Hop til indhold

Min kat bider i hænder!


Recommended Posts

Hej

 

Jeg har en dejlig halv norsk skovkatkilling på 5 måneder som desværre til tider bider i vores hænder og går til angreb på vores fødder. Han gør det ikke aggressivt men kan komme stille og roligt op i sofaen, gå hen til vores hænder, og stille sætte sig over vores arm for så at begynde at bide. Mig har han rimelig respekt for så jeg kan i de fleste tilfælde sige til ham at han skal lade være eller kæle for ham i ansigtet og så lader han være, men det er en pestilens for min kæreste og vores datter, for han hører ikke efter hvad de siger. Det er også mig at han sover med uden at han bider eller noget. Det er lidt ærgerligt da de jo føler at de ikke har noget godt med ham, at de kun får hans dårlige vaner at føle. Er der nogen her som har nogen gode råd for hvad vi kan gøre. Han er i øvrigt lige blevet neutraliseret og der er ingen ændring i hans adfærd i forhold til de problemer vi har.

 

VH René

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette er en meget almindelig ting hos killinger.

Det er fordi han gerne vil lege med dig og måske keder sig.

I skal allerede nu lære den at det er forbudt ellers bliver den ved og det er ikke lige så sjovt at blive bidt af en voksen kat som en killing.

Mit råd til jer er at I skal huske at blive ved med at sige nej til den når den gør det og fjerne den.

Det er også en god ide at distrahere den med noget legetøj, da det kan være fordi den keder at den gør det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal lære ham, at han ikke må bide, ved at tage hænderne væk! Som det er nu, belønner du ham for unoden med kæl og opmærksomhed. Så væk med hænderne roligt, evt tag dem om på ryggen. Nej, jeg vil ikke snakke med dig, når du bider!

Det samme gælder mand og barn, det skal være konsekvent. Du behøver ikke at sige NEJ, eller FØJ- bare hold op med at lege med ham.

 

Jeg har éen der "dimser" på mig med poten, og det har jeg desværre fastholdt hende i, ved at belønne det. (Mad, udlukning eller opmærksomhed) Det er irriterende, men min egen fejl- så afledning med belønning er ikke altid løsningen! :P

 

Det virker til gengæld udmærket på små, der vil lege med ledninger: Se det her, må du GERNE lege med. Vi har tonsvis af ledninger (familien NØRD), men vi har aldrig haft problemer med ledningsbideri eller klohvæssen i de dyre højtalere...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal lære ham, at han ikke må bide, ved at tage hænderne væk! Som det er nu, belønner du ham for unoden med kæl og opmærksomhed. Så væk med hænderne roligt, evt tag dem om på ryggen. Nej, jeg vil ikke snakke med dig, når du bider!

Det samme gælder mand og barn, det skal være konsekvent. Du behøver ikke at sige NEJ, eller FØJ- bare hold op med at lege med ham.

 

Jeg har éen der "dimser" på mig med poten, og det har jeg desværre fastholdt hende i, ved at belønne det. (Mad, udlukning eller opmærksomhed) Det er irriterende, men min egen fejl- så afledning med belønning er ikke altid løsningen! :P

 

Det virker til gengæld udmærket på små, der vil lege med ledninger: Se det her, må du GERNE lege med. Vi har tonsvis af ledninger (familien NØRD), men vi har aldrig haft problemer med ledningsbideri eller klohvæssen i de dyre højtalere...

 

Tak.. det er sådan set også det at vi gør men vi må jo bare forsætte det gode arbejde!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Ja det er jo desværre et problem som vi ser af og til, når mennesket ikke har fået tilordnet katten ordentligt i hjemmet. Den har højst sansynligvis fået for lang line, og der har ikke været nogle konsekvenser når den har lavet noget slemt. Det ville selvfølgelig være synd at aflive den, så jeg har et par råd til dig du evt kan prøve.

 

1: For det første så handler det om konsekvenser for en kat. Du skal ikke slå den hårdt, men man må gerne lige markere at mennesket bestemmer over den, med et lille puf i numsen og råbe nej.

2: Man kan gå lidt mere hårdt til værks og købe et strøm halsbånd. Det betyder når den kradser har du en trådløs sender, som giver den et lille stød(som selvfølgelig ikke skader den). Derefter gør den det ikke mere.

3: Man kan også sætte en lille hårdbøjle på katten, hvergang den laver noget slemt. Så får både mennesket og katten noget sjov ud af det. Det er jo også vigtigt at kræet og mennesket griner sammen.

 

Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og du får rettet katten til, så mennesket ikke skal være bange for at være i ens eget hjem. Det kan være forfærdeligt ikke at vide hvornår næste angreb kommer.

 

Mvh Katteopdrageren/tilretteren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det er jo desværre et problem som vi ser af og til, når mennesket ikke har fået tilordnet katten ordentligt i hjemmet. Den har højst sansynligvis fået for lang line, og der har ikke været nogle konsekvenser når den har lavet noget slemt. Det ville selvfølgelig være synd at aflive den, så jeg har et par råd til dig du evt kan prøve.

 

1: For det første så handler det om konsekvenser for en kat. Du skal ikke slå den hårdt, men man må gerne lige markere at mennesket bestemmer over den, med et lille puf i numsen og råbe nej.

2: Man kan gå lidt mere hårdt til værks og købe et strøm halsbånd. Det betyder når den kradser har du en trådløs sender, som giver den et lille stød(som selvfølgelig ikke skader den). Derefter gør den det ikke mere.

3: Man kan også sætte en lille hårdbøjle på katten, hvergang den laver noget slemt. Så får både mennesket og katten noget sjov ud af det. Det er jo også vigtigt at kræet og mennesket griner sammen.

 

Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og du får rettet katten til, så mennesket ikke skal være bange for at være i ens eget hjem. Det kan være forfærdeligt ikke at vide hvornår næste angreb kommer.

 

Mvh Katteopdrageren/tilretteren.

 

Mht. punkt 2 er du da fuldstændig syg oven i dit hoved. Det er dyrplageri ud over alle grænser og desuden er det strengt forbudt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan skubbe katten væk/nægte at tage sig af den. Stød mv er totalt uacceptabelt! Højest lidt vandsprøjten- selvom det ikke vil virke på klohvæsning I højttalere. Højttaleren kan ikke tale vand.... Vi nejer, skubber væk og burger afledning. Og nej, vores er ikke katte-engle med upåklagelig adfærd. De ved dog, når vi ikke er tilfredse! MvhPinny

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

katteopdragelse er ikke nemt, idet dyret er så selvstændigt. Men strøm og andre former for vold mod dyret er ikke en holdbar løsning, men nærmere dyremishandling. Synes man skal gøre alt for at kommunikere med dyret istedet for at komme med sådanne konsekvenser. Er enig i pinny i hendes måde at opdrage på, men mener ikke altid at det gør forskellen. Det kommer meget an på kattens natur om den i det hele taget kan/vil ændre adfærd. I mange tilfælde er man næsten nød til at lære at leve med dyret "fejl".

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...