Hop til indhold

Min kat tisser


Eyecatcher

Recommended Posts

Hej allesammen:D

 

Jeg er ny herinde og håber inderligt at I kan besvare mit spørgsmål.

 

Jeg har en kastreret hankat på omkring 2 år (vi fandt ham udenfor da han var killing og tog ham til os). Han er sund, rask og dejlig :)

Nu har vi så fundet en killing mere udenfor som var blevet efterladt og som var udsultet og træt. Ham har vi også taget til os, han er skøn, dejlig, sund og rask :) Han er ikke kastreret. Begge katte er blevet indekatte og har ingen problemer med at benytte kattebakken.

Nu kommer spørgsmålet så, siden vi fik den lille killing ind i huset er vores "gamle" kat begyndt at tisse indenfor. Han har tisset på én af mine sokker, en af mine trøjer, i en af mine sko og på en pose med min mands værktøj i. Jeg begriber ikke hvorfor han gør det, har I en teori? Kan det være fordi den nye killing ikke er kastreret?? Jeg har brug for råd, for er træt af at han tisser på vores ting! Btw han er ikke syg og den eneste forandring der har været i hans adfærd er at han er blevet meget mere rolig efter vi har fået den nye killing.

 

Mvh og på forhånd tak

Isabella :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er simpelthen hans måde at vise, at han bare er utilfreds med den nye killing. Det er ren og skær jalousi og ikke andet. Det går måske over, når han har vænnet sig til den nye killing og opdager at tingene ikke bliver anderledes. Men det kan tage uger, endda måneder, før han accepterer, at det nu bare er blevet sådan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er enig med pfpeter i at din 'gamle' kat nok er frustreret over den 'lille ny'. Og når han er frustreret og usikker vil han gerne blande sin lugt med din. Er din gamle kat kastreret? Begge katte skal være kastreret - det er vigtigt! Desuden vil jeg foreslå at du indfører en ekstra kattebakke som står et andet sted end den gamle, og desuden også ekstra mad og vandskåle - igen et andet sted end de gamle - så din gamle kat ikke føler at han skal konkurrere med den nye om mad, vand og kattebakke. Jeg vil også foreslå at du får en Feliway diffuser op i lejligheden et stykke tid - det er en syntetisk version af kattens 'venlige' duft - der nogen gange kan hjælpe når kattene er uvenner.

 

Endelig synes jeg at du skal få din gamle kat undersøgt for blæreproblemer. Nogle katte kan godt få 'nervøs' blærebetændelse når de er stressede, f.eks. af en ny kat.

 

Håber det giver lidt inspiration :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Den gamle kat er kastreret, den nye er ikke endnu men det har vi planer om at han skal.

Han virker ikke frustreret eller stresset ellers. Han er som han plejer, bare mere rolig og ikke så snakkende. Han har aldrig været en kat der vil hænge op af os og nusses af os og det er han stadig ikke. Han kommer og hilser på en gang imellem og sover på sofaen som han plejer. Så der er ingen ændring i hans adfærd. Derfor undre det mig meget at han tisser sådan på mine ting og for at være ærlig er jeg ret ked af det over det. For hvem siger at han ikke vil tisse i sofaen næste gang eller på gulvtæppet..

Men jeg vil helt sikkert prøve at købe en ekstra kattebakke og give dem en vand og madskål mere. Så håber jeg at det hjælper :)

Tusind tak for svaret

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synger med koret :) Han markerer at det er ham der er manden i huset (so to speak) - jeg vil, hvis jeg var dig, mindske hans muligheder for at tisse på dit tøj, simpelthen skal der intet ligge på gulvet, og undgå også poser på gulvet da det også kan tiltrække.

 

Da vi for to år siden fik Frede, var han helt og aldeles ikke tilfreds med at skulle bo hos os... Og da slet ikke når jeg nu havde en kæreste, for han kan ikke lide mænd. Det tog os et år at blive fri for hans tisseri i Janniks sko. Det kostede ca to par nye hver måned. Kommer der fremmede mænd på besøg, anbefaler jeg dem stadig ikke at efterlade deres sko på gulvet, for kommer Frede, så tisses der i dem. Og det er kun ved mænds sko.

Link til kommentar
Del på andre sites

Æv, det var en kedelig oplevelse du har haft ..

Men jeg må jo bare prøve at fjerne alt fra gulvet. Tror du det vil hjælpe på det hvis jeg får kastreret den nye kat?

Og igen: er det et tilfælde at det er på mit tøj? Det er min mands kat, jeg er "tilflytter". Han havde den længe inden jeg kom til, men det er selvfølgelig mig der fodre og tømmer kattebakke..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vides ikke helt da han er fundet udenfor og vi har taget ham til os.. Han er ikke begyndt at strinte, giver det et prej om hvor gammel han er? Men her er et par billeder af ham..

 

Her på det første ligger han bag min kæreste, som er 2m høj og vejer lidt over 100kg

IMG300.jpg

 

Og her er han sammen med mig.

IMG311.jpg

 

Siger det jer noget?

Link til kommentar
Del på andre sites

Min hankat har ALDRIG strintet, og det er selvom, at han først blev kastreret EFTER, at han var blevet kønsmoden. Så det er ikke alle hankatte der går og strinter.

 

Det kan dog være, at din gamle kat MÅSKE ikke føler sig så truet, hvis din nye kat bliver kastreret. Så synes den gamle kat ikke, at den lugter af hankat. Men der er jo ingen garanti for noget, når man snakker dyr. Alle dyr er individuelle. Og heldigvis for det da.:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...