Hop til indhold

Katte fødsel


Sjaask

Recommended Posts

Hej folkens, jeg skriver dette indlæg da jeg er i tvivl om hvorvidt jeg bare skal holde mig tålmodig og vente, eller bestille et kejsersnit.

 

Min hunkat begyndte at få veer lørdag nat kl 4:45, her sad jeg så og aede hende indtil hun forlod sin liggeplads, for at gå ind i hendes transportkasse. Da graviditeten kom lidt som en overraskelse havde hun endnu ingen fødekasse, så jeg fik hurtigt min nabo til at skaffe mig en papkasse som vi lagde et håndklæde i.

Hun gik frivilligt op i kassen og blev liggende der med veerne.

 

Ca. kl 8 begyndte hun at presse en rødlig væskebobbel ud, og da det er vores begges første graviditet gik jeg straks i panik da jeg under min research kun havde læst om en gennemsigtig bobbel. 2 timer efter var bobblen kommet ud (ikke sprunget), og det viser sig så at boblen var en stor bobbel hvor den yderste del var rød og den bagerste del gennemsigtig. Hvad der nu fik mig til at gå i panik var at det lignede at hun sammen med boblerne var ved at udskille sin egen tarm, så jeg ringede straks til dyrelægen.

Han mente at det kunne være en hinde som jeg skulle forsøge at skubbe tilbage ind i hende. Jeg prøvede men hun protesterede og jeg fik dyrelægen ud på besøg.

 

Han fortalte at det var mystisk fordi at det hun hade udskilt indikerede at hun allerede havde født en killing, da det var halvdelen af dens fosterblære, og moderkage.. men jeg jeg havde som sagt holdt øje med hende hele tiden og var derfor 100% sikker på at der ikke havde været nogen killing ude.

Han mærkede inde i hende og konstaterede at der ikke var nogen killing lige ved åbningen, og mente derfor at den måtte være blevet presset tilbage i hende og nu svømmede rundt derinde. Han stak hende derfor en sprøjte og bad mig gå en tur på en times tid.

 

Hun fik sprøjten kl 12:03. (Søndag) Og jeg fik afvide at jeg skulle lade hende om det selv, og hvis der ikke skete noget indenfor 24 timer, skulle jeg bestille kejsersnit.

 

Jeg kom tilbage efter en times tid og holdt mig nu (efter lægens anvisning) på afstand af hende.. Kl 22 fødte hun en død killing på gulvet hvorefter hun forlod den og gik tilbage i hendes fødekasse. Her hvilede hun i flere timer.

Jeg tog mig en hurtig lur, og vågnede kl 4:00 (natten til mandag) hvor jeg spottede endnu en død killing på gulvet.

 

Siden da har hun hvilet sig hele dagen, men kan af og til finde på at skifte lokation. Lige pt har hun placeret sig foran vandskålen.

 

Jeg synes selv at jeg sidder i et dilemma, da lægen sagde at jeg skulle bestille kejsersnit hvis der ikke skete noget, godt nok har hun født to døde killinger, men er det ikke en LANG graviditet?. Og er mellemrummene mellem de to killinger ikke LANGE?.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft ringet til dyrelægen igen som fortalte mig at det muligvis var fordi hun var gået over tid, killingerne var også ret store.

Jeg fik besked på at give hende noget godt at spise (gjort, men hun nægter at indtage det) og ellers lade hende være til i morgen.

 

Status lige nu: Ingen veer og hun ligger og sover.

Link til kommentar
Del på andre sites

Han sagde også at det var lang tid :(

Kl 18-18-40 fødte hun endnu en død killing.

Det er drøn ærgeligt at de alle er døde, men lige nu er jeg bare lettet over at jeg formodentlig kan se dét som et tegn på at de i det mindste ikke sidder fast i hende og er risiko for HENDES helbred.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvad der skal ske :( Jeg prøvede at sove ½ time men vågnede af mareridt.

 

Jeg har besluttet at søge og søge efter en kørelejlighed der kan bringe hende på dyreklinikken i morgen. Hun har ikke spist siden lørdag eftermiddag, og somme tider virker det som om hun går i trance og bare stirrer på vandet i vandskålen (hun drikker ikke af den).

 

Plejer man at kunne lave betalingsaftaler med dyreklinikker? Jeg studerende med kun 160 kr tilbage til denne måned, men hvis der er mulighed for afbetaling vil jeg betale hvad som helst for at hun klarer den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ej hvor er det dog en ubehagelig oplevelse. Føler med dig og din kat. Håber at alt er blevet bedre her til morgen. Katte skulle have rimelig sarte maver og de har derfor behov for at spise hver dag, ellers kan de vidst blive syge. Syntes virkelig at du skal tage til dyrlægen og prøv at få noget mad og vand i hende.

