Hop til indhold

Mærkelig Maine Coon???


Mullen

Recommended Posts

Hej allesammen

 

Jeg er ny herinde, og er stolt ejer af en Maine Coon pige. Jeg har læst og sat mig ind i rigtig meget om denne race, men syns altså hun er en anelse underlig ;)

Hun bliver et år D. 28 i denne måned. Jeg fik hende da hun var 7 mdr gammel hvor hun næsten lige var blevet neutraliseret og hun er passet med vaccine osv.

Da vi var oppe og se hende lå hun meget på sin plads. Hun kom ikke og kælede osv som de andre katte gjorde, men jeg tænkte at hun måske bare var lidt bange for fremmede. Jeg skød det hen, og endte med at hente hende en uge efter for jeg var HELT solgt.

Da vi kom hjem med hende var hun selvfølgelig meget nysgerrig og undersøgte det hele. Fandt hurtigt sin bakke og "sit" domæne med seng mad osv.

Men jeg synes ikke at hun opføre sig normalt og hun passer ikke rigtigt ind i hvordan den race "skal" være af sind og natur.

Jeg fik hende for 5 mdr siden, og hun er stadig temmelig reserveret. Hun er SLET ikke typen der kommer og putter hos mig. Når hun endelig kommer ligger hun kun ved siden af men ikke helt oppe af mig og ALDRIG på skødet. Hvis jeg tager hende op og løfter hende som man skal løfte en kat så piver hun og bliver helt stiv, og lige så snart man slipper hende så løber hun.

Når hun kommer og ligger ved siden af mig kan jeg godt nusse hende, men HELST kun i nakken og oppe på hovedet. Kommer jeg ned ved hendes mave så river hun eller bider.

Hvis man kommer hen til hende når hun går eller står på gulvet og man vil nusse hende så løber hun. Hun er faktisk nemmest at komme i nærheden af når hun sover.

Hun virker meget sky hvis man kommer med hånden foran hendes hoved og vil nusse hende, er hun ude ved sin seng og sin madskål så skynder hun sig hen for at spise hvis man går forbi hende.

Tag ikke fejl af at jeg ELSKER hende himmelhøjt, men jeg synes det er en højst besynderlig adfærd.

Ved ikke om hun er blevet underkuet af de andre katte hvor hun kommer fra og om hun er blevet skubbet væk fra madskålen osv. For hun virker slet ikke som om hun er blevet behandlet særlig pænt.

 

Nu er mit spørgsmål så:

 

Er der nogen der har nogen gode idéer til hvordan man gør hende mere rolig?

 

Skal måske også lige sige at hun er indekat - Og sommetider TOTALT damp og fiser rundt og hopper op og ned af alt (faktisk laver hun ret mange ulykker)

 

Nå men det var "lidt" fra mig - Håber på en masse svar :D

 

Hilsen en lykkelig (men forvirret) Maine coon ejer

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun er såmen ganske normal.... Katte er jo forskellige - mine fire er vidt forskellige af sind..

jeg har også en som overhovedet ikke syntes den skal sidde på skødet og som kun kan kæles når hun selv syntes... jeg har også en anden som bliver vildt sur hvis man røre hendes mave og poter... Gamle Mons, som ikke er her mere, ville overhovedet ikke kæle med mig men gerne med min datter.. og jeg kunne blive ved

 

Mit råd er at have stor tålmodighed, lad hende lidt i fred og respekter hendes grænser. Min Ofelia ville ikke kæle et årstid, men ombestemte sig efterhånden og er en puttekat i dag...

Link til kommentar
Del på andre sites

Har også super meget tålmodighed med hende. Tvinger hende ikke til at være hos mig, men jeg prøver tit at tage hende og ligge hende på mit skød. Sommetider med bedre succes end andre. Men når hun vil gå, så lader jeg hende gå.

Følte bare at hun var meget sær :D Hehe

 

Hun laver bare rigtig meget ballade hele tiden, og nogen gange skal man lige tælle til ti. Hun har RIGTIG meget krudt bagi. Lige pt syns hun det er vildt sjovt at bide i sofaen (Hun har aldrig kradset i andet end sit kradsetræ og sit bræt) Lige i starten bed hun lidt i ledninger, men det blev hun rigtig hurtigt vænnet af med. Måske jeg bare skal vænne mig til at hun er en primadonna med lidt særheder? ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ej hvor er det vildt. Det du beskriver der er præcist som min Alice var i starten! Det er helt præcist det samme som du beskriver og jeg kan huske at jeg havde det ligesom dig, var så fortvivlet og følte at det var min skyld.. Det der med at kæle kunne jeg heller ikke forstå fordi en kat vil da gerne kæle og især maine coon.. Jeg spurgte meget omkring og søgte råd. Det jeg fik at vide var, at katten jo som sådan stadig er ung og energisk og måske bare ikke nået dertil hvor den vil kæle og putte - den vil heller lege og løbe rundt. Min var også indekat :)

Derudover er det helt rigtigt som Bornholmeren siger - man skal være tålmodig og respektere deres grænser, ikke sagt at du ikke gør det, men jeg havde svært ved det - altså jeg tænkte: jo mere jeg løfter hende og rører hende skal hun nok blive vant til det. Men det stoppede jeg hurtigt med, hvor det føltes heller ikke rigtigt.. Så jeg har ventet nogle år og nu er hun som en anden kat.. hun gør alt det modsatte som ovenstående; nusser, kæler, er mere afslappet.. ja sådan "som man gerne vil have dem". Dog er der en ting jeg aldrig kan ændre tror jeg, hendes mega kærlighed for mænd. Min kæreste, bror og venner kan gøre alt med hende!! Hehe det er så skørt

 

Så mit råd til dig, er at du blot skal være tålmodig og bare være der en masse for hende. Altså vær tilstede sådan, at når hun har brug for dig er du ledig. Leg med hende osv. Elsk hende og pas hende godt, som du sikkert gør i forvejen :)

 

Jeg tror som konklusion det er alderen og personlighed.

 

Håber det kunne hjælpe dig lidt og held og lykke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hahaha. Hvor er det vildt at de ligner hinanden så meget.

Er sikker på at hun nok skal blive rigtig god med tiden, men lige nu har hun vidst lidt for meget krudt i røven. Hun blir 1 år imorgen så nu er der da "kun" et par år tilbage til hun burde ha løbet balladen af sig ;)

Hun er nu god til at ligge stille og blive nusset ved siden af mig, men hun er sgu lige så god til at stikke af.

Kæler lige så tit hun gider, og synes hun blir bedre den ene dag og næste dag er hun skør igen.

 

Satser dog på at hun med tiden blir en kælemis :D

 

Tak for de gode råd

Link til kommentar
Del på andre sites

Din kat minder meget om min kat, da hun var killing og ung kat, da hun hadede også at blive kælet og gider ikke sidde på skødet som mange andre katte elsker det. Men for par måneder siden hun har ændret sin adfærd, da hun begyndte at komme til mig og vil gerne nussere med mig, så det tager tid til den ændrer sig og vil gerne kæles. Det er nok med alderen at gøre. :) Men vær tålmodighed som jeg gjorde i 3 år :) Så nu hun er en fantastisk kat, så det er sgu værd at vente og tålmodig til den kommer selv og kæles !

 

Det kommer!! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...