Hop til indhold

Perfekt alder for neutralisering?


TiCe

Recommended Posts

Jeg skal som jeg har skrevet i min præsentation have en ny hankilling her i maj måned. Indtil for nylig har jeg troet at en hankat skulle kastreres når han var ca. 6 måneder gammel. Mener at have læst det et eller andet sted. Men nu har jeg så set flere steder alt fra avlere til internater der neutralisere kattene mens de er killinger og nogle steder inden de kommer ud i nye hjem (går ud fra de så er 12 uger). Men hvornår er det "bedst" at få neutraliseret sin kat? Er det kun alderen eller er der andre ting der spiller ind?

 

Håber jeg kan få nogle svar og at det ikke er et af de mere farlige spørgsmål ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke der findes en perfekt alder for kastration. Det er meget individuelt hvad dyrlægerne foretrækker og har bedst erfaring med. Nogle er meget imod at kastrere helt unge dyr, mens andre foretrækker dette. På den dyreklinik hvor jeg arbejder ser vi helst at dyrene vejer omkring 2 kg før de kastreres.

Dyr der kastreres unge (omkring eller før 12 ugers alderen) har en tendens til at blive mere langlemmede end andre. Det skyldes at testosteron (som jo dannes i testiklerne) er med til at lukke vækstzonerne i knoglerne. Når testosteron så fjernes, ja så går der lidt længere tid før vækstzonerne lukker og katten vokser altså mere end den ellers ville have gjort.

Jeg har selv en han der er kastreret som 12 ugers og han er langlemmet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil personligt være ked af at vente for længe med at neutralisere - en killing har nemmere ved at komme sig efter narkosen end en voksen kat. Og hvis en hankat først tillægger sig vanen med at strinte er det ikke sikkert den forsvinder ved at neutralisere ham.

 

Mine tre som er ordnet ved 12ugers alderen er i en dejlig størrelse. Den ældste på snart 2år vejer sådan et skud i tågen omkring 7kg. Og han er ikke fed. De to unge (sidst ordnet) fra 20/7-2011 vil jeg skyde på vejer omkring 5-6kg for hannen og 4kg for hunnen. Dette er husmissere. Folk tror ikke på mig på udstillingerne at det er huskatte grundet deres størrelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har heller ikke noget imod tidlig neutralisering. Er enig i at killinger kommer sig hurtigere end voksne katte, men det behøver jo ikke være enten 12 uger eller >1 år. Man kan jo også neutralisere ved 5-6 måneders alderen....jeg tror at de killinger kommer sig lige så hurtigt som en killing på 12 uger :)

 

 

Det kan godt være, men som opdrætter, neutralisere jeg alle de killinger der kommer ud som ikke sælges til en opdrætter. Også for at være sikker på der ikke lige pludselig kommer kuld på de solgte killinger, for nye ejere for sjældent neutraliseret deres kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...