Hop til indhold

Skal til at have kat


Andreas Idel

Recommended Posts

Jeg skal til at have en hankat på 1 år

Så jeg har nogle spørgsmål her under

 

  1. hvad vil være godt foder
  2. hvor tit skal kattebakken skiftes (altså skiftes helt og få helt nyt grus)
  3. hvad vil være godt grus
  4. har hørt man kan så noget gras som katte så kan gnaske/spise af, hvilket mærke fra hvilken butik vil være godt

 

Er der nogen der har noget vigtigt information inden man køber kat så må i endelig fortælle dem :D

 

spørgsmålene er omkring en han indekat på 1 år

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt foder er mange ting, vi brugger Super Premium, men Royal Canin, Hills og meget andet er også godt. Super Premium kan leveres (gratis), hvis der ikke er en forhandler nær dig. (Mine får altid ros ved dr. dyr- der omsider har opgivet at prakke mig foder på! :rolleyes: ) Dåsemad- her er Lux fra Aldi topgodt! Aldis tørkost er også godt (men jeg har glemt navnet) Grus: Det kommer an på gruset, men køb en "lorteskovl" til dagligt at fjerne "klatter"- og fyld efter. Her rengør vi I bund ugenligt, men vi brger meget billigt grus. (Uden parfume, da jeg er parfumeallergiker) Zooplus.de er billige med grus- og leverer I paller. Billigere end at købe og få fragtet herhjemme. Kattegræs er bare byg, det kan købes billigt hos en landmand, hvis du kan. Mine æder nu bare græs (og udvalgte potteplanter.... :P )Men de kommer så ud. Med en hankat- medmindre du vil avle, så ville jeg få den kastreret med det same. Hankattetis lugter *meget*, og den vil måske strinte på udvalgte ting. Og et hjem, der lugter af hankat er ikke lækkert, hverken for dig eller gæster. Få katten øretatoveret/chippet ved same lejlighed- det er set før, at indekatte render ud. Af same grund- bør den vaccineres, hvis den ikke er det allerede. God fornøjelse med din kat! (Y) Katte gør livet meget sjovere....

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht kastration, så har mange mænd en idé om, (og ter sig som, det er dem selv, der mister bollerne) at kitten vil miste noget, frihed eller "gnist"- nu er alle mine neuterede, og det er en gevinst, man får en mere kærlig kat ud af det, og slipper for lugten (selvom to af mine fortsat strinter I opkørte momenter, som når vildkatten er rendt ind). Min ene hankat er fortsat en udpræget bølle overfor andre katte, men det handler om hans ego.... Kastrater behøver ikke at blive fede, man kan fodre og aktivere sin kat et par gange dagligt, så den ikke sover sit liv væk.... Husk også: Ormekur, hvis din kat ikke har fået det. Og evt loppekur (lopper kan overføre bændelorm). Mvh Pinny- her på forum uden fungerende liniskift... ØØØØV!

Link til kommentar
Del på andre sites

Først et tillykke med katten! Håber i får nogle dejlige år sammen

 

1: Det med foder er et stort emne i sig selv. Det bedste ville være at give din kat råt kød. Katte er fra naturens side et rovdyr og deres kroppe er derfor indrettet til at leve af kød. Der er dog mange som ikke vil spise råt men der findes nogle alternativer. Tørfoder: Kig efter et mærke med en høj kød-procent. Personligt er jeg faldet for orijen som indeholder 80% kød. Ellers er der også porto21, applaws og lignende. Det koster noget mere end det man i supermarkeder (hold dig fra det) men jeg vil hellere ofre lidt mere og dermed undgå en kat som kan ende med at blive RIGTIG syg og eventuel aflivning, fordi dens foder ikke er "designet" til kattens natur. Royal canine, Iams, Hills og andre store mærker indeholder korn som størstedelen hvilket katte ikke leve længe på! Katte spiser ikke korn men kød så god jagt ;-) Vådmad: Katte som lever på tørfoder skal have rigtig meget væske. Derfor er der en mulighed i vådmad som (i min verden) er et must. Man kan i Aldi købe nogle dåser der er af mærket LUX. Det er noget godt vådmad til prisen. Det indeholder meget kød og kun lidt sukker og korn. Nåh det var spørgsmål et :-P

 

2 og 3: Med hensyn til grus er der jo klumpende og ikke-klumpende. Det ikke-klumpende skal skiftes oftere end det klumpende. Det klumpende indfanger urin og derfor er det nemt lige at tage en urinklump, hvilket man ikke kan med det ikke-klumpende. Håber det gav mening. Herhjemme bruger jeg det klumpende. Jeg fjerner hver eller hveranden dag afføring og urinklumper og skifter gruset helt ca en gang om måneden. Hvis du bruger ikke-klumpende skal du nok skifte helt mindst en gang om ugen vil jeg tro. Dertil vil jeg dog tilføje at du skal finde noget grus som ikke støver. Jeg brugte på et tidspunkt noget billigt ikke-klumpende fra Kvickly og det støvede meget. Min kat gik rundt og nøs hele tiden. Jeg skiftede til klumpende og straks holdt nyseriet op. Jeg havde ikke overvejet at det var gruset der gjorde det, men det støvede så meget at når hun så gik på toilettet fik hun det i næsen og lungerne så selv kattegrus kan altså købes for billigt!

