereres ud. (Det er dyrt!). Mange kender ikke til den, men dyrlæger vurderer at fx 3/4 af alle huskatte har den. Med racekatte er det også kendt og florerer inden for visse racer. Jeg mener, at huske (men er ikke sikker) at MC- vist også kan have en arvelig tandsygdom- udover det med hjertet og det løse. Forstoppelse- drikker den nok? Vand er ikke bare vand, mine hader det dyrlægerne har I hanen, så de sluprer I sig hjemme. (Vores vand smager også godt!). Ellers ville jeg anbefale: Lux dåsemad (Aldi), Super Premium (den orange eller Blå killingetørkost), der er mere krudt I (fedt). Men allerhelst: At du lige får dr. dyr til at kigge på kitten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Pinny.

Tak for svaret. :) Jeg har først set svaret nu - da mailen om opdatering af tråden var end i min "spam".

Katten har ikke dårlige tænder - han er blevet tjekket grundigt hos dyrlægen, umiddelbart før jeg overtog ham.

Med hensyn til forstoppelse, så har han en tendens til det... Men jeg forsøger at afhjælpe det med A38 og Zoo-lac.

Jeg vil prøve dine råd med de mad-varer, du anbefaler. Han skulle jo nødig tabe sig yderligere... :)

Tak for rådene!

Venlig hilsen

Karen Boye

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 months later...

Ved at mærker som hills og Royal canin har forskellige foder til katte der ikke spiser så meget, tror ikke jeg selv ville stole på at foder fra Aldi m.m. kunne give min kat nok GOD næring. En ting er, hvis man har en sund kat som spiser det den skal, men ikke når der er tale om en kat der ikke spiser nok... Ofte skal man jo også foder meget mere på det billige foder = det man spare ikke er sparet + katten så bare skal spise mere, og det gider den jo ikke som det er nu :-(

 

Men man kan normalt fremme kattens appetit med vådfoder, det dufter og smager af meget, som er det man ønsker, når ens kats appetit ikke er stor nok..

 

Så ville helt sikkert ned til min lokale dyrehandler eller dyrelæge og få noget som virkelig har smag og giver min kat nok næring.

 

Mener også der er lavet undersøgelser som viser det kun koster 6-8 kroner om dagen at foder på foder fra de store mærker som Hill's og Royal canin.

 

Foder til katte:

http://snakomdyr.dk/produkt-kategori/dyre-shoppen/kat/kattemad/

 

Held og lykke med det.

 

mvh

jacob

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...