Hop til indhold

Min kat snakker.


Melina

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg er blevet "mor" til en dejlig (stor) killing på 16 uger. Hun er enormt kælen, men også virkelig legesyg og leger med alt andet end hendes legetøj, hvilket jo ikke rigtig var meningen. Hun farer rundt i lejligheden og lejer tag-fat med alt hun lige kan få poterne i. Jeg har prøvet med sådan en "vandspray", når hun laver noget hun ikke må, men jeg synes ikke rigtig det virker for mig - men måske jeg bare skulle give det lidt tid.

 

Nå, men mit egentlige problem er, at hun miav'er KONSTANT. Jeg ved ikke så meget om katte, og har tænkt lidt på, om det har noget med løbetid at gøre, men så vidt jeg jeg har forstået, så er det ikke lige årstiden for løbetid. Hendes Miav'en er helt klart værst når jeg skal ud af døren. Jeg ved at hun fik lov at gå ude hos dem jeg fik hende af, så jeg tænker at det nok har noget at gøre med, at hun gerne vil ud, men jeg vil helst ikke have hende til at rende udenfor.

 

Så hvis i har nogle råd til hvordan jeg slipper af med hendes miav'en og jagt i min lejlighed, ville jeg blive meget glad.

 

På forhånd tak.

 

Melina :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er lige præcis det med, at hun fik lov til at være ude der er problemet. Hun kan slet ikke få brugt nok energi indenfor. Nu er hun så heldigvis kun 16 uger, så hun kan godt vænnes til at være en indekat, men det tager altså tid. Og med tid mener jeg måneder. Det er meget svært at gøre en udekat til indekat. Den har jo været vant til at gå på opdagelse over et stort område, og nu er den lige pludselig spærret inde på et lille område i din lejlighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt naturligt for en killing at spurte rund og jage alt muligt. Normalt ville den gøre det ude, men da den kun er inde bliver det altså i din lejlighed :) Jeg syntes at det ville være forkert at forhindre hende/skælde hende ud for at fare rundt - hun har jo bare meget killinge energi hun skal af med. Jeg tror også at hendes miaven skyldes frustration over gerne at ville ud. Du kan evt. tage hende med ud i sele eller gøre meget for at aktivere hende i lejligheden. Har du overvejet at få en killing mere? Klikker-træning er også en rigtig god mulighed for at aktivere en kat (du kan google emnet og se videoer om hvordan man gør på youtube).

 

Håber du og killingen finder ud af det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg vil lige tilføje at en kat er i løbetid meget ofte, der er ingen 'årstid' for det. Dog om vinteren stopper det i nogle måneder, men hvis det er en inde kat kan cyklussen sagtens være blivende, og holder altså ikke pause i vinteren. En kat er ca. i løbetid hver 22 dag. Nogle katte er så længe i løbetid at der kun er 5 dages 'pause' hvor de altså IKKE er. MEN jeg ved så ikke, om den kan komme i løbetid når den kun er 16 uger gammel, og overstående besvarelser kan have ret i det med energien :)

 

Jeg vil IKKE anbefale at gå tur med din kat, iflg Kattens Værn er det et no-go, da en kat IKKE er en hund og ikke går tur på samme måde. Kattens værn siger faktisk, at det strider fuldstændig imod dens natur, da en kat godt kan lide at snige sig rundt og gemme sig i buske :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...