Hop til indhold

Spørgsmål om skånekost, foder og tynd mave


Sia-sofie Renee

Recommended Posts

Vi har 4 katte hvor 2 af dem har fået tynd mave. Den ene havde et problem med sin numse på et tidspunkt, hvor numsehullet var rødt og hævet. Vi fik hjælp fra kattens værn, som anbefalede en skånekost, som bestod af A38, kaffefløde og torskerogn, hvilket hjalp rigtig meget! Hævelsen forsvandt helt, heldigvis.

Nu har to pludselig fået tynd mave, og synes ikke rigtig denne skånekost hjælper?? Har læst at havregrød og kogte ris med kylling, eller fisk er godt mod det, men hvad ville I anbefale, som ville hjælpe bedst?

 

Vi har så tænkt på at skifte foder til noget, som ville være mere skånsomt til deres sarte maver, og fandt noget der hedder "Sanabelle Sensitive". Nogle som har erfaringer med dette foder?? Og hvad ville I anbefale som tørfoder til katte med sarte maver??

Udover tørkost, får de en gang imellem vådkost/paté med forskellige smag i, men ikke særligt tit.

 

Derudover tror jeg den ene har fået orm, så det skal der selvfølgelig gøre noget ved, når vi starter på den nye uge. Men når en har fået orm, skal de alle så behandles??

Link til kommentar
Del på andre sites

A38 er rigtig godt til dårlig mave. Jeg vil dog personligt ikke bruge fløde (katte kan ikke tåle mælkeprodukter i større mængder)

En lille smule HUSK i vandet kan også hjælpe.

Ellers som du selv er inde på så overkogte ris med overkogt kylling eller fisk.

 

Herhjemme lever alle mine katte på Sanabelle, og de trives rigtig godt. De får lidt forskellige varianter; Adult varianterne, Urinary, Grande, Hair and Skin og Dental - Light udgaven er de ikke så vilde med, men der kan godt spises lidt af den til tider.

Derudover får de også en masse forskellige fra Royal Canin (som jeg får fingrene i billigt)

 

Jeg vil klart anbefale at behandle alle for orm, hvis du har set tegn på det hos den ene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Foderallergi kan komme af alle slags fodre - det er ligesom med katte som med mennesker, nogen kan tåle det ene andre kan tåle noget andet.

Jeg har hørt om et tilfælde med en kat der var allergisk over for fodret, og det var en enkelt kat ud af flere i et hjem.

 

Ingen af mine har tynd mave, og ingen har problemer med allergi. Når man skifter over på et nyt foder fra dag til dag vil de fleste katte få tynd mave, derfor skal der en længere tilvænningsperiode til. F.eks. uge 1 tager man 3/4 gammelt og 1/4 nyt. uge 2 2/4 af hver og så uge tre modsat af uge 1, uge 4 kan man så gå 4/4 nyt.

 

Men ligesom der er mange mærker foder er der lige så mange holdninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

A38 er rigtig godt til dårlig mave. Jeg vil dog personligt ikke bruge fløde (katte kan ikke tåle mælkeprodukter i større mængder)

En lille smule HUSK i vandet kan også hjælpe.

Ellers som du selv er inde på så overkogte ris med overkogt kylling eller fisk.

 

Herhjemme lever alle mine katte på Sanabelle, og de trives rigtig godt. De får lidt forskellige varianter; Adult varianterne, Urinary, Grande, Hair and Skin og Dental - Light udgaven er de ikke så vilde med, men der kan godt spises lidt af den til tider.

Derudover får de også en masse forskellige fra Royal Canin (som jeg får fingrene i billigt)

 

Jeg vil klart anbefale at behandle alle for orm, hvis du har set tegn på det hos den ene.

 

Og A38 er ikke et mælkeprodukt?????

 

Det er det i allerhøjeste grad da.

 

Men du har helt ret i, at katte ikke skal have mælkeprodukter, da deres mave ikke kan tåle det. Det samme gælder i øvrigt for næsten alle dyr. Ko-mælk er KUN beregnet til kalve.

 

Den eneste mælk dyr kan tåle er den de får fra deres EGEN mor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og A38 er ikke et mælkeprodukt?????

 

Det er det i allerhøjeste grad da.

 

Men du har helt ret i, at katte ikke skal have mælkeprodukter, da deres mave ikke kan tåle det. Det samme gælder i øvrigt for næsten alle dyr. Ko-mælk er KUN beregnet til kalve.

 

Den eneste mælk dyr kan tåle er den de får fra deres EGEN mor.

 

Jo det er det, og derfor er der ikke grund til at give dem fløde også :) Så hellere risen eller HUSK'en

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...