 

4: Vent lidt med det kattegræs. Det som det skal afhjælpe er at kattens hår sætter sig fast i maven på katten når den vasker sig. Nogle katte behøver det slet ikke. Hvis håret kommer ud sammen med afføringen behøver du ikke gøre andet. Men hvis ikke er der forskellige muligheder: Kattegræs, stuebambus og kattemalt. Desuden kan man købe nogle godbidder som har samme funktion men ved ikke om de virker. Jeg har en langhåret kat og hun har aldrig haft problemer med hårboller så jeg har vist bare været heldig da katten ikke gider røre hverken kattegræs eller stuebambus.

 

Og lige en tilføjelse: Køb så vidt muligt grus, foder osv på nettet da der er større udvalg end i butikkerne og til en billigere penge.

Www.zooplus.dk er en rigtig god side. Der handler jeg hvad jeg skal bruge og de har tit gode tilbud. Hvis man er lidt skarp til tysk så køb på www.zooplus.de. Det er nøjagtig samme side men du sparer en hel del (moms) hvis du selvfølgelig køber nok så du slipper for Porto.

 

Beklager det laaaaange svar men håber du blev klogere :-)

Redigeret af Sandra
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja nogen er til RAW. Jeg har nu haft katte I mange år, og selvom mine selvfodrer sig med mus og fugle, så har jeg ikke grund til, at mine katte skal have sindssvagt dyrt foder. Jeg synes, man skal prøve sig frem. Vi er landet på Super Premium, det trives mine på. Engang trivedes de også på Møllerens. OG?! Foder er efterhånden religion. Det vigtigste er: Skift foder meget langsomt- helst over en uge/14 dage. Ellers kan kitten hurtigt få diarré. Hvad jeg mener er godt- er ligegyldigt, prøv det og se. Dyrt foder er ikke altid det bedste, men prøv det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvfølgelig skal din kat have RÅT kød. Katten er om nogen et rovdyr der stadig jager og spiser, hvis den får chancen. Du skal bare huske, at det skal være RÅT kød og ikke hverken stegt eller kogt. Og det samme gælder f.eks. både kylling og fisk. Hvis man koger eller steger kødet, så bliver benene alt for porøse, og så kan de lave en frygtelig skade. Og ja, det er faktisk temmelig vigtigt, at katten også får ben. Det er med til at den ikke får tandsten og dermed dårlig ånde. Min kat har nu i tre år levet af råt kød og har ikke og har aldrig haft en eneste tandsten. Han bliver fodret med råt oksekød, kalun og også gerne rå frosne kyllingeunderlår. Hvorfor frosne? For så får han lov til at arbejde lidt for sin føde. Derudover så får han også, hvad han selv fanger af mus og fugle, da han er udekat.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Self. SKAL din kat ikke have råt kød. Det er et valg man tager.

 

Og katte må gerne få kogt kød, de må bare ikke få kogte ben, der er forskel.

 

Herhjemme kører jeg på Arion adult tørfoder blandet med Orijen (Kan ikke lige huske varianten), dertil gives der vådt og råt 2 gange dagligt, og forskellige snacks.

 

Af grus kan jeg anbefale det hvide/gennemsigtige (Kan self. ikke huske mærket) med blå kugler i, det støver ikke, er nemt at rengøre og når de blå kugler falmer i farven viser det at gruset nu har suget så meget urin op som det kan, også skifter man i bund.

 

Herhjemme skifter jeg ca. en gang om ugen, nogle gange hveranden uge (To kattebakker)

 

Som Sandra skriver kan man få kattegræs hvis de døjer med hårboller, man kan også købe foder der er designet til at minimere hårboller. Herhjemme har jeg en der til tider døjer med hårboller og der har jeg en stuebambus stående som hun jævnligt gnasker af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og disse alternativer giver tandsten og meget af det er kornprodukter, som katten ikke har godt af. Så jo selvfølgelig skal katten have råt kød. Den er et rovdyr, og sjovt nok lever rovdyr af råt kød i naturen.

 

Så må du jo selv lade være med at pådutte dine meninger på andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg pådutter heller ikke andre mine meninger, det står dem frit for at vælge om de vil fodre råt eller om de vil fodre tørt, vådt og råt eller hvad pokker de vil.

Jeg giver mine erfaringer videre, du skriver at katten SKAL have råt hvilket den ikke SKAL.

 

Jeg kører både tørt, råt og vådt, ingen problemer med tandsten og jeg køber sågar foder der ikke er proppet med kornprodukter. Tænk sig at det findes hva?

Samme med alle mine andre katte hvor der er kørt tørt og vådt, heller ingen problemer med tandsten. Faktisk har jeg aldrig haft en kat der var alvorligt syg. Alle mine katte har levet lange liv og er døde af alderdom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...