Hop til indhold

Udekat til indekat?? Hjælp!


Kristina

Recommended Posts

Hej alle sammen (:

 

Jeg har en stor norsk skovkat på 3 år, som fra killing har været udekat.

 

Problemet er at jeg grundet uddannelse er nødt til at flytte, og det bliver i lejlighed.

 

Der er to muligheder, enten kan han blive boende hos mine forældre, ellers kan jeg tage ham med og gøre ham til indekat. Her virker det umiddelbart indlysende at han bare skal blive boende, men det er bare ikke så nemt.

 

Det er min kat, og det er han absolut ikke selv i tvivl om, det er kun mig der dur, han vil ikke holdes af andre end mig og han er altid der hvor jeg er og han er på mit værelse hvis jeg ikke er hjemme.

 

Det eneste tidspunkt jeg høre ham sige noget er når han ikke kan finde mig, hvis døren ind til mit værelse er lukket, så piver han til han bliver lukket ind.

 

Jeg har hørt flere sige at inde katte i lejlighed har godt af selskab fra en andet kat, men vi har en kat mere, og den gider han slet ikke have noget at gøre med..

 

Han er utrolig rolig og doven, det er ikke ofte han vil lege og jeg ser ham sjældent løbe rundt. Han er ude hver nat, for eller vågner han og vil ud kl 5 mere eller mindre præcist.

 

Jeg er rigtig glad for min kat, jeg vil bare gøre det der er bedst for ham, men jeg føler faktisk at i det her tilfælde er det synd for ham hvis jeg lader ham blive uden mig.

 

Hvad synes i?

 

Mvh Kristina

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej

 

Tillykke med det nye hjem:-)

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg du skal lade ham blive hvor han er. Ikke fordi det er synd at flytte ham, men det er synd at han pludselig skal være indekat, efter at have været vant til at komme ud. Jeg tror han vil få rigtig svært ved at finde sig til rette med at blive lukket inde og ikke kan komme ud som han er vant til.

Har selv haft en hankat der var vant til at komme ud. Da jeg flyttede i lejlighed hvor han ikke havde den mulighed blev han urolig og rendte forvirret rundt i hele lejligheden, jeg kunne ikke have døren ud til gangen åben, ikke en gang ganske kort, før han stormede af sted for at komme ud.

Hvis han er vant til at være ude om natten, vil han uden tvivl fortsætte med at gøre opmærksom på at han vil ud, også kl fem om morgenen;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg synes altså det er et enormt subjektivt spørgsmål, fordi det skifter lidt fra kat til kat. Jeg havde selv en hunkat, som i længere tid udelukkende holdt sig indendøre, indtil jeg temmelig modvilligt lod hende komme ud, da hun var omkring 4-5 måneder gammel. Men hun gik så sjældent ud. Hun gik kun ud i 15 minutter ad gangen, eller når jeg gik ud med skraldespanden, eller når min far gik tur med hunden. Min far havde egentlig insisteret på at hun skulle blive boende hjemme, og at han generelt ville tage hende til sig, da jeg flyttede i lejlighed, så det gik jeg med til. Men min far fik hende ikke steriliseret i tide, og så var det pludselig min kat igen, for det gad han ikke have med at gøre :) Så jeg måtte jo tage hende med i lejligheden mens hun var drægtig, og det kan selvfølgelig godt være at det bare var hendes symptomer der gjorde at hun meget nemt tilpassede sig det at være indendøre, men hun havde i hvert fald ikke noget imod det.

 

Men hvis katten er rigtig meget ude, så er jeg enig i at det ville være synd at tage katten med i en lejlighed. Mit tilfælde var specielt fordi katten holdte af at være indendøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har så- modsat haft vilde udekatte, der blev tamme- og kan VI så få lov at blive INDE- tak! Sofaen er ret nice!

Men en tamkat, der har været vant til at komme ud- du må næsten prøve det af.

Mine egne inde/udekatte bliver hyperaktive, hvis vejret er for dårligt (regn og blæs), så de ikke vil ud. Så GUNGRER de rundt -også efter hinanden, og er i vejen- irriterende.

 

Jeg vil hellere have en udekat ind, som tam- end en tam ind, hvis den er vant til at kunne gå ud.

Men katte er FORSKELLIGE, hvad 12 ud af dusinet gør- så er der 5-6 andre, der er helt anderledes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...