Hop til indhold

Min killing har pludselig ændret adfærd ?


Mede89

Recommended Posts

Hej der ude...

Jeg er lige blevet katte ejer til en skøn lille killing, der ind til i dag har leget og været en rigtig lille vild basse. Dog har hun nyst meget lidt - det problem har jeg google mig frem til at så længe hun ikke har ændret adfærd, kunne hende immun forsvar selv hamle op med det. men I dag har hun så ikke ville spise eller drikke. Hun leger ikke, vil ikke sove, hun spænder ikke som hun plejer når man snakker med hende.. Hun har bare sat sig op i hendes transport kasse hvor hun sidder og små miaver.. Alt i alt er hun en anderledes kat, det bekymre mig.

Som sagt har jeg næsten lige fået hende, kan det være en reaktion på at hun ikke længer er ved hendes mor og de andre katte hun er opvokset ved ?

Er der nogle der har haft ligne adfærd ved deres katte ?

Mvh. Mette

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er et tegn på- at hun skal til dr. dyr i en fart!

 

Du kan, hvis du har- give kogt afkølet vand med lidt glucose (fås ved bagetingene i supermarkedet) + salt, 1 spiseskefuld glukose pr ½ liter og 1 tsk salt pr liter. Gives med en engangssprøjte- 2-4 ml/time. Tilbyd opblødt killinge tørkost og A38 (bare lidt)

 

Nysen og snotten er som regel tegn på kattesyge, manglende appetit er værre!

 

En slatten kat er syg.

Killinger skal have god muskeltonus (spænding), klare øjne og næse, pæn pels- ikke være skarpe i ryggen/vommede. Ikke snotte/nyse.

 

God bedring til det lille myr- hvor gammel er han/hun- og hvor har du den fra?!

 

Har den tynd mave, har du fået vant foder med? Diarré (kan skyldes kattesyge og pludseligtt foderskifte- og det er så nedern! Dyr fra rask til på gravens rand på uhyggeligt kort tid)

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mette

 

Killinger kan godt reagere med sygdom efter et par dage i et nyt hjem Det er stressende for en killing at flytte hjemmefra og samtidig er et nyt miljø en udfordring for immunforsvaret. Har du andre katte? Hvis du har kan de nemlig også bidrage til at udfordre en ny killings immunforsvar da de kan bære på forskellige infektioner som killingen er modtagelig overfor.

Du kan prøve at få noget mad og væske i killingen. Som Pinny skriver så skal killingen til dyrlæge - hvis ikke idag så senest imorgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej :) Tak for jeres svar .. Men det hele blev faktisk meget bedre med hende siden jeg havde lavet oplægget.. Hun sov i hendes transporter i ca. to timer (som hun ellers ikke har brugt før, da hun fortrækker en stol) Da hun vågnede, blev hun lige så stille sig selv igen, hun begyndte at ville snakkes med en, hvor hun selv opsøgte en ved at kravle op til en, hvorefter hun begyndte at spænde når man aede hende, så fik hun mad og vand.. hvorefter hun sov lidt mere.. I nat og i dag har hun været den vildbasse som hun plejere at være..

Har dog for en sikkerhed bestilt tid ved hendes dyrlægen, bare for at tjekke op på det nysene hun har lidt af, som dog er blevet bedre i dag og bare for at være sikker på hun er som hun skal være.

Blev bare bekymret for hende, da hun pludselig ikke havde spist det meste af dagen, da hun ikke ville lege, som ellers plejer at været et hit, hun ikke rigtig kunne finde ro og bare gik og miavet, som hun gør meget sjældent.

 

 

Pinny: Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal bruge opskriften på, bare hvis jeg fik brug for den senere :) .

Jeg har hende fra et privat hjem der arvlede lidt på hendes katte mor. Hun er ca 15-16 uger. (født 4 april). Hun er slet ikke tynd i hendes mave, fik lidt killing start foder med til hende, af hende jeg købte hende af, købte noget ved dyrlægen der dog ikke var samme mærke, dyrlægen sagde dog at det nok skulle gå så længe jeg blande halvt og halvt til at starte på, så hendes mave lige kunne vænne sig til det. :) .

 

A. pedersen: Jeg har ikke andre katte, men hun er opvokset med hendes forældre, 2 søskende og to andre katte og nogle hitte killinger de havde taget i pleje + lidt hunde.

Redigeret af Mede89
Link til kommentar
Del på andre sites

Opskriften er nødhjælp, hvis man bor ude på landet, hvor vagtdyrlægen ikke kommer/ikke kan nås. Det er primært til diarré, men nu kan killinger ikke undvære mad og væske særligt længe.

Voksne katte må ikke være uden foder i max. 1 døgn.

 

Jeg skrev det, for jeg har oplevet så meget... Dårligt.

 

Med helt små - kan det være en god idé at have kattemodermælkserstatning på lager. Det fås på apoteket- og i visse dyrehandler.

Husk: Selvom vandet skal være kogt! Så skal det ned i 40 grader før det blandes med mælkepulveret. Det kan herefter køle i vand/køleskab.

 

Spisetemperatur til helt små er: hæld lidt ud på indersiden af håndleddet, det må hverken føles varmt eller koldt.

Til lidt større må det gerne være lidt køligere- ikke koldt.

 

Husk god renlighed med skåle og bakker.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Nysen kan være tegn på orm, herpes og andet. Derfor bør man faktisk ikke anskaffe sig killinger, der nyser. Selvom det går i sig selv, kan killingen være "rask smittebærer". Det kan betyde, at hvis den selv får små- kan de blive syge.

 

I værste fald kan katten udvikle FIP, der ikke smitter, men som katten dør af. Det er en coronavirus, som næsten alle katte får, det giver forkølelse- og i værste fald muterer virus til FIP, der giver bughindebetændelse.

 

Det er næsten umuligt at undgå-, når virus er muteret! men trin éet er få en RASK killing.

 

Hvad der får virus til at mutere, er umuligt at bedømme. Der kan ikke vaccineres herimod. Men killinger, der får godt foder- og ikke er syge ellers/svækkede- er et bud.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...