Er sikker på at du godt kan vente til næste måned med at betale beløbet, men hvorvidt man kan betale over en længere periode, ved jeg ikke

Held og lykke

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg afleverede hende hos dyrelægen i dag kl 8. Dyrelægen sagde at hun havde fået betændele i livmoderen og var stærkt svækket pga væskemangel.

Hun frygtede at væskemanglen ville/havde ført til at hendes nyrer bryder sammen, så hun beholdte hende og har nu lagt hende i drop.

Jeg har fået besked på at tage hjem og vente til at de ringer til mig.

 

Hun sagde at hvis den er helt gal med nyrerne så dør hun, men hvis nyrerne ikke er så gale så vil hun blive stereliseret.

Jeg skal af med ca. 3500 (det med dyrelægebesøget inkluderet), og hun ville høre sin chef med hensyn til betalingen.

 

Nu er der ikke andet for end at vente.

Link til kommentar
Del på andre sites

Skinke er hjemme igen :) Blodprøven sagde at nyrene var i orden, men hun var ved at udvikle gulsol samtidigt med hendes livmoderbetændelse.

Så nu er hun blevet stereliseret, skal tvangsfodres og have penicilin.

 

Om 10 dage skal hun op og have fjernet sting, så jeg er meget lettet, men åhh nu går bekymringerne om at hun ikke må åbne såret xD Jeg er vidst blevet ret pylret efter denne her omgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusinde tak for støtten, og hvor har det været rart at kunne skrive om det herinde.

 

Skinke spiste i dag sin første penicillin pille uden problemer, den er dog lidt sværere med mad og vand som jeg skal give hende med engangssprøjter.

Har i nogen idé om hvor meget vand og mad jeg skal tvinge i hende?

Sammen med pillen fik hun lige 8 ml vand og ca. 6 ml mad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Den mængde du giver hende er fin :)

 

Jeg vil gøre med ca halvandentimes mellemrum, altså vand og lidt mad.

En kat spiser jo mange gange mellem 15-25gange i døgnet, og lidt af gangen.

 

Det kommer helt an på, hvad man vænner dem til. Min kat spiser TO gange i døgnet. Plus hvis han fanger en mus eller lignende. En kat i naturen (altså en vildkat) spiser ikke hver dag. Det er absolut ikke hver dag en vildkat fanger noget, og når den endelig har succes (ca. hver tiende gang), ja så bliver der spist igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ringede til dyrlægen (igen igen ) og spurgte hende om hvor meget hun mente at Skinke skulle have, hun svarede "mindst 200ml", men at jeg helst skulle fordele det, da hun ellers ville kaste det hele op igen. Så nu har jeg lavet et lille skema hvor jeg krydser af at jeg giver hende 25 ml vand og 10 ml blendet vådfodder hver 2. time fra kl 7-23.

 

Jeg har fået besked på at komme op igen hvis hun ikke er frisk i morgen, så vil hun få et væskedepot lagt ind.

 

Puuha det her er en hård omgang. :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ringede til dyrlægen (igen igen ) og spurgte hende om hvor meget hun mente at Skinke skulle have, hun svarede "mindst 200ml", men at jeg helst skulle fordele det, da hun ellers ville kaste det hele op igen. Så nu har jeg lavet et lille skema hvor jeg krydser af at jeg giver hende 25 ml vand og 10 ml blendet vådfodder hver 2. time fra kl 7-23.

 

Jeg har fået besked på at komme op igen hvis hun ikke er frisk i morgen, så vil hun få et væskedepot lagt ind.

 

Puuha det her er en hård omgang. :(

 

Det er også den helt rigtige måde, at du gør det på, når katten er syg. Så er det helt klart bedst at give lidt ad gangen mange gange.

Link til kommentar
Del på andre sites

Skinke gik desværre bort i går.

Torsdag var hun til lægen hvor jeg fik afvide at hun havde det MEGET bedre, og at alt var på rette vej.

Fredag morgen kunne hun ikke stå på sit højre ben, så jeg tog hende til lægen igen. Under turen begyndte hun at få vejrtrækningsproblemer (turen varede 2 timer).

Da jeg ankom hos dyrlægen trykkede dyrlægen hende to gange på maven der gjorde at skinke kom med en ubehagelig lyd hvorefter hende hjerte stoppede. Øv :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...