Hop til indhold

Hjælp - min kat løb væk fra sommerhuset :-(


Eva Lind

Recommended Posts

Vi er netop kommet hjem fra en uge i sommerhus i Skallerup Klit og havde for første gang valgt at tage vores katte med. De har før været med i en andet sommerhus, hvor de under opsyn lærte området lige omkring huset lidt at kende og tydeligt nød det.

Denne gang var de lidt mindre modige, måske fordi der er meget tæt og høj klitbevoksning og holdt sig stort set til sommerhusets terasse! Onsdag aften - på fjerdedagen - lukkede vi Feline ud til det vi troede skulle være en mundfuld luft. Vi holdt ikke konstant øje med hende og pludselig var hun væk! Vi gætter på at hun er blevet forskrækket over noget og derfor er løbet vild i panik. Det eneste spor vi fik af hende, var en henvendelse aftenen efter, fra et sommerhus ca. 200 m. derfra, hvor hun havde været 2 gange den dag (mærkeligt - de havde hund!) 5 min efter hun var set ved sommerhuset om aftenen var vi på stedet og ledte og kaldte i 2 timer - uden resultat. Måske var hun for bange til at komme frem - måske var hun allerede løbet for langt væk til at kunne høre os.

Vi ledte, kaldte, raslede med kattesnackdåse i området - med en radius på ½-1 km - delte 100 efterlysningssedler ud og efterlod sommerhuset med mad, kattebakke og kattehynde på terassen og en bøn til de nye lejere om at at holde øje. I

morgen indrykker vi en efterlysning i Vendelbo Posten.

Hvad kan vi mere gøre?

 

Jeg beder om gode råd, opmuntring og evt. solstrålehistorier (og ikke "I skulle aldrig have taget kattene med" - det ved vi af smertelig erfaring nu!)

Vh Eva

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Eva,

 

Er bosat I Frankrig og har fundet en post på et fransk forum som jeg vil prøve at gengive her. Ved ikke om du kan følge metoden da det kræver at du befinder dig der hvor hun blev væk fra.

 

En kat der bliver væk befinder ikke nødvendigvis langt fra der hvor den er løber fra. Generelt befinder den sig i en radius på mellem 250 til 300 meter fra det sted den blev væk fra. Du siger jo også netop i din besked at hun blev set 200 m fra sommerhuset. Det er jo sådan set ikke så langt væk men katte lever i en verden af lugt og lyde og kan faktisk nemt blive væk selvom de ikke er ret langt væk netop fordi de pludselig ikke kan genkende lugtene og lydene. En kats første reaktion i en sådan situation er at blive forskrækket og gemme sig. Jeg er ret sikker på at det er derfor hun ikke kom da i kaldte på hende ved det andet sommerhus.

 

Metoden jeg har læst om går ud på at man skal kalde på katten fra det sted den er blevet væk fra. Du skal kalde på den om aftenen når mørket falder på - det er bedst om aftenen da alt er stille om aftenen og din kat vil således lettere kunne høre din stemme selvom den er længere væk og den vil nemmere turde forlade sit gemmested om aftenen når der er stille, ingen biler, mennesker der går rundt, legende børn osv. Du skal kalde med høj, klar, tydelig men rolig stemme i mindst fem minutter. Efter de fem minutter holder du pause i 15 til 30 minutter hvorefter du begynder at kalde igen i fem minutter. Du skal gentage dette mindst fem gange gerne flere. Generelt vil katten allerede den første aften høre dig men vil generelt väre for forvirret/forskrækket til at begynde at forsøge at finde hjem. Fra nummer to aften vil katten prøve at pejle sig ind på hvor din stemme kommer fra og vil bruge din stemme som en slags GPS til at prøve at finde tilbage til dig. Det er derfor det er vigtigt at du bliver ved med at kalde så katten forstår at den kan stole på og bruge din stemme som hjælp. Det er ikke sikkert katten kommer de første par dage, Du skal huske på at den befinder sig paa et ukendt sted, er bange, sulten og måske svækket. Man må helst ikke bevæge sig væk fra der hvor katten er blevet væk og kalde da det vil forvirre katten. Hvis man alligevel gør det skal man kalde fra yderkanten af cirklen og ind - det vil sige at du starter længst væk fra huset med at kalde og så gradvis i radius närmer dig huset og kalder igen så katten ved hvilken retning den skal gå.

 

Hvor lang tid der så går inden katten kommer hjem er meget forskelligt - det kan være fra et par dage til en måned, rekorden skulle være på tre måneder. Ved ikke om det kan lade sig gøre for dig at bruge denne metode men nu har du i hvert fald ideen.

 

Håber I finder hende igen. Jeg krydser fingre. Hold os endelig opdateret.

 

Venlig hilsen Helle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...