Hop til indhold

lov om chip /øremærke af kat


janinna

Recommended Posts

Der er krav om mærkning, hvis katten skal kunne sygeforsikres- eller er udstillingskat, ellers ikke!

 

Jeg fik i starten alle mine øretushet ifb med neutralisering, men det kunne jeg have sparet. I sorte øren er tushen umulig at se, og hvis katten fx er påkørt, er det ikke mange, der: 1) ser efter øremærket, 2) overhovedet opdager/tager sig af, at de har ramt en kat 3) chip kan kun aflæses ved dr. dyr

 

Siden min Malle-kat forsvandt ved højlys dag fra alle killingerne (hun var så MEGET mor og passede enormt godt på dem!), har jeg opgivet mærkning.

 

Min gamles øretush var forresten ulæselig få måneder efter, og af de katte i registret, nummeret *kunne* tydes til- er den eneste rød-hvide, ikke min. Og jeg har desværre forlist hans kvittering. Så om der står N, Y eller X er spørgsmålet, jeg kan ikke se det.

 

Mine kan ikke gå med halsbånd, de taber dem (gamlen spænder det op!), og ellers får de det placeret med et ben over, med spændet i munden (!) eller det ligger bare. Det er næsten dyrere end tush/chip på den måde! :)

 

Mine kommer på "ALLEKALD" (dvs jeg siger "MIIISSE MIISSE MIIISEEER" og rasler med tørfoder- og ligner en generel idiot). De kommer også på deres navne.

Allekaldet er indlært, mens de var små/yngre og belønningen var lidt foder i skålene, de særligt gerne vil have: lidt tun i olie, frikadelle, torskerogn, makrel- eller dåsemad. Det virker: De kommer som jeg har trykket på en ringeknap!

 

Det genindlæres 1-2 gange årligt. Men det kan de huske.

 

Jeg har to gange mistet neutraliserede katte, der var som sunket i jorden. De 4 kom hjem igen, men alle resten gjorde ikke! 2 af dem var tushet.

 

Så- medmindre katten er tydelig racekat- eller indekat, ville jeg spare mærkningen. Medmindre man vil sygeforsikre (som er en god idé med unge dyr, de lidt ældre dækkes alligevel ikke...)

 

Mvh

Pinny- med frilandskatte...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...