Hop til indhold

Hvordan skal det tolkes?


Sjaask

Recommended Posts

Hejsa!

 

Jeg har pt to katte, en hankat og en hunkat (ikke stereliserede), og da min veninde skal i praktik i 3 måneder, har jeg sagt ja til at passe hendes stereliserede udekat i den periode.

For at kattene skal blive gode venner lader vi dem være sammen lidt af gangen i længere og længere perioder optil selve praktik-perioden, i dag er 2. gang.

 

Min hunkat holder sig pænt i baggrunden og driver den af, så hende er der ikke de store problemer med.

Men min hankat er en anden sag.. Han forfølger den nye kat, men holder sig på 1½ meters afstand, hvorfra han så

begynder at snakke til den. Han kommer med høje lyde der lyder lidt som "waaaauuuuuw" eller "aaauauauau" imens hans hale vifter kommer med nogle spjæt engang imellem.

Den anden kat holder bare øje med ham og brummer hvis han kommer for tæt på.

 

Skal jeg forsøge at stoppe min egen kat når han begynder at snakke, eller er det bare ham der prøver at afmærke sit territorie? Det skal nok lige siges at min hankat på ingen måder er aggressiv, og at han normalt er jordens største pivskid der kravler hen i et hjørne når jeg får gæster.

 

Mvh Pernille

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa,

 

Din kat er faktisk enormt vred/rasende, når den gør sådan.

Det han siger, er ikke egentlig "snak". Han råber og skriger, at det er HAM der bor her, og at den anden kat slet ikke skal prøve på noget.

For godt nok er han en pivskid, men en hankats territorium er ligeså helligt som en kvindes barn - han kan lige pludselig gå totalt amok, hvis ikke den anden kat viser sin underdanighed på en passende måde.

 

Dermed ikke sagt at det er umuligt at føre dem sammen. Men I skal nok være meget opmærksomme, og tage den med ro.

Husk altid at respektere, at det er din kats hjem. De andre er kun besøgende, som allernådigst får lov til at være der; indtil de bliver accepteret fuldt ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Aha okay :D

Er der noget bestemt jeg bør gøre for at formindske mulighederne for at min kat går amok?

Den anden kat ser ikke ud til at være videre påvirket, den har placeret sig på min dørmåtte og ligger nu der og sover med ansigtet vendt imod min kat som også ligger med lukkede øjne 5 meter derfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare kæl med ham og snak roligt med ham - vis ham at alting er i orden :)

Kæl også med den anden kat! Den skal bydes velkommen, og din kat må bare forstå at den anden også må være der.

 

Men magt-hierarkiet skal passes. Det kan du ikke gøre noget ved. Dette specielt meget, fordi din hankat ikke er kastereret.

De vil med garanti ryge i totterne på hinanden. Men næsten aldrig med skade på nogen af dem :)

Den nye skal have nogen bank, så han fra starten ved hvem der bestemmer.

 

Jeg har selv flyttet min maine-coon sammen med flere fertile katte, da jeg flyttede på landet. Tro mig, der bliver slåsset!

De slås kun indtil den ene giver sig, og forsøger at komme væk. Så bliver den jaget væk, og får besked på at holde sig i ro. Men efter et stykke tid (der kan måske gå lang tid), vil de begge vide hvor den anden er, og affinde sig med det.

 

Til min kats historie skal siges, at efter ca. et halvt år, begyndte min kat at overtage magten. Det var den der angreb de andre.

Og det endte med, at den ene af de herboende katte blev jaget væk. Den flyttede ;)

 

Det er derfor, i skal være opmærksomme.. Men som sagt tidligere, det er ikke umuligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Da jeg, med min kastrerede hankat, flyttede sammen med min kæreste, som har en ikke neutraliseret hunkat, var der også en helvedes ballade, især i de første 2 uger. Hun vogtede som en over ham, og jeg var gudskelov arbejdsløs så jeg var hans boduguard når han skulle på bakken eller spise.

Hun røg på ham et par gange, så der røg nogen totter, men de fandt ud af det.

Jeg blandede mig kun de få gange hun ikke stoppede igen og min kat skreg op! Jeg brugte, efter smertefuld erfaring+ en stivkrampevaccine og penicillinkur, en pude til at beskytte mig og sætte imellem dem. Derefter fjernede jeg straks hendes opmærksomhed med små godbidder som blev kastet hen over gulvet som skulle fanges.

I 3-4 uge havde hun vænnet sig lidt til ham, og de er nu fine venner og leger med hinanden...

Link til kommentar
Del på andre sites

Og jeg ville nok ikke turde at lukke den fremmede kat ud, når den nu kun er på besøg og måske ikke ser dit hjem som dens hjem. Jeg vile være bange for at den ville smutte. Men måske du har et rum der kunne være "dens", hvor den kan få lov at være lidt i fred, hvis den trænger til det? Men regn med at der nok vil flyve lidt totter på et tidspunkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har planlagt neutralisering i Maj, men skal passe den anden kat fra på lørdag af, så så let er det desværre ikke :D

 

Hvis de begynder at slås, bør jeg så lade dem slås, eller lukke den anden kat midlertidigt ud? (den kat jeg skal passe er udekat, det er min ikke).

 

Hvis du lukker den anden kat ud. Så er du helt sikker på ikke at se den igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har planlagt neutralisering i Maj, men skal passe den anden kat fra på lørdag af, så så let er det desværre ikke :D

 

Hvis de begynder at slås, bør jeg så lade dem slås, eller lukke den anden kat midlertidigt ud? (den kat jeg skal passe er udekat, det er min ikke).

 

 

Som andre også nævner, så ser du aldrig katten igen hvis du lukker den ud.

Den har endnu ikke fundet ud af, at den "bor" hos dig. Og som situationen er lige nu, så har den ikke lyst til at komme tilbage hvis du først lukker den ud.

Men hvis det er muligt at skabe et lille rum, hvor den kan få fred, så vil det være godt. Men det er en svær balancegang mellem at fratage den sin frihed, og at give den fred.

Det allerbedste ville være, hvis I kunne sætte en spærre op for jeres egen hankat - så den kan søge fred når den ønsker det, og komme frem når den ønsket det. Helt uden at I nødvendigvis skal åbne døre for den osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...